Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale

Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան

T

Tailloir

Voir : Abaque

Թակաղակ

Tambour

Volume mural polygonal ou cylindrique qui porte la coupole*.

En Arménie, comme l’attestait l’exemple de Tékor (années 480), le tambour a d’abord eu une forme extérieure cubique. Puis, jusqu’au milieu du VIIe s., intérieurement porté par des trompes*, il a été principalement octogonal. Après cette date, avec l’introduction des pendentifs*, le tambour est devenu dodécagonal puis cylindrique.

Le tambour est important à la fois fonctionnellement et sémantiquement. Il permet :
a) de surélever la coupole, donc de mettre en valeur son symbolisme céleste,
b) de renforcer l’élan vertical de la construction,
c) d’ouvrir des fenêtres sous le dôme et d’éclairer l’intérieur de l’église d’une lumière quasi-zénithale, renforçant ainsi la symbolique céleste de la coupole.

 

 

 

Mren, égl. (années 630), région de Kars (Turquie actuelle). Tambour octogonal.

Մրեն, եկ․ (630-ական թթ․), Կարսի շրջան (այժմ՝ Թուրքիա)։ Ութանիստ թմբուկ։

 

Tékor, égl. St-Serge (années 480), aujourd’hui détruite, région de Kars (Turquie actuelle). Tambour cubique, l’un des plus anciens d’Arménie.
Photo Nikolaï Marr 1907, d’après N. Marr 1968, pl. X, détail.

Տեկոր, Ս․ Սարգիս եկ․ (480-ական թթ․), ներկայումս՝ ավերված, Կարսի շրջան (այժմ՝ Թուրքիա)։ Խորանարդաձև թմբուկ, հայկական ամենահին թմբուկներից մեկը։
Լուս․՝ Նիկողայոս Մառ (1907 թ․), ըստ Ն․ Մառի (1968 թ., աղյուսակ 10, հատված):

 

Թմբուկ

Բազմանիստ կամ գլանաձև որմնային զանգված, որը կրում է գմբեթը*։

Հայաստանում թմբուկը սկզբում եղել է խորանարդաձև։ Այդպիսին էր, օրինակ, Տեկորի Ս․ Սարգիս եկեղեցու թմբուկը (480-ական թթ․)։ Հետագայում՝ մինչև 7-րդ դ․ կեսերը, այն հիմնականում ութանիստ էր, քանի որ ներսում հենվում էր փողակամարների* վրա։ Այնուհետև, երբ ներմուծվեցին առագաստները*, թմբուկը դարձավ տասներկուանիստ, իսկ ավելի ուշ՝ գլանաձև։

Թմբուկը կարևոր է թե՛ գործառական, թե՛ իմաստաբանական առումով։ Այն թույլ է տալիս՝
ա) գմբեթը բարձրացնել և այդպիսով ընդգծել դրա երկնային խորհրդանիշ լինելը,
բ) ավելացնել կառույցի սլացիկությունը,
գ) պատուհաններ բացել հենց գմբեթի տակ և գրեթե զենիթային լուսավորություն ապահովել՝ ևս մեկ անգամ ընդգծելով գմբեթի երկնային բնույթը։

 

Ourtzadzor, monastère St-Jean-Baptiste, égl. Ste-Mère de Dieu Blanche (1301). Tambour cylindrique.

Ուրծաձոր, Ս․ Հովհ․ Մկրտիչ վանք,
Սպիտակավոր Ս. Աստվածածին եկ․ (1301 թ․)։ Գլանաձև թմբուկ։

Technique de construction arménienne

Méthode tripartite de construction des murs, selon laquelle deux parements* d’abord placés sur les côtés servent de coffrage* dans lequel est déposé un blocage* (ou fourrage). Cette méthode s’emploie depuis l’Antiquité* tardive. Elle est souvent appelée midis en arménien.
Antiquité – հղում դեպի Période antique

Noyau des murs, le blocage est formé par un mortier* de chaux* et de sable dans lequel sont introduits du gravier, des éclats de pierre et des moellons*. Quant aux parements, ils sont faits de pierres généralement bien taillées sur leur face extérieure et grossièrement découpées en coin sur leur face intérieure.

Les pierres utilisées tant pour les parements que dans le blocage sont la plupart du temps volcaniques (tuf, basalte), donc poreuses. Elles absorbent bien le liant* du mortier et forment avec lui un tout en principe très résistant.

Cette méthode est appliquée à toutes les parties de l’édifice, du bas des murs jusqu’à la coupole. L’édifice est ainsi muni d’une maçonnerie* homogène, sorte de grand monolithe mural dans lequel les charges sont transmises directement de haut en bas, pratiquement sans poussées latérales. Cela explique la quasi absence en Arménie de contreforts*. Les maçons arméniens s’efforcent en outre d’alléger les parties supérieures en utilisant des pierres plus légères (pierre ponce…) et même, notamment dans la maçonnerie des coupoles*, des vases* céramiques (à fonction aussi acoustique).

vases – հղում դեպի Vase acoustique

Durant la période paléochrétienne*, les deux parements sont assez épais, à peu près à égalité avec le blocage. Puis, au fil des siècles, l’épaisseur des parements se réduit et celle du blocage augmente. Le rôle porteur de ce dernier se renforce donc, tandis que celui des parements diminue relativement.
période paléochrétienne – մեկ եզր է

Du fait de sa parenté avec l’opus caementicium* pratiqué dans l’Antiquité par les Romains, quelques auteurs ont attribué à la technique arménienne une origine romaine. En réalité, le principe du fourrage entre parements a été employé en Arménie bien avant l’arrivée des Romains, au moins depuis l’Ourartou* (IXe-VIIe s. av. J.-C.). Cependant, dans les maçonneries préchrétiennes d’Arménie, le mortier contenait principalement de l’argile et non de la chaux.

En outre, la technique arménienne de la période chrétienne se distingue par la triple fonction des parements : ils servent de coffrage pour le fourrage lors de la construction ; ils s’unissent étroitement au blocage et contribuent à la solidité de la construction ; enfin les parements permettent d’enrichir l’aspect de l’édifice grâce aux décors sculptés et inscriptions qu’ils portent, ainsi qu’à la couleur de leurs pierres.

opus caementicium – մեկ եզր է

Voir aussi : Appareil, blocage, chaux, coffrage, liant, mortier, parement

 

Technique de construction. Composition tripartite des maçonneries avec blocage entre deux parements, aussi bien pour les murs que les arcs et les coupoles.

Dessins Fabien Krähenbühl (à gauche) et Varazdat Haroutiounian 1992, p. 106, fig. 34 (à droite).

Հայ շինարվեստ։ Եռաշերտ կառուցվածքով որմածքներ ինչպես պատերի, այնպես էլ կամարների և գմբեթների դեպքում։

Գծանկարները՝ Ֆաբյեն Կրեհենբյուլ (ձախից) և Վարազդատ Հարությունյան (1992 թ․, էջ 106, նկ․ 34) (աջից)։

 

Évolution de la maçonnerie des murs au fil des siècles : diminution progressive de l’épaisseur des revêtements et des dimensions de leurs pierres, diminution de l’épaisseur des murs et augmentation progressive de l’épaisseur du blocage et donc de son rôle porteur.

Dessin d’après Varazdat Haroutiounian et al. 2005, p. 240.

Պատերի որմածքի զարգացումը դարերի հոլովույթում․ պատերն աստիճանաբար բարակում են, երեսապատումները՝ նեղանում, դրանք կազմող քարերը՝ փոքրանում, իսկ լիցքն աստիճանաբար հաստանում է, ուստի մեծանում է դրա կրող գործառույթը։

Գծանկարը՝ ըստ Վարազդատ Հարությունյանի և այլոց (2005 թ., էջ 240):

Հայ շինարվեստ

Պատերի կառուցման եռաշերտ համակարգ, որում նախ երկու կողմերից շարվում են երես(ա)պատումները* որպես կաղապարամած*, հետո ավելացվում է լիցքը*։ Կիրառվում է սկսած ուշ անտիկ շրջանից*: Հայ հեղինակներն այն հաճախ անվանում են միդիս։
անտիկ շրջան – մեկ եզր է

Լիցքը՝ պատերի միջուկը, կրի* ու ավազի շաղախ* է, որի մեջ լցնում են մանրախիճ, քարե ջարդոն ու մանրաքարեր*: Երեսապատումներն արտաքինից սովորաբար սրբատաշ են, իսկ ներսի կողմից՝ կոպտատաշ ու սեպաձև։

Թե՛ երեսապատումների, թե՛ լիցքի համար օգտագործվող քարերը (տուֆ, բազալտ) մեծ մասամբ հրաբխային են, հետևաբար՝ ծակոտկեն։ Դրանք, լավ ներծծելով կապակցանյութը*, շաղախի հետ դառնում են մեկ ամբողջություն՝ որպես կանոն շատ դիմացկուն։

Այս սկզբունքով են կառուցվում շինության բոլոր մասերը՝ պատերից մինչև գմբեթ։ Այսպիսով, ունենալով համասեռ որմածք*, կառույցը կարծես դառնում է մեծ միակտոր որմնազանգված, որում ծանրությունը փոխանցվում է ուղղակիորեն վերից վար՝ գրեթե առանց հորիզոնական հրումների։ Դրա շնորհիվ հայ ճարտարապետության* մեջ որմնահեցերի* կարիք գրեթե չի զգացվում։ Բացի այդ, հայ շինարարները ձգտում են կառույցի վերին հատվածները հնարավորինս թեթևացնել՝ օգտագործելով ավելի թեթև քարեր (օր․՝ պեմզա), իսկ գմբեթների* որմածքում նույնիսկ կավե անոթներ* (կուժեր) են տեղադրում (նաև սրահի հնչողությունն ուժեղացնելու նպատակով)։

Անոթներ – հղում դեպի Լսողական անոթ

Վաղ քրիստոնեական շրջանում* երեսապատումները բավական հաստ են՝ գրեթե լիցքի հաստության։ Հետագայում դրանց հաստությունն աստիճանաբար նվազում է, իսկ լիցքինը՝ ավելանում։ Դրան զուգահեռ, լիցքը դառնում է հիմնական կրող տարրը, իսկ երեսապատումների դերը համեմատաբար փոքրանում է։
Վաղ քրիստոնեական շրջան
– մեկ եզր է
Որոշ հեղինակներ հայ շինարվեստին վերագրում են հռոմեական ծագում, քանի որ այն շատ մոտ է անտիկ շրջանում հռոմեացիների կիրառած օպուս կաեմենտիկիումին*։ Սակայն երեսապատումներով և լիցքով կառուցելու սկզբունքը Հայաստանում հայտնի է եղել հռոմեացիների արշավանքներից շատ առաջ՝ առնվազն Ուրարտուի* ժամանակներից (Ք․ա․ 9-7-րդ դդ․)։ Միայն թե մինչքրիստոնեական Հայաստանում շաղախը պատրաստելիս հիմնականում օգտագործվում էր ոչ թե կիր, այլ կավ։

Բացի այդ, հայկական քրիստոնեական ճարտարապետությունում երեսապատումները կատարում են եռակի գործառույթ՝ շինարարության ժամանակ ծառայում են որպես կաղապարամած, լիցքի հետ մեկ միասնություն կազմելով՝ նպաստում են շենքի ամրությանը և հարստացնում շինության տեսքը քանդակազարդերով ու վիմագրերով, ինչպես և քարերի գույնով։

Օպուս կաեմենտիկիում — մեկ եզր է

Տե՛ս նաև՝ շարվածք, լիցք, կիր, կաղապարամած, կապակցանյութ, շաղախ, երեսապատում

 

Temple périptère

Dans l’architecture gréco-romaine antique, temple entouré de colonnes sur ses quatre côtés.
Le temple de Garni (Ier s. ap. J.-C.) en Arménie est un exemple.

Les colonnades extérieures des temples périptères n’ont presque pas trouvé d’écho dans l’architecture de l’Arménie chrétienne, probablement en raison du risque de destruction lié aux séismes.

La basilique arménienne d’Érérouyk/Yérérouyk (c. VIe s.) était, à l’origine, partiellement périptère. En effet, ses trois façades nord, ouest et sud étaient bordées de colonnades. Celles-ci étaient inspirées sans doute par des modèles syriaques. N’étant presque pas liées à la maçonnerie* de l’édifice, ces colonnades n’étaient pas adaptées aux conditions géologiques de l’Arménie ; elles se sont effondrées, probablement, peu après la construction.

 

Garni, temple périptère (Ier s. ap. J.-C., reconstruit en 1969-1975). Vue du nord-ouest.

Գառնի, պերիպտերոս (1-ին դ․, վերակառուցված 1969-1975 թթ․)։ Տեսքը հս․-ամ․-ից։

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.). Hypothèse de restitution des colonnades qui longeaient les façades nord et sud.
D’après Patrick Donabédian 2020, p. 63, fig. 37.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ․)։ Հս․ և հվ․ ճակատների երկարությամբ ձգվող սյունաշարերի վերակազմության վարկած։
Վերակազմությունը՝ ըստ Պատրիկ Տոնապետյանի (2020 թ․, էջ 63, նկ․ 37)։

 

Պերիպտերոս (պերիպտեր, սյունապատ տաճար)

Բոլոր կողմերից սյունաշարով շրջապատված տաճար անտիկ հունահռոմեական ճարտարապետությունում։ Հայաստանում պերիպտերոսի օրինակ է Գառնիի տաճարը (1-ին դ.)։

Հայկական քրիստոնեական ճարտարապետության մեջ անտիկ հունահռոմեական պերիպտերոսների արտաքին սյունաշարերը գրեթե չեն կիրառվել, հավանաբար սեյսմակայուն չլինելու պատճառով։

Երերույքի հայկական բազիլիկը (մոտ 6-րդ դ․) սկզբում եղել է մասամբ
սյունապատ՝ հյուսիսային, արևմտյան և հարավային կողմերից սյունաշարերով եզերված։ Դրանք, ամենայն հավանականությամբ, ներշնչված էին ասորական օրինակներից։ Կառույցի որմածքին* գրեթե ամրացված չլինելու պատճառով այդ սյունաշարերը չէին համապատասխանում Հայաստանի երկրաբանական պայմաններին և քանդվել են հավանաբար կառուցվելուց կարճ ժամանակ անց։

 

Temps modernes (période moderne)

Période qui, pour l’Europe occidentale et en particulier pour la France, correspond, grosso modo, aux XVIe-XVIIIe s. Elle s’étend de la fin du Moyen Âge (marquée par la découverte de l’Amérique, 1492) au début de la période contemporaine (après la révolution française et l’établissement de la république, 1789-1792).

Concernant l’Arménie, il faut tenir compte des spécificités de son histoire et en particulier de la longue période sombre de la fin du Moyen Âge, entre l’anarchie mongole de la deuxième moitié du XIVe s. et la fin des longues guerres entre la Turquie ottomane et la Perse séfévide, en 1639. Il est donc proposé, dans le présent glossaire, de placer les Temps modernes entre le milieu du XVIIe s. et le début du XXe s.

Durant cette période, l’architecture monumentale renaît en Arménie, les édifices anciens sont restaurés et de nombreuses constructions nouvelles sont bâties. Celles-ci comportent des formes novatrices (porche-clocher*, bandes réticulées*, décorations d’inspiration iranienne et européenne, appareils* polychromes, premier cas de ronde-bosse* sur le campanile* de la cathédrale St-Sauveur de Chouchi…).

Enfin, après la Première guerre mondiale, après le génocide des Arméniens et la révolution bolchévique, commence pour l’Arménie la période contemporaine. L’emprise de l’Église sur la société arménienne s’affaiblit considérablement et un art tout à fait nouveau se crée.

 

Darachamb (nord-ouest de l’Iran), monastère de Maghardavank, égl. Saint-Étienne (1655, 1691, restauration en 1826). Porche-clocher, richesse décorative, polychromie murale et éléments iranisants caractéristiques des Temps modernes.
Photo Ara Mélikian.

Դարաշամբ (Իրանի հս․-ամ․), Մաղարդավանք, Ս․ Ստեփանոս եկ․ (1655 թ․, 1691 թ․, վերականգնված 1826 թ.)։ Նոր ժամանակներին բնորոշ նախամուտք-զանգակատուն, հարուստ զարդարանք, բազմերանգ շարվածք և իրանաշունչ տարրեր։
Լուս․՝ Արա Մելիքյան։

 

Darachamb, monastère Maghardavank, égl. Saint-Étienne (1655, 1691, restauration en 1826). Bandes réticulées au bas des conques et de la calotte de la coupole, et sur les pendentifs, caractéristiques des Temps modernes.
Coupe longitudinale d’après DAA 10, 1980, p. 63.

Դարաշամբ, Մաղարդավանք, Ս․ Ստեփանոս եկ․ (1655 թ․, 1691 թ․, վերականգնված 1826 թ․)։  Նոր ժամանակներին բնորոշ ցանցակերպ ժապավեններ գմբեթարդների ու գմբեթի թասակի տակ և առագաստների վրա։
Երկայնական կտրվածքը՝ ըստ DAA 10 (1980 թ., էջ 63)։

 

Նոր ժամանակներ

Ժամանակաշրջան, որն արևմտյան Եվրոպայում համապատասխանում է մոտավորապես 16-18-րդ դարերին։ Այն ձգվում է Միջնադարի վերջից (1492 թ․ Ամերիկայի բացահայտումից) մինչև ժամանակակից շրջանի սկիզբը՝ 1789 թ․ ֆրանսիական հեղափոխությունը և 1792 թ․ Ֆրանսիայի հանրապետության հիմնադրումը։

Հայաստանի դեպքում, հաշվի առնելով պատմական յուրահատկությունները, սույն բառարանում առաջարկում ենք Նոր ժամանակներ համարել 17-րդ դ․ կեսերից մինչև 20-րդ դ․ սկիզբն ընկած շրջանը: Այստեղ Միջնադարի ավարտն ունեցել է երկար ու ծանր ընթացք՝ 14-րդ դ․ երկրորդ կեսին մոնղոլների տիրապետության քայքայումից մինչև թուրք-պարսկական երկարատև պատերազմների ավարտը 1639 թ․։

Նոր ժամանակներում հայկական կոթողային ճարտարապետությունը վերածնվում է, հին շինությունները նորոգվում են, կառուցվում են նորերը։ Ի հայտ են գալիս նոր տարրեր՝ նախամուտք-զանգակատներ*, ցանցակերպ ժապավեններ*, եվրոպական և իրանական արվեստներից ներշնչված զարդարանք, բազմերանգ շարվածքներ*, առաջին բոլորաքանդակը* (Շուշիի Ս․ Ամենափրկիչ մայր տաճարի զանգակատուն) և այլն։

ցանցակերպ ժապավեն – մեկ եզր է

Առաջին համաշխարհային պատերազմից, Հայոց ցեղասպանությունից և բոլշևիկյան հեղափոխությունից հետո Հայաստանում սկսվում է Նորագույն շրջանը։ Հասարակության կյանքում եկեղեցու դերը զգալիորեն նվազում է, և ստեղծվում է բոլորովին նոր արվեստ։

 

Tenon

Saillie en forme de dent au bas d’une stèle*, d’une plaque ou d’une statue pour assurer sa fixation sur une base* munie d’une mortaise* (une cavité) de dimension correspondante.

C’est ce principe qui permet p.ex. d’ancrer un khatchkar* dans sa base.

Tenon au bas d’une plaque et mortaise correspondante découpée dans la face supérieure de la base. Dessin schématique.

Սալի բութակը և հիմքի վերին երեսին փորված համապատասխան թորիծը։ Պարզեցված գծանկար։

Բութակ

Ատամնաձև ելուստ կոթողի*, սալի կամ արձանի ներքևի մասում, որով այն ամրանում է համապատասխան չափերի թորիծ* ունեցող հիմքին*։

Այս սկզբունքով է, օրինակ, խաչքարն ամրացվում հիմքին։

Monastère de Havouts Tar, khatchkar (1081). Tenon à l’extrémité inférieure de la plaque.Հավուց Թառ վանք, խաչքար (1081 թ․)։ Բութակ խաչքարի ներքևի մասում։

Tétraconque (n. f. et adj.) (Église tétraconque, Plan tétraconque)

Église à plan en croix* où chacun des quatre bras est intérieurement arrondi et couvert d’une conque*. À la jonction des quatre bras (des quatre conques), le carré central est couvert d’une coupole*.

Les bras sont en principe égaux en dimensions (ils forment une croix grecque*), aussi de telles compositions (comme les hexaconques*, octoconques*…) sont très équilibrées, parfaitement centrées. Elles expriment le principe de l’unité de l’espace couvert par la coupole, tout en manifestant la primauté de la figure cruciforme*.

Voir aussi : Plan tétraconque

Plan en croix – մեկ եզր է, հղում դեպի Plan cruciforme à coupole

croix grecque – մեկ եզր է

Loussahovit/Tzerviz, égl. Ste-Mère de Dieu dite Moro-Dzoro (c. VIe-VIIe s., coupole refaite en 1197). Plan tétraconque.
Plan d’après Mourad Hasratian 2000, p. 121.

Լուսահովիտ/Ծռվիզ, Մորո-Ձորո կոչվող Ս․ Աստվածածին եկ․ (մոտ 6-7-րդ դդ․, գմբեթը վերանորոգվել է 1197 թ․)։ Քառախորան հատակագիծ։
Հատակագիծը՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ․, էջ 121)։

Loussahovit, égl. Ste-Mère de Dieu dite Moro-Dzoro (c. VIe-VIIe s., coupole refaite en 1197). Église tétraconque. Vue du nord-ouest.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Լուսահովիտ/Ծռվիզ, Մորո-Ձորո կոչվող Ս․ Աստվածածին եկ․ (մոտ 6-7-րդ դդ․, գմբեթը վերանորոգվել է 1197 թ․)։ Քառախորան եկ․։ Տեսքը հս․-ամ․։
Լուս․՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան։

 

Քառախորան (գ. և ած.) (Քառախորան եկեղեցի, Քառախորան հատակագիծ)

Խաչաձև հատակագիծ* (խաչաձև հատակագծով եկեղեցի), որում բոլոր չորս խաչաթևերը ներսից կիսաշրջանաձև են և պսակված գմբեթարդով*։ Խաչաթևերի հատման մասում առաջացած կենտրոնական քառակուսին պսակված է գմբեթով*։

Սովորաբար խաչաթևերը չափերով հավասար են (պատկերում են հունական խաչ*), ինչի շնորհիվ քառախորան (ինչպես նաև վեցախորան*, ութախորան* և այլն) կառույցները շատ հավասարակշռված են՝ լիովին կենտրոնաձիգ։ Այս հատակագծերն արտահայտում են գմբեթատակ տարածության միասնության գաղափարը՝ միաժամանակ ի ցույց դնելով խաչաձևության առաջնայնությունը։

Տե՛ս նաև՝ Քառախորան հատակագիծ

Խաչաձև հատակագիծ – մեկ եզր է, հղում դեպի Խաչաձև գմբեթավոր հատակագիծ

հունական խաչ – մեկ եզր է

Loussahovit, égl. Ste-Mère de Dieu dite Moro-Dzoro (c. VIe-VIIe s.). Église tétraconque. Vue intérieure zénithale.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Լուսահովիտ/Ծռվիզ, Մորո-Ձորո կոչվող Ս․ Աստվածածին եկ․ (մոտ 6-7-րդ դդ․)։ Քառախորան եկ․։ Ներքին տեսքը դեպի վեր։
Լուս․՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան

 

Tétrapode (n. m. et adj.)

Édifice dont la couverture* (toit, voûte* ou coupole*) est portée par quatre appuis* isolés.

Les tétrapodes de petites dimensions dans lesquels les appuis portent une coupole sont appelés baldaquin* ou ciborium.

Les porches-clochers* arméniens des Temps modernes* (XVIIe-XIXe s.), sont souvent composés d’un ou deux tétrapodes superposés coiffés d’un lanternon*.

Temps modernes – մեկ եզր է

Aghtamar, égl. Ste-Croix, porche-clocher adossé à la façade sud (c. 1800). Deux tétrapodes surmontés d’un lanternon.
Photo Zavèn Sargsian.

Աղթամար, Ս․ Խաչ եկ․, հվ․ ճակատին կից նախամուտք-զանգակատուն (մոտ 1800 թ․)։ Իրար վրա դրված և լապտերով պսակված երկու քառոտանի կառույց։
Լուս․՝ Զավեն Սարգսյան։

 

Քառոտանի (ած.), քառոտանի կառույց

Կառույց, որի ծածկը (տանիքը, թաղը*, գմբեթը*) հենվում է չորս առանձին հենարանների* վրա։

Փոքր չափերի քառոտանի կառույցները, որոնք ծածկված են գմբեթով, կոչվում են ամպհովանի*։

Նոր ժամանակներում* (17-19-րդ դդ.) կառուցված հայկական նախամուտք-զանգակատները* հաճախ բաղկացած են մեկ կամ երկու (իրար վրա դրված) քառոտանի կառույցից՝ պսակված լապտերով*։

Նոր ժամանակներ – մեկ եզր է

Thermes (n. m. pluriel)

Établissement de bains publics, dans l’Antiquité*, particulièrement répandus à Rome. Les thermes étaient munis d’un système de chauffage des salles par le sous-sol, dit hypocauste*.

Les ruines d’un tel établissement sont conservées en Arménie dans le fort* antique de Garni.

Antiquité – հղում դեպի Période antique

La tradition des thermes se perpétue au Moyen Âge, comme l’attestent des vestiges dans les ruines des villes de Dvin, Ani, Lori, de la résidence patriarcale de Zvartnots et le bâtiment relativement bien conservé dans le château fort* d’Amberd.
Malgré leur petitesse, les bains d’Amberd, situés assez loin (à environ 70 m) de la résidence fortifiée, desservaient selon toute probabilité l’ensemble de la population du château fort.

château fort – մեկ եզր է

 

Amberd, château fort. Thermes (Xe-XIe s., restauré aux XIIIe s. et XXe s.). Vue du sud-est.

Ամբերդ, դղյակ-ամրոց։ Բաղնիք (10-11-րդ դդ․, հավանաբար վերանորոգված 13-րդ և 20-րդ դդ․)։ Տեսքը հվ․-ալ․-ից։

 

Amberd, château fort. Thermes à hypocauste (Xe-XIe s.). Le réduit, à gauche sur le plan, abritait la chaudière, tandis que les pièces suivantes correspondaient au caldarium (pièce chaude) et au tepidarium (pièce tiède).
Plan et coupe longitudinale d’après Nikolaï Tokarski 1961, p. 188, fig. 63.

Ամբերդ, դղյակ-ամրոց։ Ենթահնոցով բաղնիք (10-11-րդ դդ․)։ Հատակագծի ձախակողմյան նեղլիկ սրահում ջուրը տաքացվում էր հնոցով, իսկ հաջորդ երկու սրահները տաք ջրով ջեռուցվող (կալդարիում) և գոլ ջրով ջեռուցվող (տեպիդարիում) սենյակներն էին։
Հատակագիծը և երկայնական կտրվածքը՝ ըստ Նիկոլայ Տոկարսկու (1961 թ․, էջ 188, նկ․ 63)։

 

Բաղնիք

Հասարակական լողասենյակների համալիր անտիկ շրջանում*։ Շատ տարածված էր հատկապես Հռոմում։ Ջեռուցվում էր հատակի տակից՝ ենթահնոց* կոչվող համակարգի միջոցով։

Հայաստանում ենթահնոցով բաղնիքի ավերակներ պահպանվել են Գառնիի անտիկ ամրոցի* տարածքում։

Անտիկ շրջան – մեկ եզր է

Այդպիսի բաղնիքներ կառուցվել են նաև Միջնադարում։ Այդ են վկայում Դվին, Անի և Լոռի/Լոռե քաղաքների, Զվարթնոցի կաթողիկոսական նստավայրի բաղնիքների մնացորդները և համեմատաբար լավ պահպանված Ամբերդ դղյակ-ամրոցի* բաղնիքը։
Չնայած փոքր չափերին՝ Ամբերդի բաղնիքը, որը գտնվում էր բուն դղյակից (իշխանական կացարանից) բավական հեռու (մոտ 70 մ), ամենայն հավանականությամբ, ծառայում էր դղյակ-ամրոցի ամբողջ բնակչությանը։

 

Amberd, château fort. Thermes (Xe-XIe s.). Vue intérieure du caldarium, avec coupole basse et restes d’enduit hydrofuge.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Ամբերդ, դղյակ-ամրոց։ Բաղնիք (10-11-րդ դդ․)։ Կալդարիումի ներքին տեսքը՝ ցածր գմբեթով և պատերին պահպանված ջրակայուն ծեփի մնացորդներով։
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

 

Tirant

Tige d’acier attachant l’un à l’autre les murs opposés d’un édifice pour empêcher qu’ils ne s’écartent et s’écroulent.

La technique de construction* employée par l’architecture* arménienne rend en principe inutiles aussi bien les tirants que les contreforts* et arcs-boutants.

technique de construction – մեկ եզր է, հղում դեպի Technique de construction arménienne

 

Ամրաձող

Պողպատե ձող, որն իրար է կապում կառույցի հանդիպակաց պատերը, որպեսզի դրանք միմյանցից չհեռանան և չփլվեն։

Հայ շինարվեստի* առանձնահատկությունների շնորհիվ հայկական ճարտարապետության* մեջ ամրաձողերի, ինչպես նաև որմնահեցերի* ու հենակամարների կարիք գրեթե չի զգացվում։

Հայ շինարվեստ – մեկ եզր է

Toit en appentis

Toit incliné, à un seul versant* (une seule pente), adossé à un mur plus élevé que lui. Le toit en appentis s’emploie p.ex. sur les nefs latérales* des basiliques « hellénistiques »*.

nefs latérales – մեկ եզր է, հղում դեպի Bas-côté
basilique « hellénistique » – մեկ եզր է

Monastère de Tzitzernavank (Artsakh), basilique (IVe-VIIe s. et restaurations ultérieures). Toits en appentis sur les deux bas-côtés.
Photo Samvel Karapetian.

Ծիծեռնավանք (Արցախ), բազիլիկ (4-7-րդ դդ.), բազմիցս վերանորոգված: Կողային նավերը ծածկող միաթեք տանիքներ։
Լուս.՝ Սամվել Կարապետյան։

 

Միաթեք տանիք, միալանջ տանիք

Մեկ լանջ* ունեցող թեք տանիք, որը հենված է իրենից բարձր պատին։
Միաթեք տանիքով են ծածկված, օրինակ, «հելլենիստական» բազիլիկների* կողային նավերը*։

կողային նավեր – մեկ եզր է

«հելլենիստական» բազիլիկ – մեկ եզր է

Toit en bâtière (toit à deux versants)

Voir : Bâtière

Երկթեք տանիք (երկլանջ տանիք)

Tore

Voir : Boudin

Գլան, գլանիկ

Torsade

Ornement* sculpté imitant une corde tordue en hélice (en spirale).

Particulièrement en vogue en Arménie au Xe s., la torsade s’applique souvent à des demi-colonnes*, p.ex. sur les côtés de portes et de fenêtres ou encore sur des tambours*.

 

Ani, égl. Saint-Grégoire des Pahlavouni (Aboughamrènts) (fin Xe s.). Double torsade bordant les fenêtres du tambour.

Անի, Պահլավունիների Ս. Գրիգոր եկ. (Աբուղամրենց) (10-րդ դ. վերջ)։ Թմբուկի լուսամուտները եզերող կրկնակի ոլորազարդ:

 

Ոլորազարդ (պարուրաձև զարդ, պարանաձև զարդ)

Քանդակված զարդ*, որը նման է պարուրաձև ոլորված պարանի։           

Հայաստանում ոլորազարդը տարածված էր հատկապես 10-րդ դ․։ Այն հաճախ քանդակվում էր կիսասյուների* վրա, օրինակ՝ մուտքերի և լուսամուտների կողքերին, ինչպես նաև թմբուկների* վրա։

Tour maîtresse

D’après Maxime Goepp

Toute tour dominante, des petites tours isolées aux tours situées dans les châteaux forts* : tour-résidence, tour monastique*, tour beffroi…
château fort – մեկ եզր է

Dans le royaume d’Arménie en Cilicie, parmi les tours maîtresses, on trouve des tours-portes aux dimensions exceptionnelles, comme celle du château fort haut de Yılan Kale ou celle d’Anavarza qui contrôlait le passage entre le fort bas et le fort haut et est datée de 1187.

On trouve aussi, toujours en Arménie cilicienne, des tours-garnisons, souvent aménagées sur des hauteurs et entourées d’une petite enceinte. Elles ont une fonction principalement défensive, mais parfois aussi résidentielle, comme à Kız (Dorak) ou Andıl.

Cette mixité fonctionnelle se retrouve dans les tours monastiques de l’Arménie cilicienne.

Anavarza (Cilicie), grande tour maîtresse qui contrôle le passage du fort bas au fort haut et est munie d’une inscription arménienne datée de 1187.

Անավարզա (Կիլիկիա), մեծ իշխող աշտարակ, որը հսկում է ստորին ամրոցից դեպի վերին ամրոց տանող ճանապարհը։ Կրում է 1187 թ․ հայերեն արձանագրություն։

 

Vue générale de l’ensemble fortifié.
Photo Zavèn Sargsian.

Պաշտպանական համալիրի ընդհանուր տեսքը։
Լուս․՝ Զավեն Սարգսյան։

 

Vue rapprochée de la tour maîtresse.
Photo Maxime Goepp.

Իշխող աշտարակը մոտիկից։
Լուս․՝ Մաքսիմ Գըպ։

Իշխող աշտարակ

Ըստ Մաքսիմ Գըպի

Իշխող դիրք ունեցող աշտարակ։ Կարող է լինել առանձին կառուցված փոքր աշտարակ, վանական աշտարակ* կամ դղյակ-ամրոցի* աշտարակ (օրինակ՝ կացարան-աշտարակ, զանգակատուն-աշտարակ և այլն)։

վանական աշտարակ – մեկ եզր է

Կիլիկիայի հայկական թագավորությունում իշխող աշտարակների շարքում կային բացառիկ չափերի մուտք-աշտարակներ, օրինակ՝ Յըլան Կալեի վերին դղյակ-ամրոցում և Անավարզայում։ Անավարզայինը կառուցվել է ստորին ամրոցից վերին ամրոց տանող ճանապարհը հսկելու համար 1187 թ․։

Կիլիկյան Հայաստանում եղել են նաև կայազոր-աշտարակներ՝ հաճախ կառուցված բարձունքի վրա և շրջապատված ցածր պարսպով։ Դրանք կատարել են հիմնականում պաշտպանական գործառույթ, իսկ երբեմն՝ նաև կացարանային գործառույթ, ինչպես Կըզում (Դորակում) և Անդըլում։

Կիլիկյան Հայաստանում կրկնակի գործառույթ են ունեցել նաև վանական աշտարակները։

 

Tour monastique

D’après Maxime Goepp

Tour isolée dans ou près d’un monastère* et destinée à protéger ses habitants.

Sur le territoire du royaume d’Arménie en Cilicie, une vingtaine de tours isolées a pu être identifiée dans des sites en ruine où se trouvaient des monastères arméniens médiévaux (XIIe-XIVe s.).

Quatorze d’entre elles (Yanık, Değirmendere, Anacık, Işa…), partiellement conservées, constituent un groupe homogène. Ce sont de grandes constructions à plusieurs étages, soigneusement bâties sur plan quadrangulaire, en technique* traditionnelle à blocage* entre parements*. Chaque angle est renforcé par une tourelle arrondie.

technique – հղում դեպի
Technique de construction arménienne

On peut attribuer à ces tours une fonction principalement défensive, celle de refuge en cas d’attaque. Une fonction secondaire, résidentielle, peut parfois s’y ajouter.

Ce type de tour monastique n’est pas attesté en Arménie métropolitaine. Il n’a rien en commun avec les bâtiments turriformes tels que campaniles* et mausolées* que l’on peut voir dans les monastères médiévaux d’Arménie proprement dite. Dans ces derniers, la fonction défensive est assurée par l’enceinte*, quasi obligatoire, semble-t-il, à partir du XIIIe siècle.

 

Yanık (Cilicie). Tour monastique (XIIe-XIIIe s.).
Photo Maxime Goepp.

Յանըկ (Կիլիկիա)։ Վանական աշտարակ (12-13-րդ դդ․)։
Lուս.՝ Մաքսիմ Գըպ։

Վանական աշտարակ

Ըստ Մաքսիմ Գըպի

Վանքի* տարածքում կամ կողքին առանձին կառուցված աշտարակ՝ նախատեսված վանքում ապրողներին պաշտպանելու համար։

Կիլիկիայի հայկական թագավորության տարածքում՝ հայկական վանքերի (12-14-րդ դդ․) ավերակներում, հայտնաբերվել են շուրջ քսան առանձին կառուցված աշտարակների մնացորդներ։

Դրանցից տասնչորսը՝ Յանըկի, Դեղիրմենդերեի, Անաջըկի, Իշայի և այլ վանքերի մասամբ պահպանված աշտարակներն ունեն ընդհանուր գծեր: Դրանք քառանկյուն հատակագծով, մի քանի հարկանի բարձր շինություններ են՝ հայ շինարվեստին* բնորոշ եռաշերտ որմածքով*։ Յուրաքանչյուր անկյուն ամրացված է կիսակլոր աշտարակիկով։

հայ շինարվեստ – մեկ եզր է

Այս աշտարակները հիմնականում կատարում են պաշտպանական գործառույթ (հարձակման դեպքում՝ ապաստարան)։ Երբեմն, որպես երկրորդական գործառույթ, դրանք կարող են ծառայել նաև կացարան:

Մայր Հայաստանի տարածքում վանական աշտարակներ վկայված չեն: Հայաստանի միջնադարյան վանքերում կան աշտարակաձև կառույցներ՝ զանգակատներ* և դամբարաններ*, որոնք, սակայն, վանական աշտարակների հետ աղերս չունեն։ Հայաստանի վանքերի պաշպանությունն իրականացվում է պարսպի* միջոցով, որը պարտադիր է, կարծես, 13-րդ դարից ի վեր։

 

Transenne

Voir : Claustra

Ցանցկեն սալ

Transept

Nef* transversale (nord-sud) qui « croise » à angle droit la nef principale (ouest-est) d’une église et crée avec elle la forme d’une croix.

En Arménie, au-dessus du carré délimité par le « croisement » du transept et de la nef principale se dresse toujours la coupole*, précédée du tambour*.

L’église Saint-Serge de Tékor (années 480, aujourd’hui détruite), donnait probablement le premier exemple arménien de transept. Le volume intérieur en croix était ici inscrit* dans un périmètre rectangulaire.

inscrit – հղում դեպի Croix inscrite (Plan/composition en c.i.)

Tékor, égl. Saint-Serge (années 480, détruite). Transept (bras colorés en gris).
Plan Laurent Maggiori (LA3M), d’après Mourad Hasratian 2000, p. 153.

Տեկոր, Ս․ Սարգիս եկ․ (480-ական թթ․, այժմ ավերված)։ Լայնակի նավ (թևերը մոխրագույնով ընդգծված) ։
Հատակագիծը՝ Լորան Մաջորի (LA3M)՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ․, էջ 153)։

 

Լայնակի նավ

Հյուսիսից հարավ ձգվող նավ*, որն ուղիղ անկյան տակ «հատում» է եկեղեցու գլխավոր (արևմուտք-արևելք) նավը և դրա հետ միասին կազմում է խաչ։

Հայկական եկեղեցիներում նավերի «հատման» մասում առաջացած քառակուսու վերևում, որպես կանոն, գտնվում է թմբուկը*, իսկ դրանից վեր՝ գմբեթը*։

Տեկորի Ս․ Սարգիս եկեղեցին (480-ական թթ․, այժմ ավերված), լայնակի նավ ունեցող հայկական կառույցների առաջին օրինակներից էր։ Այս եկեղեցում ներքին խաչաձև տարածությունը ներառված* էր ուղղանկյուն եզրագծի մեջ։

Ներառված – հղում դեպի Ներգծված խաչ (ներգրված խաչ) (Ն.խ. հատակագիծ/հորինվածք)

Travée (à l’intérieur d’un édifice)

Portion de l’espace intérieur d’un édifice comprise entre quatre appuis* (supports), que ceux-ci soient des appuis libres*, des appuis engagés* ou des murs.

appui libre — մեկ եզր է
appui engagé — մեկ եզր է

Vagharchapat, cathédrale Ste-Étchmiadzine, restitution hypothétique du plan à la fin du Ve s. par Alexandre Sahinian. Neuf travées : une centrale (couverte par la coupole), deux axiales, deux transversales et quatre angulaires.

Վաղարշապատ, Ս․ Էջմիածին մայր տաճար, 5-րդ դ․ վերջի հատակագծի վարկածային վերակազմություն՝ ըստ Ալեքսանդր Սահինյանի։ Ինը հենամեջ՝ մեկ կենտրոնական (գմբեթով պսակված), երկու առանցքային, երկու լայնակի և չորս անկյունային։

 

Հենամեջ (միջհենարանային տարածություն)

Կառույցի ներքին տարածքի հատված չորս հենարանների* միջև։ Դրանք կարող են լինել ազատ հենարաններ*, որմնահենարաններ* կամ պատեր։

ազատ հենարաններ – մեկ եզր է

Trésor

Salle d’un ensemble monastique* destinée à la conservation des objets précieux et notamment des reliquaires*.

ensemble monastique – մեկ եզր է, հղում դեպի Monastère

 

Գանձատուն

Սենյակ վանական համալիրում*՝ նախատեսված թանկարժեք իրեր, այդ թվում մասնատուփեր*, պահելու համար։

 

Վանական համալիր – մեկ եզր է, հղում դեպի Վանք

Tresse

Ornement* géométrique, variante simple de chaîne ou d’entrelacs*, formé de deux tiges (à un, deux ou trois brins) ondulées qui s’entrecroisent régulièrement.

 

La tresse est fréquente, notamment, sur les arcs de fenêtres* et les abaques* de corniches* de l’Âge d’or* du viie siècle.

 

Voir aussi : Entrelacs

 

arc de fenêtre – մեկ եզր է

Âge d’or – մեկ եզր է

Achtarak, chapelle Ste-Mère de Dieu, dite aussi Karmravor (2e moitié du VIIe s.). Tresse sur l’abaque des corniches, alors que leur face inclinée est ornée d’un entrelacs anguleux.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian

Աշտարակ, Կարմրավոր կոչվող Ս․ Աստվածածին մատուռ (7-րդ դ. 2-րդ կես)։ Հյուսք քիվերի թակաղակի վրա (մինչդեռ թեք հարթությունը հարդարված է անկյունագծային հյուսազարդով)։
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

 

Հյուսք

Երկրաչափական զարդ*, շղթայի կամ հյուսազարդի* պարզեցված տեսակը՝ կազմված մեկ, երկու կամ երեք շիվ ունեցող երկու ալիքաձև ձողերից, որոնք կանոնավոր կերպով հատում են միմյանց։

 

Հյուսքը տարածված էր Ոսկեդարում* (7-րդ դ․), հատկապես կամարունքերի* և քիվերի* թակաղակների* հարդարանքում։

 

Տե՛ս նաև՝ Հյուսազարդ

Tribune (dans une église)

Dans les pays orthodoxes, sorte de galerie* placée au-dessus du narthex* ou du bras ouest de l’église et ouvrant par une arcade* dans l’espace central. Elle est réservée aux femmes.

En Arménie, la tribune est très rare avant le XIXe s., car étrangère à la tradition. Elle n’y apparaît que dans des édifices marqués par l’orthodoxie. Dans les églises arméniennes construites depuis le XIXe s., on trouve une tribune souvent destinée à accueillir la chorale paroissiale.

La basilique* de Tzitzernavank (Artsakh, c. IVe-VIIe s. avec restaurations ultérieures) présente un cas unique de tribune au-dessus de l’abside*. Par sa triple arcade*, elle permet d’éclairer l’intérieur de la basilique grâce à une double fenêtre complétée d’un oculus*, ouverte à ce niveau-là dans la façade orientale de l’église.

Mastara, égl. St-Jean (c. 650). Vue intérieure vers l’ouest. Tribune en bois ajoutée au XIXe s.

Մաստարա, Ս․ Հովհաննես եկ․ (մոտ 650 թ․)։ Ներքին տեսքը դեպի ամ․։ 19-րդ դ․ ավելացված փայտե վերնասրահ։

Վերնասրահ

Ուղղափառ երկրներում նարտեքսի* կամ եկեղեցու արևմտյան թևի վերևում գտնվող սյունասրահի* տեսակ, որը կամարաշարով* բացվում է դեպի եկեղեցու կենտրոնական տարածություն։
Նախատեսված է կանանց համար:

Վերնասրահը խորթ է հայկական ավանդույթին և մինչև 19-րդ դ․ հազվադեպ է հանդիպում այստեղ, այն էլ՝ միայն ուղղափառությունից ազդված եկեղեցիներում։ 19-րդ դարից ի վեր կառուցված եկեղեցիներում վերնասրահը հաճախ ծառայում է ծխական երգչախմբին։

Ծիծեռնավանքի բազիլիկը (Արցախ, մոտ 4-7-րդ դդ․, հետագա վերանորոգումներով) միակ եկեղեցին է, որտեղ վերնասրահը գտնվում է խորանի* վերևում։ Եկեղեցու արևելյան ճակատի վերևում բացված կրկնակի պատուհանից և օկուլուսից* ներթափանցող լույսը վերնասրահի երեք կամարների* միջոցով լուսավորում է բազիլիկի ներսը։

Tzitzernavank (Artsakh), basilique (c. IVe-VIIe s. avec remaniements ultérieurs). Vue intérieure vers l’est. Tribune à arcade triple, placée au-dessus de l’abside, cas unique en Arménie.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Ծիծեռնավանք (Արցախ), բազիլիկ (մոտ 4-7-րդ դդ․, հետագա վերանորոգումներով)։ Ներքին տեսքը դեպի ալ․։ Երեք կամարներով վերնասրահ խորանի վերևում։ Հայաստանում արևելյան վերնասրահի միակ օրինակը։
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

 

Triconque (n. f. et adj.) (Église triconque, plan triconque)

Église à plan en croix où chacun des bras nord, est et sud est intérieurement arrondi et couvert d’une conque*. Quant au bras ouest, il est intérieurement rectangulaire. À la jonction des quatre bras, le carré central est couvert d’une coupole*.

Le plan triconque est presque toujours longitudinal*, c.-à-d. en forme de croix latine*. Souvent, son bras ouest est plus allongé que les autres.

Voir aussi : Plan à coupole sur croix latine triconque

longitudinal – հղում դեպի Plan longitudinal
croix latine – մեկ եզր է

 

Alaman (région de Kars, Turquie actuelle), égl. St-Ananias (637, détruite). Composition en croix libre triconque.
Plan d’après Mourad Hasratian 2000, p. 130.

Ալաման (Կարսի շրջան, այժմ՝ Թուրքիա), Ս․ Անանիա եկ․ (637 թ․, այժմ՝ ավերված)։ Եռախորան ազատ խաչ հորինվածք։
Հատակագիծը՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ․, էջ 130):

 

Եռախորան (գ․ և ած.) (Եռախորան եկեղեցի, եռախորան հատակագիծ)

Խաչաձև հատակագիծ* (խաչաձև հատակագծով եկեղեցի), որում հյուսիսային, արևելյան և հարավային խաչաթևերը ներսից կիսաշրջանաձև են, պսակված գմբեթարդով*, իսկ արևմտյան խաչաթևը ներսից ուղղանկյուն է։ Խաչաթևերի միացման մասում առաջացած կենտրոնական քառակուսին պսակված է գմբեթով*։

Եռախորան հատակագիծը գրեթե միշտ երկայնական* է, այսինքն՝ լատինական խաչի* նման արևմտյան թևն ավելի երկար է, քան մյուս երեքը։

Տե՛ս նաև՝ Եռախորան լատինական խաչ գմբեթավոր հատակագիծ

երկայնական – հղում դեպի Երկայնական հատակագիծ
լատինական խաչ – մեկ եզր է

Alaman (région de Kars, Turquie actuelle), égl. St-Ananias (637, détruite). Composition en croix libre triconque. Vue du nord-ouest.
Photo (début XXe s.) archives du Musée d’Histoire de l’Arménie, Erevan.

Ալաման (Կարսի շրջան, այժմ՝ Թուրքիա), Ս․ Անանիա եկ․ (637 թ․, այժմ՝ ավերված)։ Եռախորան ազատ խաչ հորինվածք։ Տեսքը հս․-ամ․-ից։
Լուս․ (20-րդ դ․ սկիզբ)՝ Հայաստանի պատմության թանգարանի արխիվ։

Trinef (n. f. et adj.) (= Basilique)

Église longitudinale* sans coupole*, dont l’espace intérieur s’articule en trois nefs*.

En Arménie, toutes les basiliques* ont trois nefs. Celles-ci sont séparées par deux rangs de piliers*. La nef centrale est un peu plus haute que les bas-côtés* et environ deux fois plus large qu’eux.

Voir aussi : Basilique

Principales basiliques de l’Arménie paléochrétienne.
Planche de plans d’après Paolo Cuneo 1988, p. 716 ; Karo Ghafadarian 1952, 1, p. 91, n° 63 (Dvin) ; Patrick Donabédian 2020, p. 41, fig. 24 (Érérouyk/Yérérouyk).

Վաղ քրիստոնեական Հայաստանի գլխավոր բազիլիկները: Հատակագծերի աղյուսակ, ըստ Պաոլո Կունեոյի (1988 թ., էջ 716), Կարո Ղաֆադարյանի (1952 թ., 1, 91, N 63 – Դվին), Պատրիկ Տոնապետյանի (2020 թ., էջ 41, նկ. 24 – Երերույք):

 

Եռանավ (ած.) (Եռանավ բազիլիկ)

Երկայնական* անգմբեթ եկեղեցի, որի ներքին տարածությունը բաժանված է երեք նավի*:

Հայաստանում բոլոր բազիլիկները* եռանավ են։ Այստեղ նավերն իրարից բաժանված են երկու շարք մույթերով*, ընդ որում կենտրոնական նավը կողայիններից փոքր-ինչ բարձր է և մոտ երկու անգամ ավելի լայն:

Տե՛ս նաև՝ Բազիլիկ

 

Triplet

Fenêtre comportant trois baies* arquées et deux meneaux*.

En Arménie ce dispositif n’apparaît qu’une fois, à la basilique d’Érérouyk/Yérérouyk (c. VIe s.), probablement sous influence syriaque.

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.), haut de la façade ouest. Triplet.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ․), ամ․ ճակատի վերին մասը։ Եռալուսամուտ։

Եռալուսամուտ, եռապատուհան

Լուսամուտ՝ բաղկացած երեք կամարակապ որմնաբացվածքից* և երկու միջնապատից*։

Միջնապատ – հղում դեպի Միջնապատ (պատուհանի)

Հայաստանում եռալուսամուտը հանդիպում է միայն մեկ կառույցում՝ Երերույքի (մոտ 6-րդ դ․) բազիլիկում, հավանաբար ասորական ազդեցության արդյունքում։

Trompe

Maçonnerie en forme de demi-cône placée entre ou au-dessus des arcs* portant le tambour* de la coupole*, et qui assure la transition vers l’octogone.

Dans beaucoup d’églises arméniennes à coupole sur plan cruciforme* de la fin du VIe s. et de la première moitié du VIIe s., un rang de quatre trompes permet de passer du carré formé par les quatre appuis* à la base octogonale du tambour. Placé en haut du tambour, un rang de huit trompillons* assure la transition vers l’assise circulaire de la coupole.

Dans l’église de Pèmzachèn (première moitié du VIIe s.), le tambour est construit de façon inhabituelle : au-dessus des quatre premières trompes, huit niches* (dont quatre sont percées de fenêtres) forment une sorte de deuxième rang de trompes. En haut du tambour sont placés huit trompillons, finement sculptés.

En Arménie, à partir du milieu du VIIe s., la trompe, sans disparaître définitivement, est progressivement remplacée par le pendentif*.

 

Vagharchapat/Étchmiadzine, égl. Ste-Gayané (années 630), vue intérieure d’une portion du tambour. Trompes et trompillons.

Վաղարշապատ/Էջմիածին, Ս․ Գայանե եկ․ (630-ական թթ․), թմբուկի մի հատվածի ներքին տեսքը։ Փողակամարներ և փողակամարիկներ։

 

Փողակամար

Կես կոնի ձև ունեցող որմածք՝ տեղակայված գմբեթի* թմբուկը* կրող կամարների* միջև կամ դրանցից վեր, որն ապահովում է քառակուսուց դեպի ութանկյուն անցումը։

6-րդ դ․ վերջի և 7-րդ դ․ առաջին կեսի խաչաձև* հատակագծով հայկական գմբեթավոր բազմաթիվ եկեղեցիներում գմբեթակիր հենարաններով կազմված քառակուսուց անցումը թմբուկի ութանկյուն հիմքին իրականցված է չորս փողակամարների միջոցով, իսկ թմբուկից անցումը շրջանաձև գմբեթին՝ ութ փողակամարիկների* միջոցով։

Պեմզաշենի եկեղեցու (7-րդ դ․ առաջին կես) թմբուկը անսովոր եղանակով է կառուցվել․ չորս փողակամարներից վեր առկա են ութ խորշեր* (չորսում բացված են պատուհաններ), որոնք, թվում է, փողակամարների երկրորդ գոտին են կազմում, իսկ թմբուկի վերևում կան նրբորեն քանդակված ութ փողակամարիկներ։

Հայաստանում 7-րդ դ․ կեսերից սկսած փողակամարն աստիճանաբար իր տեղը զիջում է առագաստին*, սակայն չի վերանում։

 

Pèmzachèn, égl. (première moitié du VIIe s.), vue intérieure de la coupole. Trompes, « niches-trompes » et trompillons.

Պեմզաշեն, եկ․ (7-րդ դ․ առաջին կես), գմբեթի ներքին տեսքը։ Փողակամարներ, «խորշ-փողակամարներ» և փողակամարիկներ։

 

Trompillon

Chacune des petites trompes*, placées dans le tambour*, au-dessus du niveau des trompes*, pour permettre le passage de l’octogone au cercle.

Les trompillons sont généralement au nombre de huit et taillés dans une seule pierre. Ils sont souvent décorés de motifs rayonnants, sculptés et/ou peints.

 

Mrèn, égl. (années 630), vue intérieure du tambour. Trompes et trompillons.

Մրեն, եկ․ (630-ական թթ․), թմբուկի ներքին տեսքը։ Փողակամարներ և փողակամարիկներ։

 

Փողակամարիկ

Փոքր փողակամար*, որը տեղադրված է թմբուկի վերևի մասում՝ փողակամարների մակարդակից վեր, և ապահովում է անցումը ութանկյունից շրջանին։

Փողակամարիկները սովորաբար ութն են։ Դրանցից յուրաքանչյուրը հաճախ պատրաստված է մեկ քարից և կարող է հարդարված լինել ճառագայթաձև զարդերով՝ քանդակված և/կամ ներկված:

Tuf (tuf volcanique)

Roche poreuse, encore tendre après son extraction, donc facile à tailler et sculpter, qui durcit avec le temps. Le tuf absorbe bien la chaux* contenue dans le mortier*. Par sa diversité chromatique, il enrichit considérablement la valeur esthétique des monuments.

Pays de volcans éteints, l’Arménie est riche en tuf. L’abondance de ses gisements a fortement favorisé le développement de l’architecture* dans ce pays. Avec le basalte, qui est aussi une roche volcanique, mais plus dure et plus compacte, le tuf est, dans les provinces centrales et septentrionales de l’Arménie historique, le principal matériau de construction.

C’est aussi de tuf que sont faits la plupart des khatchkars.

Note : Outre le tuf volcanique, il existe un tuf calcaire, roche sédimentaire rare en Arménie.

Mrèn, égl. (années 630), vue intérieure du tambour. Trompes et trompillons.

Մրեն, եկ․ (630-ական թթ․), թմբուկի ներքին տեսքը։ Փողակամարներ և փողակամարիկներ։

 

Տուֆ (հրաբխային տուֆ)

Ծակոտկեն ապար։ Արդյունահանումից հետո տուֆը դեռ փափուկ է, ուստի հեշտությամբ է տաշվում ու քանդակվում, իսկ ժամանակի ընթացքում կարծրանում է: Տուֆը նաև լավ ներծծում է շաղախի* կիրը*: Իր բազմերանգությամբ այն զգալիորեն հարստացնում է հուշարձանների գեղագիտական արժեքը:

Հայաստանը, որպես հանգած հրաբուխների երկիր, հարուստ է տուֆով։ Տուֆի բազմաթիվ հանքավայրերի առկայությունն այստեղ մեծապես նպաստել է ճարտապետության* զարգացմանը։ Տուֆն ու բազալտը (նույնպես հրաբխային, սակայն ավելի կարծր ու խիտ ապար) պատմական Հայաստանի կենտրոնական և հյուսիսային շրջանների գլխավոր շինանյութերն են։

Տուֆից է կերտված նաև խաչքարերի մեծ մասը:

Նշում. հրաբխային տուֆից բացի գոյություն ունի կրային տուֆ, նստվածքային ապար, որը Հայաստանում հազվադեպ է հանդիպում:

 

Tuile

Petite pièce de céramique permettant de couvrir les toits et les coupoles*.

Jusqu’au VIIe s. inclus, la tuile constituait en Arménie l’unique (semble-t-il) matériau de couverture* des toits et coupoles*. Les coupoles avaient alors une forme extérieure arrondie.

Dans l’Antiquité romaine, cette pièce revêtait principalement deux formes : a) la tuile plate dite tegula qui avait de courts rebords verticaux ; b) la tuile creuse et arrondie dite imbrex, que l’on posait sur deux rebords des tegulae juxtaposés pour les couvrir et protéger leur jonction. Une plaque verticale et décorée, appelée antéfixe*, achevait le rang d’imbrex à son extrémité inférieure․

Ce principe a été employé durant les premiers siècles du christianisme en Arménie, sous des formes et avec un décor simplifiés.

Au sortir de la domination arabe, à partir des IXe-xe s., la tuile est remplacée par des plaques de pierre plates. La raison en est probablement une meilleure résistance de la pierre, peut-être aussi une intention esthétique et symbolique de mieux exprimer l’aspiration au divin à travers des formes rectilignes et pointues.

Ces plaques planes donnent dès lors aux dômes* arméniens leur forme caractéristique en pyramide, cône ou ombrelle*.

Ombrelle — հղում դեպի Dôme en ombrelle

 

Achtarak, chapelle Ste-Mère de Dieu (c. 2e moitié VIIe s.), dite Karmravor = « rougeâtre », peut-être en raison de sa couverture. Tuiles en grande partie refaites dans les années 1970, tant sur les toits que sur le dôme.

Աշտարակ, Կարմրավոր կոչվող Ս․ Աստվածածին մատուռ (մոտ 7-րդ դ․ 2-դ կես), «Կարմրավոր» անվանումը գուցե կապված է ծածկի գույնի հետ։ Տանիքները և գմբեթը ծածկող կղմինդրներ, որոնք մեծ մասամբ վերանորոգվել են 1970-ական թթ․։

 

Կղմինդր

Կավե փոքր տարր, որով ծածկում են տանիքները և գմբեթները*։

Հայաստանում մինչև 7-րդ դ․ ներառյալ եկեղեցիների տանիքներն ու գմբեթները, ամենայն հավանականությամբ, միայն կղմինդրով էին ծածկում։ Այդ ժամանակ գմբեթներն արտաքինից կլորավուն էին։

Անտիկ Հռոմում կիրառում էին երկու տեսակի կղմինդր՝ ա) տեգուլա կոչվող տափակ կղմինդր՝ վեր ցցված եզրերով, և բ) իմբրեքս կոչվող գոգավոր և կլորավուն կղմինդր, որը դրվում էր երկու կից տեգուլաների ցցուն եզրերի վրա՝ դրանք ծածկելու և այդ կապը պաշտպանելու նպատակով։ Եզրակղմինդր* (անտեֆիքս) կոչվող մի ուղղահայաց քանդակազարդ սալ ներքևից փակում էր իմբրեքսների յուրաքանչյուր շարքը։

Վաղ քրիստոնեական շրջանում* այս սկզբունքը կիրառվել է նաև Հայաստանում, սակայն ավելի համեստ ձևերով ու հարդարանքով։

Վաղ քրիստոնեական շրջան – մեկ եզր է

Հետարաբական շրջանում*՝ սկսած 9-10-րդ դարերից, Հայաստանում կղմինդրը փոխարինվում է քարե սալերով։ Պատճառը հավանաբար քարի ավելի դիմացկուն լինելն է, գուցե նաև դեպի Արարիչը ձգտումն ուղղագիծ և սուր ձևերի միջոցով ավելի լավ արտահայտելու գեղագիտական ու խորհրդանշական նպատակը։

Այդուհետ, քարե հարթ սալերի կիրառմամբ, հայկական գմբեթներն
ստանում են իրենց բնորոշ բրգաձև, կոնաձև կամ հովհարաձև* տեսքը։

Հետարաբական շրջան- մեկ եզր է
հովհարաձև — հղում դեպի Հովհարաձև (հովանոցաձև) վեղար

 

Türbé

Petit édifice composé d’un caveau* entièrement ou partiellement souterrain, surmonté d’un oratoire*, de forme extérieurement cylindrique ou polygonale, et coiffé d’un dôme* conique, polygonal ou en ombrelle*.
ombrelle – հղում դեպի Dôme
en ombrelle

C’est la forme de mausolée musulman la plus répandue en Turquie et sur les territoires de l’Empire ottoman, y compris en Arménie occidentale, au Moyen Âge* et aux Temps modernes* (périodes seldjoukide, mongole et ottomane – XIIe-XIXe s.). Les türbés sont aussi appelés en turc kümbet.

Selon quelques auteurs, la structure de ces mausolées s’inspire de traditions d’Asie centrale. L’hypothèse du modèle des tombes-tours (début du XIe s.) du nord de l’Iran est mieux documentée. Mais l’apport de l’architecture arménienne et de celle de la province de Tayk/Tao semble patent, en particulier pour les türbés anciens (XIIe-XIVe s.).
Ceux-ci font immédiatement penser à des tambours* d’églises arméniennes qui auraient été posés sur le sol. Ce lien se manifeste dans la structure des türbés, leur volumétrie, le traitement de la pierre, le décor sculpté qui recourt souvent à l’arcature aveugle* et les nervures en saillie sur le dôme.

 

Karin/Théodosiopolis/Erzurum, trois türbés (XIIIe s.).
Deux photos de droite : Hraïr Hawk Khatcherian.

Կարին/Թեոդոսիոպոլիս/Էրզրում, երեք թյուրբե (13-րդ դ.)։
Աջ կողմի երկու լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան։

Թյուրբե

Փոքր կառույց՝ կազմված դամբանանկուղից*, որն ամբողջովին կամ մասնակի գետնափոր է՝ պսակված արտաքինից գլանաձև կամ բազմանկյուն աղոթարանով* և ծածկված կոնաձև, բազմանկյուն կամ հովհարաձև* գմբեթով*։
Միջնադարում* և Նոր ժամանակներում* (սելջուկյան, մոնղոլական և օսմանյան շրջաններում՝ 12-19-րդ դդ.) Թուրքիայում և Օսմանյան կայսրությունում (այդ թվում` Արևմտյան Հայաստանում) թյուրբեն մահմեդական դամբարանների ամենատարածված ձևն է: Թուրքերենով թյուրբեները կոչվում են նաև կյումբեթ։
Ըստ որոշ հեղինակների՝ այս կառուցվածքները սերում են կենտրոնական Ասիայի ավանդույթներից։ Հյուսիսային Իրանի դամբարան-աշտարակների (11-րդ դ. սկիզբ) նախատիպ լինելու վարկածն ավելի փաստարկված է։ Սակայն ակներև է թվում նաև Հայաստանի և Տայք/Տաո նահանգի ճարտարապետական ավանդը, մասնավորապես՝ հին թյուրբեների (12-14-րդ դդ.) դեպքում։
Դրանք հիշեցնում են հայկական եկեղեցիների թմբուկները*՝ կարծես դրված անմիջապես գետնի վրա։ Այդ կապն ի հայտ է գալիս թյուրբեների կառուցվածքում, քարի մշակման մեջ, քանդակային հարդարանքում, որտեղ հաճախ օգտագործվել է խուլ կամարաշար*, և գմբեթների վրա դուրս ցցված ջիղերում։

խուլ կամարաշարը – մեկ եզր է

Tympan

Pierre semi-circulaire qui surmonte une porte.

Dans l’architecture* arménienne, le tympan apparaît, semble-t-il, au VIe s. Il est d’abord associé au linteau* qu’il surmonte ; puis il le supplante progressivement. Sur les deux portails* de la façade sud de la basilique* d’Érérouyk/Yérérouyk (c. VIe s.) se trouvent probablement les premiers exemples de tympan de l’architecture arménienne.

Au Moyen Âge*, le tympan est souvent bordé d’une archivolte* ; celle-ci peut prendre, à partir du XIIIe siècle, une forme en accolade* et porter un décor de stalactites*.

Le tympan occupe une position privilégiée sur les façades des églises, c’est pourquoi il a souvent un décor sculpté ou parfois peint, chargé d’un message particulièrement important. On peut y voir notamment l’image de la croix, du Christ ou de la Vierge. Le tympan peut aussi porter une inscription*, notamment de fondation.

 

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.), faç. sud, portail ouest. Tympan (incomplet) peint surmontant un linteau sculpté. Les deux présentent une composition à croix pattée.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ.), հվ. ճակատ, ամ. շքամուտք: Ներկված ճակատաքար (ոչ ամբողջական)՝ տեղակայված քանդակազարդ բարավորի վրա: Երկուսն էլ ներկայացնում են լայնավարտ խաչով հորինվածք:

 

Monastère de Sanahin, mausolée des Zakarides (1189), faç. ouest. Tympan sculpté d’une croix et de deux colombes.

Սանահին վանք, Զաքարյանների դամբարան (1189 թ․), ամ․ ճակատ։ Ճակատաքար՝ խաչի և երկու աղավնիների քանդակներով։

Ճակատաքար, ճակատակալ քար

Կիսաշրջանաձև քար, որը պսակում է մուտքը:

Հայ ճարտարապետության* մեջ
ճակատաքարն ի հայտ է եկել, կարծես, 6-րդ դարում: Սկզբում այն կապված էր բարավորի* հետ և դրվում էր դրա վրա: Ապա հետզհետե փոխարինում է բարավորին: Երերույքի բազիլիկի* (մոտ 6-րդ դ.) հարավային ճակատի երկու շքամուտքերի* վրա հավանաբար հայ ճարտարապետության ճակատաքարի առաջին օրինակներն են:

Միջնադարում* ճակատաքարը հաճախ եզերված էր հիմնակամարով*: Վերջինս 13-րդ դարից սկսած ունի երբեմն ցռուկաձև* տեսք և շթաքարային* հարդարանք:

Ճակատաքարը զբաղեցնում է արտոնյալ տեղ եկեղեցիների ճակատների վրա և այդ պատճառով հաճախ ունենում է քանդակազարդ կամ երբեմն նկարված հարդարանք՝ կարևորագույն պատգամով: Այնտեղ կարելի է հաճախ տեսնել խաչի, Քրիստոսի կամ Աստվածամոր պատկերները: Ճակատաքարը կարող է նաև արձանագրություն* կրել, մասնավորապես՝ հիմնադրման մասին:

 

Mrèn, égl. (années 630), porte ouest. Tympan portant l’image sculptée de deux archanges, précédé par un linteau présentant le Christ flanqué des saints Pierre et Paul et des donateurs.

Մրեն, եկ․ (630-ական թթ․), ամ․ մուտք։  Երկու հրեշտակապետերի պատկերաքանդակով ճակատաքար: Այն հենված է բարավորի վրա, որը ներկայացնում է Քրիստոսի, Ս․ Պողոսի, Ս․ Պետրոսի և նվիրատուների պատկերները։

 

Arpa/Aréni, égl. Ste-Mère-de-Dieu (1321), portail ouest (architecte et sculpteur Momik). Tympan orné d’un bas-relief de la Vierge à l’Enfant et bordé d’un arc double en accolade.Արփա/Արենի, Ս. Աստվածածին եկ. (1321 թ.), ամ. շքամուտք (Մոմիկ ճարտարապետ և քանդակագործ): Ճակատաքար՝ զարդարված Մանուկը գրկին Տիրամոր ցածրաքանդակով և եզերված ցռուկաձև զույգ կամարով:

 

Typologie (en architecture)

Classification des édifices, des parties de constructions, des dispositifs architecturaux, formes, motifs*…, en types (en groupes), en fonction d’éléments qui leur sont communs.

La typologie a pour but de faciliter l’étude des monuments d’architecture et de leurs diverses composantes.

L’un de ses importants domaines, pour ce qui est notamment de l’architecture* sacrée, est la classification des édifices d’après leur plan*.

 

Տիպաբանություն (ճարտարապետության մեջ)

Կառույցների, շինության առանձին մասերի, ճարտարապետական հնարքների, ձևերի, զարդատարրերի* և այլնի դասակարգումն ըստ դրանց ընդհանրությունների։

Տիպաբանության նպատակն է հեշտացնել ճարտարապետական հուշարձանների և դրանց առանձին տարրերի ուսումնասիրությունը։

Օրինակ, եկեղեցական ճարտարապետության* ուսումնասիրության համար շատ կարևոր է կառույցների դասակարգումն ըստ հատակագծի*: