Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale

Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան

S

Sacristie

Pièce secondaire, le plus souvent angulaire, servant d’annexe liturgique dans une église.

À la période paléochrétienne*, les sacristies, généralement au nombre de deux, sont placées de part et d’autre de l’abside*. On les appelle habituellement pastophoria (pluriel du grec pastophorion* et du latin pastophorium). Elles abritent les objets et vêtements nécessaires à la liturgie.

période paléochrétienne – մեկ եզր է

En Arménie, à partir de la fin du VIe s. (cathédrale* d’Avan) et surtout après l’occupation arabe, dans de nombreuses églises en croix inscrite*, outre les deux sacristies situées à l’est, deux autres sont logées aux angles ouest. Au début (fin VIe-1ère moitié du VIIe s.) elles sont probablement destinées à accueillir les catéchumènes et pénitents.

croix inscrite – մեկ եզր է

À partir du VIIe s., les sacristies comportent le plus souvent une absidiole* dans leur paroi intérieure orientale et donc, en principe, un autel secondaire. Elles acquièrent alors la fonction de chapelle*, c’est pourquoi on peut désormais les appeler « chapelle-sacristie* ». Elles ont généralement deux étages et, dans les nombreux types à chapelles-sacristies dans les quatre angles, elles sont alors au nombre de huit dans une même église.

On suppose que la multiplication des chapelles d’angle s’explique par le développement du patronage. Elle reflèterait le besoin des donateurs secondaires d’avoir des espaces réservés pour que des services y soient célébrés en leur mémoire. Quant aux donateurs principaux, notamment les fondateurs de l’église, les prières pour le salut de leur âme étaient dites devant le maître-autel* de l’abside principale.

 

Tékor, égl. Saint-Serge (années 480). Deux sacristies – pastophoria à l’est.
Plan Mourad Hasratian 2000, p. 153.

Տեկոր, Ս․ Սարգիս եկ․ (480-ական թթ․)։ Երկու ալ. ավանդատներ (պաստոֆորիոններ)։
Հատակագիծը՝ Մուրադ Հասրաթյան (2000 թ․, էջ 153):

 

Monastère de Téghèr, égl. Ste-Mère-de-Dieu (1213). Quatre chapelles-sacristies.
Plan Samvel Karapetian 2013, p. 9.

Տեղերի վանք, Ս․ Աստվածածին եկ․ (1213 թ․)։ Չորս մատուռ-ավանդատուն։
Հատակագիծը` Սամվել Կարապետյան (2013 թ․, էջ 9):

 

Ավանդատուն

Օժանդակ ծիսական սենյակ եկեղեցու ներսում՝ հաճախ անկյուններում։

Վաղ քրիսոնեական շրջանում* ավանդատները սովորաբար երկուսն են և գտնվում են խորանի* երկու կողմերում։ Դրանք հաճախ անվանում են պաստոֆորիոն* (հունարեն) կամ պաստոֆորիում (լատիներեն)։ Դրանցում պահվում են պատարագի համար անհրաժեշտ առարկաները և հագուստը։

Վաղ քրիստոնեական շրջան – մեկ եզր է

Հայաստանում 6-րդ դարի վերջից սկսած (Ավանի մայր տաճար*) և, հատկապես, արաբական տիրապետությունից հետո ներգծված խաչ* տիպի բազմաթիվ եկեղեցիներում արևելյան երկու ավանդատներից բացի ևս երկուսը կառուցվեցին արևմտյան կողմում։ 6-րդ դ․ վերջից մինչև 7-րդ դ․ կեսերը դրանք հավանաբար նախատեսված էին նորահավատների և ապաշխարողների համար։

մայր տաճար –մեկ եզր է
ներգծված խաչ – մեկ եզր է

7-րդ դարից սկսած ավանդատների արևելյան կողմում հաճախ խորանիկ* կա, որտեղ, որպես կանոն, առկա է երկրորդական սեղան։ Այդպիսով, դրանք ձեռք են բերում մատուռի* գործառույթ և կարող են կոչվել մատուռ-ավանդատներ*: Այդպիսի ավանդատները հաճախ երկհարկ են և գտնվում են եկեղեցու չորս անկյուններում, այսինքն՝ միևնույն եկեղեցում կարող են լինել ութ ավանդատներ։

Ենթադրվում է, որ անկյունային մատուռների ավելացումը կապված է հովանավորության երևույթի զարգացման հետ։ Հիմնական հովանավորների, մասնավորապես եկեղեցու հիմնադիրների հոգու փրկության համար ժամերգությունները կատարվում էին ավագ սեղանի* մոտ, իսկ երկրորդական հովանավորների հիշատակին ուղղված արարողությունները հավանաբար արվում էին մատուռ-ավանդատներում։

ավագ սեղան – մեկ եզր է

Salle à coupole

Composition longitudinale* à coupole* sur croix inscrite*, dans laquelle les appuis* du tambour* font saillie sur les murs latéraux, formant quatre cloisons.

Cette composition apparaît dans les églises au VIIe siècle. Elle est propre à l’Arménie. Il en résulte un espace intérieur qui, malgré son ampleur et sa longitudinalité, est uni sous la coupole, du fait de l’absence d’appuis isolés en son centre. Le chevet* se caractérise, de l’extérieur, par la présence de deux niches dièdres* qui révèlent la présence interne de chapelles-sacristies* de part et d’autre de l’abside*.

Durant la période des royaumes*, cette composition évolue vers une forme de croix inscrite cloisonnée* plus compacte où les deux appuis orientaux sont le plus souvent unis au bloc absidal. En principe, cette composition plus ramassée résiste mieux aux séismes.

longitudinal – հղում դեպի Plan longitudinal (oblong)
croix inscrite – մեկ եզր է
niche dièdre – մեկ եզր է
croix inscrite cloisonnée – մեկ եզր է

Plans de salles à coupole du VIIe s.
Planche d’après Paolo Cuneo 2008, p. 726.

7-րդ դ․ գմբեթավոր սրահ հատակագծեր։
Աղյուսակը՝ ըստ Պաոլո Կունեոյի (2008 թ․, էջ 726)։ 

Arutj, cathédrale en salle à coupole (662-666).
Plan Mourad Hasratian, 2000, p. 164.

Արուճ, մայր տաճար (662-666 թթ․), գմբեթավոր սրահ հորինվածք։ Հատակագիծը՝ Մուրադ Հասրաթյան (2000 թ․, էջ 164):

 

Arutj, cathédrale en salle à coupole (662-666), vue intérieure vers le sud-est.

Արուճ, մայր տաճար (662-666 թթ․), գմբեթավոր սրահ հորինվածք։ Ներքին տեսքը դեպի հվ․-ալ․։

 

Գմբեթավոր սրահ (գմբեթավոր դահլիճ)

Խաչաձև* գմբեթավոր երկայնական* հորինվածք, որտեղ գմբեթի* թմբուկի* հենարանները* ամրացված են կողային պատերին՝ ձևավորելով չորս միջնորմ:

Այս հորինվածքն ի հայտ է եկել Հայաստանում՝ 7-րդ դարի եկեղեցիներում։ Դրանցում ներքին տարածությունը, չնայած ընդարձակ ու երկար է, միավորված է գմբեթի* տակ, քանի որ կենտրոնում առանձին կանգնած հենարաններ չկան: Սնարն* արտաքինից ունի երկու երկնիստ խորշ*, ինչը կապված է խորանի երկու կողմերում մատուռ-ավանդատների* առկայության հետ։

ազատ հենարաններ — մեկ եզր է
երկնիստ խորշ – մեկ եզր է

Բագրատունյաց շրջանում* այս հորինվածքը զարգանում է՝ դառնալով միջնորմերով ներգծված խաչ*, որն ավելի հավաք է և որտեղ արևելյան երկու հենարանները հաճախ միացված են խորանին և ավանդատներին*: Այս հորինվածքը, լինելով ավելի սեղմ, սկզբունքորեն ավելի լավ է դիմակայում երկրաշարժերին։

Բագրատունյաց շրջան – մեկ եզր է
Միջնորմերով ներգծված խաչ – մեկ եզր է, հղում դեպի Միջնորմերով (խորշկեն) ներգծված (ներգրված) խաչ գմբեթավոր հատակագիծ

Scotie

Moulure* à concavité marquée, formée de deux quarts de cercle de rayon différent et généralement bordée de deux listels*.

On distingue deux types de scoties.
La « scotie droite » s’emploie sur la base* d’une colonne* ou d’un pilier*, entre deux autres moulures. Sa partie inférieure est en saillie et sa partie supérieure en retrait.

La « scotie renversée » est creusée sur une corniche*, un chapiteau ou une imposte. Sa partie supérieure fait saillie et sa partie inférieure est en retrait.

Zvartnots, cathédrale (milieu du VIIe s.). Base de colonne. Scotie droite parmi diverses moulures.

Scotie droite. Dessin.
Ուղիղ սկոցիա: Գծանկար:

Scotie renversée. Dessin.
Հակադարձ սկոցիա: Գծանկար:

Սկոցիա (մանգաղափորակ)

Ընդգծված գոգավորությամբ տրամատ*, որը կազմված է տարբեր շառավիղով երկու քառորդ շրջագծից՝ սովորաբար եզրագծված երկու ելուստազոլով*:

Սկոցիայի երկու տեսակ կա:
«Ուղիղ սկոցիան» սյան կամ մույթի խարսխի վրա է կիրառվում՝ երկու այլ տրամատների միջև: Ստորին մասը ցցուն է, իսկ վերին մասը՝ ետ ընկած:

«Հակադարձ սկոցիան» փորված է լինում քիվի, խոյակի կամ որմնախոյակի վրա: Դրա վերին մասը ցցուն է, իսկ ստորին մասը՝ ետ ընկած։

Զվարթնոց, մայր տաճար (7-րդ դ. կեսեր): Սյան խարիսխ: Ուղիղ սկոցիա այլ տրամատների միջև:

Scriptorium (pluriel scriptoria)

Atelier dans lequel les moines copiaient les livres à la main et les enluminaient.

Les scriptoria se trouvaient le plus souvent dans les monastères*. On suppose qu’ils occupaient des bâtiments séparés, plus modestes que ceux des bibliothèques*.

Գրչատուն

Արհեստանոց, որտեղ վանականներն արտագրում և ծաղկում էին գրքերը:

Գրչատները սովորաբար գտնվում էին վանքերում*։ Ենթադրվում է, որ դրանք առանձին շենքեր էին, գրատներից* (մատենադարաններից) ավելի համեստ:

Seldjoukides

Dynastie turque qui domina le Moyen-Orient du XIe au XIIIe s. Elle développa à la fin du XIIe et au XIIIe s., en Anatolie, une grande architecture de pierre, tant cultuelle que profane.

Sous les Seldjoukides ont été bâtis de vastes ensembles qui comprennent des mosquées, des médressés (écoles coraniques), des hôpitaux, des hans (hôtelleries et caravansérails*), ainsi que des türbés* (mausolées*).

Cette architecture, à l’ornementation sculptée souvent foisonnante, réalise une synthèse originale des traditions centre-asiatiques, de l’héritage arabo-persan et d’éléments empruntés aux cultures locales, notamment au savoir-faire architectural et décoratif arménien et géorgien.

Les échanges et partages de techniques et de formes ont été très nombreux entre Arméniens et Seldjoukides dans les domaines de l’architecture et du décor sculpté.

L’apport arménien est particulièrement sensible dans les mausolées, comme l’attestent trois caractéristiques : leur structure à oratoire* sur caveau*, leur forme en tambour* cylindrique ou polygonal coiffé d’un dôme* conique, polygonal ou en ombrelle*, et leur décor sculpté qui recourt souvent à l’arcature aveugle*.

ombrelle – հղում դեպի Dôme en ombrelle
arcature aveugle — մեկ եզր է

Monastère Ste-Lance, égl. principale (1215), avec son tambour cylindrique et son dôme conique, et deux türbés de Karin/Erzurum (XIIIe s.). Exemple d’emprunts arméniens dans l’architecture seldjoukide.

Ս. Գեղարդ վանքի գլխ. եկ. (1215 թ.) իր գլանաձև թմբուկով ու կոնաձև վեղարով և Կարինի/Էրզրումի երկու թյուրբեներ (13-րդ դ.): Հայկական փոխառությունների օրինակ սելջուկյան ճարտարապետության մեջ։

 

Սելջուկներ

Թուրքական հարստություն, որն իշխել է Միջին Արևելքում 11-13-րդ դարերում։ Անատոլիայում 12-րդ դարի վերջում և 13-րդ դարում այն ստեղծեց թե՛ կրոնական, թե՛ աշխարհիկ քարե հարուստ ճարտարապետություն։

Սելջուկների օրոք են կառուցվել ընդարձակ համալիրներ, որոնք ներառում էին մզկիթներ, մեդրեսեներ (հոգևոր դպրոցներ), հիվանդանոցներ, հյուրատներ և քարավանատներ*, ինչպես նաև թյուրբեներ* (դամբարաններ*)։

Առատ քանդակային հարդարանքով այս ճարտարապետությունն ստեղծել է Կենտրոնական Ասիայի ավանդույթների, արաբա-պարսկական ժառանգության և տեղական մշակույթներից փոխառված տարրերի, ներառյալ հայ-վրացական ճարտարապետական և գեղազարդային վարպետության յուրատեսակ համադրություն։

Ճարտարապետության և զարդաքանդակի ոլորտում հնարքների ու ձևերի փոխանակումները հայերի և սելջուկների միջև բազմաթիվ են։

Հայկական ներդրումն ակնհայտ է հատկապես դամբարաններում: Դա են վկայում երեք հատկանիշներ՝ դամբանանկուղի* վրա գտնվող աղոթարանով* կառուցվածքը, կոնաձև, բազմանկյուն կամ հովհարաձև վեղարով* պսակված գլանաձև կամ բազմանկյուն «թմբուկի»* տեսքը և հաճախ խուլ կամարաշար* ներկայացնող քանդակազարդ հարդարանքը։

հովհարաձև վեղար — մեկ եզր է
խուլ կամարաշար — մեկ եզր է

 

Silo

Pièce souterraine destinée à la conservation de produits agricoles, notamment de céréales.

Le silo a une fonction apparentée à celle du cellier*, mais dans ce dernier, des denrées et surtout des liquides sont conservés dans de grosses jarres enterrées.

 

Գետնափոր շտեմարան

Uտորգետնյա սրահ՝ նախատեսված սննդամթերք, մասնավորապես հացահատիկ պահելու համար։

Գետնափոր շտեմարանը գործառույթով մոտ է մառանին*, որում, սակայն, մթերքը՝ հատկապես խմիչքը, պահվում է գետնափոր մեծ կարասների մեջ։

Simandre (n. f.)

Planche de bois suspendue près de la porte de l’église, que l’on frappe d’un maillet pour convier les fidèles aux offices religieux.

Employé en Arménie depuis l’Antiquité, ce procédé a été progressivement remplacé par la cloche de métal accrochée dans un campanile* ou clocher*. Les deux, cloche et campanile/clocher, ont été introduits ici au début du XIIIe s., en provenance probablement de l’Occident, peut-être par l’intermédiaire de Byzance.

La simandre se maintient toutefois, p.ex. au patriarcat arménien de Jérusalem.

Jérusalem, Patriarcat arménien. Cathédrale Sts-Jacques,
galerie devant la façade ouest. Deux simandres accrochées, toujours en usage.

Երուսաղեմ, հայկական պատրիարքարան։ Ս. Հակոբյանց մայր տաճար, ամ. ճակատին կից սյունասրահը։ Մինչ օրս գործածվող երկու կախված կոչնակները։

Կոչնակ

Եկեղեցու դռան մոտ կախված փայտե տախտակ, որին թակով հարվածելով՝ հավատացյալներին հրավիրում են կրոնական ծիսակատարությունների։

Հայաստանում այս միջոցը կիրառվել է անտիկ շրջանից* և աստիճանաբար փոխարինվել զանգակատանը* կախված մետաղյա զանգով։ Զանգը և զանգակատունը ներմուծվել են 13-րդ դարի սկզբում, հավանաբար Արևմուտքից, թերևս Բյուզանդիայի միջոցով։

Կոչնակն, այնուամենայնիվ, այժմ էլ օգտագործվում է, օրինակ՝ Երուսաղեմի հայկական պատրիարքարանում։

Անտիկ շրջան — մեկ եզր է

Socle

Première assise*, saillante et profilée*, d’un édifice.
Dans ce sens, socle est sémantiquement assez proche de soubassement*, toutefois ce dernier peut comporter plusieurs assises et, en principe, n’est pas mouluré*.

Dans l’architecture arménienne, le socle revêt des formes spécifiques.
On observe dès la période paléochrétienne* et tout au long du Moyen Âge*, sur les églises d’Arménie, une imitation de crépis* qui prend la forme de plusieurs degrés (gradins, marches) au pied des façades.
Sur les églises à contour circulaire, polygonal ou polyconque, dès le VIIe s. et surtout au début du XIe s., le socle se métamorphose en un haut anneau de moulures.

Dans le cas d’un pilier*, d’une colonne* ou d’une sculpture, le socle précède la base*.

profilé – հղում դեպի Profil
période paléochrétienne – մեկ եզր է
Moyen Âge – մեկ եզր է

Èghvard/Yèghvard, égl. St-Théodore le Stratilate (c. 662-685), vue de l’ouest. Socle à moulure assez saillante.

Եղվարդ, Ս. Թեոդորոս Զորավար եկ. (մոտ 662-685 թթ.), տեսքը ամ.-ից: Բավական ցցուն տրամատով գետնախարիսխ:

 

Monastère de Khetzkonk, égl. St-Serge (1024), vue du sud. Socle en forme de haute ceinture vigoureusement moulurée.

Խծկոնք վանք, Ս. Սարգիս եկ. (1024 թ.), տեսքը հվ.-ից: Լայն գոտու տեսքով գետնախարիսխ՝ ընդգծված տրամատներով:

Գետնախարիսխ

Կառույցի առաջին քարաշարքը* կամ քարաշարքերը: Կառուցված լինելով գետնի վրա՝ գետնախարիսխը չի ներառում հիմքը*: Կարող է լինել ցցուն ու տրամատված*:

Հայ ճարտարապետության մեջ գետնախարիսխն ընդունում է յուրահատուկ ձևեր:
Վաղ քրիստոնեական շրջանից* սկսած՝ ամբողջ միջնադարի* ընթացքում, հայկական եկեղեցիների գետնախարիսխը վերափոխվում է ճակատների ստորոտը եզրագծող մի քանի աստիճանների:
Շրջանաձև, բազմանիստ եզրագծով կամ բազմախորան եկեղեցիների վրա 7-րդ դարից սկսած և մանավանդ 11-րդ դարի սկզբին գետնախարիսխը դառնում է տրամատված բարձր օղակ:

Սյան*, մույթի* կամ արձանի դեպքում գետնախարիսխը նախորդում է խարսխին*։

Վաղ քրիստոնեական շրջան – մեկ եզր է

Sommier

Premier claveau* (voussoir) aux deux extrémités inférieures d’un arc*.

Les deux sommiers d’un arc. Dessin.
Կամարի երկու կրունկները։ Գծանկար։

Կրունկ

Կամարի* ստորին ծայրերից յուրաքանչյուրի առաջին քարը:

Soubassement

Partie inférieure d’un édifice, au-dessus du niveau du sol, n’incluant pas les fondations*.

Le soubassement est sémantiquement proche du socle*, mais il s’en distingue par le fait qu’il peut comporter plusieurs assises* et en principe n’est pas mouluré*.

 

Գետնախարիսխ

Տեսե’ք Socle

Sphinx

Monstre fabuleux à corps de lion ailé et à tête et buste de femme ou d’homme, dans les mythologies et arts égyptien et grec antiques.

 

Des sphinx ont été plusieurs fois représentés aussi dans les arts médiévaux de l’Arménie, parmi beaucoup d’êtres fantastiques (griffons, centaures, sirènes, dragons, aigles bicéphales…).

Monastère de Haritj, égl. principale Ste-Mère-de-Dieu (1201), façade est, partie supérieure gauche. Image sculptée d’un sphinx.

Հառիճավանք, Ս. Աստվածածին գլխ. եկ. (1201 թ.), ալ. ճակատի վերին ձախ մասը: Սֆինքսի քանդակ։

Սֆինքս

Թևավոր առյուծի մարմնով և կնոջ կամ տղամարդու գլխով ու իրանով առասպելական հրեշ՝ հայտնի եգիպտական և հին հունական դիցաբանություններից և արվեստներից։

Սֆինքսների պատկերներն, ի թիվս բազում երևակայական արարածների (արծվառյուծ/գրիֆոն, մարդաձի/կենտավր, հուշկապարիկ, վիշապ, երկգլխանի արծիվ և այլն), հաճախ հանդիպում են նաև Հայաստանի միջնադարյան արվեստում:

 

Stalactites (Muqarnas)

Ornement* sculpté qui rappelle les stalactites et alvéoles ou nids d’abeille. Il décore des voûtes*, des coupoles*, des niches* et divers autres éléments architecturaux.

Dans le domaine islamique, il porte le nom arabe de muqarnas.

Cet ornement a commencé à se développer en Ouzbékistan, Iran et Irak aux Xe-XIe s. sur des constructions en brique. Puis il a été adapté dans la pierre à partir de la fin du XIIe s. en Asie Mineure sous le règne des Seldjoukides*, et en Arménie à la période des féodalités*.

Dans cette zone, qu’il soit appliqué à des monuments musulmans ou chrétiens, cet ornement a un usage et des formes quasi identiques, par exemple sur les voûtes et les portails.

 

Monastère de Haritj, narthex/gavit/jamatoun (début du XIIIe s., avant 1224) de l’égl. principale. Voûte centrale creusée de stalactites.

Հառիճավանք, գլխ. եկ.-ու գավիթ/ժամատուն (13-րդ դ․ սկիզբ, մինչև 1224 թ․)։ Շթաքարերով հարդարված կենտրոնական թաղը։

 

Monastère de Néghouts, narthex/gavit/jamatoun (début du XIIIe s.), faç. sud, portail. Grosses stalactites taillées dans la profonde niche qui occupe la moitié supérieure du grand et haut portail. Des petites stalactites sont également creusées au-dessus des petites niches flanquant la porte.

Նեղուց վանք, գավիթ/ժամատուն (13-րդ դ․ սկիզբ), հվ․ ճակատ, շքամուտք:
Խոշոր շթաքարեր՝ քանդակված մեծ և բարձր շքամուտքի վերին մասը զբաղեցնող խոր խորշում։ Փոքր շթաքարեր՝ դռան երկու կողմերի փոքր խորշերի վերևում։

Շթաքարեր

Քանդակված զարդ*, որը նման է բնական շթաքարերի կամ մեղվաբջիջների։ Շթաքարերով կարող են զարդարված լինել թաղը*, գմբեթը*, խորշը* և ճարտարապետական այլ տարրեր։

Մահմեդական աշխարհում շթաքարը կոչվում է մուկարնաս (արաբերեն)։

Այս զարդն ի հայտ է եկել 10-11-րդ դդ․ Ուզբեկստանում, Իրանում և Իրաքում՝ աղյուսե կառույցներում։ Այն հարմարեցվել է քարին 12-րդ դարի վերջից սկսած Փոքր Ասիայում Սելջուկների* տիրապետության ընթացքում և Հայաստանում ավատատիրական (հետսելջուկյան) շրջանում*։

ավատատիրական (հետսելջուկյան) շրջան – մեկ եզր է

Այս տարածաշրջանում թե՛ մահմեդական, թե՛ քրիստոնեական կառույցներում շթաքարերն ունեն գրեթե նույն տեսքն ու գործառույթը, կիրառվում են, օրինակ, թաղերի և շքամուտքերի հարդարանքում։

 

Staurothèque

Dans la tradition grecque orthodoxe, reliquaire* souvent en forme de coffre, censé contenir une relique (un fragment) de la Vraie Croix.

En Arménie, les reliquaires dont le centre était supposé abriter un fragment de la Vraie Croix, ont généralement la forme d’une croix rayonnante, à rayons diagonaux. Ils sont appelés « Bois de vie » (Kénats payt).

On peut supposer un lien entre la présence de telles reliques et le choix, pour certaines églises, d’une composition cruciforme-rayonnante*. C’était peut-être le cas pour la Sainte-Croix d’Aghtamar (915-921).

composition cruciforme-rayonnante – հղում դեպի Plan centré à coupole sur carré tétraconque à niches diagonales

Vagharchapat, musée de la cathédrale Ste-Étchmiadzine. Staurothèque du type « Bois de vie » provenant de Lim, Vaspourakan, en croix rayonnante, avec une relique en son centre (1746).
Photo du Musée.

Վաղարշապատ, Ս․ Էջմիածնի մայր տաճարի թանգարան։ Լիմ կղզուց (Վասպուրական) բերված ճառագայթող խաչի տեսքով «Կենաց փայտ» (1746 թ.)՝ կենտրոնում մասունքով։
Լուս.՝ Թանգարանի:

 

Aghtamar (Vaspourakan), égl. Sainte-Croix (915-921). Plan en croix rayonnante conçu peut-être pour magnifier la relique du « Bois de vie » conservée dans l’église.
Plan DAA 8, 1974, p. 103.

Աղթամար (Վասպուրական), Ս․ Խաչ եկ․ (915-921 թթ․): Խաչաձև-ճառագայթաձև հատակագիծ՝ մտահղացված գուցե եկեղեցում պահվող Կենաց փայտը փառաբանելու համար։
Հատակագիծը` DAA 8 (1974 թ․, էջ 103)։

 

Խաչափայտի մասնատուփ

Հունական ուղղափառ ավանդույթի համաձայն՝ հաճախ արկղի տեսքով մասնատուփ*, որում ենթադրաբար պահվում է մասունք (բեկոր) Քրիստոսի խաչափայտից։

Հայաստանում այն մասնատուփերը, որոնց կենտրոնում ենթադրաբար պահվել է Քրիստոսի խաչափայտից մասունք, սովորաբար ճառագայթող խաչի տեսք ունեն՝ խաչի կենտրոնից բխող ճառագայթներով։ Դրանք կոչվում են «Կենաց փայտ»:

Որոշ խաչաձև-ճառագայթաձև* եկեղեցիների դեպքում կարելի է ենթադրել, որ ճարտարապետական հորինվածքը կապված է եկեղեցում Խաչափայտի մասնատուփի առկայության հետ։ Այդպես էր գուցե Աղթամարի Ս. Խաչ եկեղեցու (915-921 թթ.) դեպքում:

խաչաձև-ճառագայթաձև — Հղում դեպի Կենտրոնագմբեթ քառախորան քառակուսի հատակագիծ՝ անկյունագծային խորշերով (Կենտրոնագմբեթ քառախորան քառախորշ քառակուսի հատակագիծ) (Սորադիրի տիպ)

 

Stèle

Monolithe dressé et taillé, parfois en forme de plaque, généralement avec une inscription et parfois un décor.

Une stèle remplit en principe une fonction commémorative, religieuse, funéraire ou administrative.

Le khatchkar* est la forme de stèle la plus répandue en Arménie. Cette plaque de pierre verticale porte une ou plusieurs croix sculptées et, le plus souvent, une ou plusieurs inscriptions* gravées. Présents depuis le IXe siècle, les khatchkars se comptent aujourd’hui encore en dizaines de milliers, malgré d’innombrables destructions.

 

Djougha/Djoulfa, Nakhitchévan, actuelle rép. d’Azerbaïdjan, le plus grand cimetière médiéval arménien. Il comprenait plusieurs milliers de stèles du type khatchkar et a été détruit par les autorités azerbaïdjanaises entre 1998 et 2005.
Photo archives Aram Vrouyr (1915).

Ջուղա/Ջուլֆա, Նախիջևան (այժմ Ադրբեջան), միջնադարյան հայկական ամենամեծ գերեզմանոցը, որն ընդգրկում էր մի քանի հազար խաչքար կոթողներ: Դրանք բոլորն ավերվել են ադրբեջանական իշխանությունների կողմից 1998-2005 թթ․։
Լուս.՝ Արամ Վրույրի արխիվ (1915 թ.):

 

Կոթող

Ուղղահայաց կանգնեցված և տաշված միակտոր քար՝ հաճախ սալ, հիմնականում արձանագիր, երբեմն էլ զարդարված:

Կոթողը սովորաբար ունի հուշային, կրոնական, մահարձանային կամ վարչական գործառույթ։

Հայաստանում կոթողի ամենատարածված տեսակը խաչքարն* է։ Ուղղահայաց քարե այս սալի վրա քանդակված են խաչ կամ խաչեր և հաճախ փորագրված է մեկ կամ մի քանի արձանագրություն: 9-րդ դարից ի վեր ստեղծվող խաչքարերի թիվը, չնայած անհամար ավերածություններին, այսօր հասնում է տասնյակ հազարների։

 

Stèle ichtyomorphe (Vichap)

Monolithe de l’Âge du bronze* dont la forme et certains détails sculptés rappellent un poisson.

Âge du bronze – մեկ եզր է

Dans la tradition populaire arménienne, ainsi que dans la littérature scientifique, ces stèles*, de même que d’autres, apparentées, sont appelées Vichap* (= dragon) ou vichapakar.

Les stèles ichtyomorphes, dites aussi piscis vishap (Marina Storaci et Alessandra Gilibert, 2019), d’une hauteur moyenne de 3 m., étaient dressées à une altitude moyenne de 2700-3200 m., près de sources et de lacs, probablement en lien avec le culte de l’eau et la fertilité.

 

 

Erevan, quartier de Nor Nork, stèle ichtyomorphe ou Vichap (c. IIIe-IIe mill. av. J.-C.) initialement dressée sur les monts de Guégham.
Photo Guévorg Margaryan.

Երևան, Նոր Նորք, ձկնակերպ կոթող կամ վիշապ (Ք․ա․ մոտ 3-2-րդ հազ․)։ Բերվել է Գեղամա լեռներից։
Լուս․՝ Գևորգ Մարգարյան։

 

Ձկնակերպ կոթող (Վիշապաքար)

Բրոնզեդարյան* միակտոր քար, որի տեսքը և որոշ քանդակված տարրեր հիշեցնում են ձուկ։

Բրոնզեդարյան – հղում դեպի Բրոնզի դար

Հայկական ժողովրդական ավանդության, ինչպես նաև գիտական գրականության մեջ այս և նմանատիպ այլ կոթողները* կոչվում են վիշապ կամ վիշապաքար։

Երեք մետր միջին բարձրությամբ ձկնակերպ կոթողները կոչվում են նաև piscis (պիսկիս) վիշապներ (Մարինա Ստորացի և Ալեքսանդրա Ժիլիբեր, 2019 թ․): Դրանք կանգնեցվել են 2700 – 3200 մ․ բարձրության վրա՝ աղբյուրների և լճերի մոտ և հավանաբար կապված են եղել ջրի պաշտամունքի և պտղաբերության հետ։

Stèle quadrilatérale

Stèle* à section carrée (ou rectangulaire) constituant, avec la croix qui la couronnait, l’élément principal d’un type de monuments verticaux* en pierre érigés en Arménie et en Ibérie (Géorgie orientale) à l’époque paléochrétienne et au haut Moyen Âge (c. Ve-VIIIe s.).

monuments verticaux – հղում դեպի Monument crucifère à stèle quadrilatérale

Ces monuments comportaient plusieurs éléments fixés les uns sur les autres, et pour la plupart, emboîtés les uns dans les autres : a) un piédestal* à plusieurs gradins, b) une base* cubique généralement décorée de bas-reliefs*, c) la stèle quadrilatérale considérée ici, d) un chapiteau*, e) parfois une pièce intermédiaire dite porte-croix, f) une croix de pierre*.
croix de pierre – մեկ եզր է
Les stèles quadrilatérales étaient sculptées sur une, trois, ou les quatre faces, de scènes figurées, du motif de la croix et/ou d’ornements* végétaux et géométriques.
Il s’en est conservé plusieurs centaines dans les deux pays, la plupart étant brisées et fortement érodées, souvent réduites à l’état de fragments.

Il existe deux groupes géographiques de stèles quadrilatérales :
a) Groupe septentrional (Géorgie et nord de la rép. d’Arménie) en pierre claire à grain fin (travertin), de proportions élevées, avec traitement sculpté raffiné et figurations de petite taille, entourées de cadres ; hauteur moyenne 2,65 m, largeur moyenne 26 cm (Sipana Tchakerian 2022, p. 55).
b) Groupe méridional (diverses régions de la rép. d’Arménie et quelques cas en Artsakh et dans la région de Kars, en Turquie), principalement en tuf, aux proportions plus ramassées et à plus grandes figurations, non encadrées et plus schématiques ; hauteur entre 1,5 et 3 m, largeur moyenne 44 cm.

Voir aussi : Monument crucifère à stèle quadrilatérale

 

Érérouyk/Yérérouyk, fragment de stèle quadrilatérale (c. VIIe s.). Quatre faces couvertes de bas-reliefs figurés très érodés (largeur des faces principales : 45-46 cm ; largeur des faces latérales : 42-44 cm ; hauteur : 133 cm).

Երերույք, քառակող կոթողի բեկոր (մոտ 7-րդ դ․)։ Չորս երեսները ծածկված են շատ քայքայված ցածրաքանդակներով։ Հիմնական կողմերի լայնությունը 45-46 սմ է, կողային երեսներինը՝ 42-44 սմ, բարձրությունը՝ 133 սմ։

 

Քառակող կոթող, քառանիստ կոթող

Քառակուսի կամ ուղղանկյուն հատույթով կոթող*, որն իր վրա կանգնեցված խաչի հետ միասին Հայաստանի և Վիրքի (ալ. Վրաստանի) վաղ քրիստոնեական ու վաղ միջնադարյան (5-8-րդ դդ․) ուղղահայաց հուշարձանների* հիմնական տարրն է։

ուղղահայաց հուշարձաններ – մեկ եզր է, հղում դեպի Խաչակիր քառակող (քառանիստ) կոթողով հուշարձան

Այդ հուշարձանները բաղկացած էին իրար վրա ամրացված (հաճախ մեկը մյուսի մեջ ագուցված) հետևյալ մասերից՝ ա) մի քանի աստիճանով պատվանդան*, բ) խորանարդաձև խարիսխ*` հաճախ ցածրաքանդակներով զարդարված, գ) քառակող կոթող, որին նվիրված է այս հոդվածը, դ) խոյակ*, ե) երբեմն խաչակալ կոչվող միջանկյալ տարր, զ) քարե թևավոր խաչ*:
թևավոր խաչ – մեկ եզր է
Քառակող կոթողների մեկ, երեք կամ չորս երեսները պատված են պատկերաքանդակներով, խաչերով և/կամ բուսական ու երկրաչափական զարդաքադակներով։
Հայաստանում և Վրաստանում պահպանվել են հարյուրավոր քառակող կոթողներ կամ դրանց բեկորներ՝ հաճախ վնասված ու շատ քայքայված։

Ըստ տարածքի քառակող կոթողները բաժանվում են երկու խմբի՝
ա) Հյուսիսային խումբ (Վրաստանում և Հայաստանի հյուսիսում): Դրանք բաց գույնի մանրահատիկ քարից են (տրավերտին/կրաքարային տուֆ), բարձր, նրբորեն քանդակված և շրջանակի մեջ առնված փոքր պատկերաքանդակներով։ Դրանց միջին բարձրությունը 2.65 մ է, միջին լայնությունը՝ 26 սմ (Սիփանա Չաքրյան 2022 թ․, էջ 55)։
բ) Հարավային խումբ (Հայաստանի տարբեր մարզերում և մի քանիսը Արցախում ու Կարսի (Թուրքիա) շրջանում): Դրանք հիմնականում տուֆից են, ավելի հավաք համամասնություններով և ավելի մեծ ու ավելի պարզունակ քանդակներով՝ առանց շրջանակի։ Դրանց միջին բարձրությունը 1.5-3 մ է, միջին լայնությունը՝ 44 սմ:

Տե՛ս նաև Խաչակիր քառակող (քառանիստ) կոթողով հուշարձան

 

Stéréotomie

Art de la coupe (= de la taille) des pierres destinées à la construction.

La stéréotomie est particulièrement importante pour garantir la qualité de l’appareil* des arcs*, voûtes* et coupoles*.

Monastère de Haghbat, grand gavit (c. 1210) adossé à l’égl. Saint-Signe. Stéréotomie très soignée des claveaux constituant les arcs croisés.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Հաղբատ վանք, Ս. Նշան եկեղեցուն կից մեծ գավիթը (մոտ 1210 թ.): Խաչվող կամարներ՝ բաղկացած մեծ խնամքով քար(ա)հատված տարրերից։
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

 

Քար(ա)հատում, քարատաշում

Շինարարության համար նախատեսված քարերի հատման և տաշման արհեստը:

Քար(ա)հատումը կարևոր է հատկապես կամարների*, թաղերի* և գմբեթների* շարվածքի* որակն ապահովելու համար:

 

Support

Voir : Appui

Հենարան

Svastika (n. m.) (croix gammée)

Ornement* en forme de croix à bras égaux dont les extrémités sont pliées en angle droit vers la droite ou vers la gauche.

Le svastika a des origines très anciennes et est commun à de nombreuses cultures.

En Arménie, cet ornement apparaît à l’Âge du bronze* (pétroglyphes) et au Moyen Âge* (p.ex. sur le rempart d’Ani).
Gravé parmi les pétroglyphes, le svastika est généralement interprété comme un symbole solaire. Au Moyen Âge* chrétien, compte tenu de sa parenté avec la roue d’éternité* où figure la même image de mouvement perpétuel, il est permis d’y voir l’expression du salut et de la vie éternelle.

Le svastika s’emploie aussi assez souvent dans les décors sculptés des Xe-XIe s., en rang, en séries de rangs ou combiné à des entrelacs*. Dans une telle disposition, il est clairement apparenté à la grecque*.

Âge du bronze – մեկ եզր է
Moyen Âge – մեկ եզր է
roue d’éternité – մեկ եզր է

 

Monastère de Horomos, jamatoun (narthex) de l’église principale St-Jean (les deux bâtis en 1038). Intérieur de la coupole en pyramide tronquée, plaque sud-ouest. Rangs de svastikas.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Հոռոմոս վանք, Ս․ Հովհաննես գլխ. եկ. ժամատուն (երկուսն էլ՝ 1038 թ․)։ Հատած բրգի ձև ունեցող գմբեթի ներսում, հվ.-ամ. սալը: Կեռխաչերի շարքեր։
Լուս․ Հրայր Բազէ Խաչերեան։

 

Ani, capitale de l’Arménie médiévale (extrémité orientale de l’actuelle Turquie), rempart du roi Sembat (fin Xe s.), amplement restauré au XIIIe s. Porte principale, face intérieure. Svastika.

Անի, միջնադարյան Հայաստանի մայրաքաղաք (այժմ՝ Թուրքիայի ալ․ սահմանին), Սմբատ թագավորի կառուցած պարիսպը (10-րդ դ․)՝ մեծ մասամբ վերանորոգված 13-րդ դ․։ Գլխ ․ դուռ, ներքին երես։ Կեռխաչ։

 

Կեռխաչ (կեռախաչ, արևախաչ)

Հավասարաթև խաչի տեսքով զարդ*, որի թևերն ուղիղ անկյան տակ ծալված են դեպի աջ կամ դեպի ձախ։

Կեռխաչն ունի շատ հին ծագում և հանդիպում է տարբեր մշակույթներում։

Հայաստանում այս զարդը հանդիպում է Բրոնզի դարում* (ժայռապատկերներում) և Միջնադարում* (օր.՝ Անիի պարսպի վրա)։
Ժայռապատկերներում փորագրված կեռխաչը սովորաբար մեկնաբանվում է որպես արևի խորհրդանիշ։ Քրիստոնեական Միջնադարում*, հաշվի առնելով կեռխաչի և հավերժության անիվի* կապը՝ անդադար շարժում արտահայտելու հատկությունը, կարելի է այն մեկնաբանել որպես փրկության և հավերժական կյանքի խորհրդանիշ։

10-11-րդ դդ․ քանդակներում կեռխաչը հաճախ ներկայանում է նաև շարքով, շարքերով կամ հյուսազարդի* հետ համադրված։ Այս դեպքում այն շատ նման է հունազարդին*:

Բրոնզի դար – մեկ եզր է

հավերժության անիվ – մեկ եզր է

 

Monastère de Tsakhats Kar, groupe oriental, égl. principale (1041), fenêtre ouest. Entrelacs combinant svastikas et médaillons à croix.

Ցախաց քար վանք, ալ. խումբ, գլխ․ եկ․ (1041 թ․), ամ․ պատուհան։ Կեռխաչերով և խաչազարդ սկավառակներով հյուսազարդ։

 

Syncrétisme arméno-musulman (« style seldjoukide », « style islamisant »)

Large partage de procédés et de formes entre les arts arménien et musulman, notamment turc seldjoukide*. Ce phénomène apparaît à la période des féodalités* (fin XIIe-XIVe s.).

Il se traduit par l’introduction dans l’architecture arménienne d’éléments nouveaux très proches de ceux utilisés à la même période sur les monuments musulmans de la région. Parfois fondés sur des traditions locales, ces éléments sont nouveaux par leur forme.

Parmi ces éléments, on peut citer :
— le portail* à double chambranle*, sans doute inspiré du pishtak arabo-perse, avec un premier cadre arqué, inscrit dans un cadre plus large, rectangulaire ;
— la paire d’escaliers en encorbellement* avec des allers-retours de cette forme, du domaine arménien au turc, puis du turc à l’arménien ;
— la bande de caissons triangulaires* à la base de la coupole* des gavits* ;
— les animaux* réels, en lutte, tenant une proie ou symétriques, et certains animaux fabuleux (qui existaient précédemment, mais prennent une forme nouvelle, commune aux deux sociétés) ;
— les stalactites* adaptées à la pierre, dans des coupoles, des niches*, sur des cadres de portes* et de tympans*, aux angles des chapiteaux* ;
— les arcs en accolade* et polylobés* ;
— la tendance à couvrir entièrement des surfaces délimitées, de compositions ornementales finement sculptées ;
— les marqueteries de carreaux de pierre* bi- et polychromes (ou leur imitation) ;
— la chaîne seldjoukide*, les polygones et entrelacs* géométriques complexes ;
— les rangs et champs d’étoiles à six et à huit pointes ;
— les arabesques* et entrelacs végétaux sophistiqués.

Révélant la profondeur du phénomène, plusieurs de ces traits et motifs s’observent aussi sur les khatchkars*, emblèmes du christianisme arménien.

Cette tendance se ravive à la période moderne*, revêtant alors un caractère « iranisant ». On y relève notamment, en architecture, des pendentifs réticulés* et des décors sculptés et peints foisonnants. À Ispahan, dans le quartier de la Nouvelle-Djoulfa, on va jusqu’à donner une forme bulbeuse au dôme* surhaussé des coupoles.

 

N.b. L’objet du présent glossaire étant l’architecture arménienne, seuls les éléments observables dans cette architecture et partagés avec les voisins musulmans ou empruntés à leur tradition sont ici considérés. Mais l’exercice inverse peut aussi être fait : il est parfaitement possible d’identifier, sur les monuments seldjoukides, des éléments semblables, dont les analogies s’observent côté arménien (ou géorgien). Cet exercice peut souvent faire apparaître une origine arménienne ou géorgienne.

période des féodalités – մեկ եզր է

chambranle – հղում դեպի Chambranle de porte

bande de caissons triangulaires – հղում դեպի Bande réticulée

animaux – հղում դեպի Animalier

cadre(s) de porte(s) – հղում դեպի Chambranle de porte

arc en accolade – մեկ եզր է

polylobés – հղում դեպի Arc polylobé

marqueteries de carreaux de pierre – հղում դեպի Marqueterie de pierre

chaîne seldjoukide – մեկ եզր է

période moderne – հղում դեպի Temps modernes

pendentif réticulé – մեկ եզր է

Quelques éléments de syncrétisme arméno-musulman.
Rang supérieur :
1. Ani, égl. Sts-Apôtres, narthex (début XIIIe s.), voûte et plafonds : stalactites et marqueteries de pierre.
2. Makaravank, narthex (avant 1224), faç. ouest : attaque d’une vache par un lion et entrelacs végétal.
3. Gochavank, chapelle St-Grégoire (1237), centre du tympan : arabesque et étoile à six branches.
4. Haritj, narthex (avant 1224), voûte à lucarne : stalactites.
Rang inférieur :
5. Téghèr, narthex (1232) : portail à double chambranle avec entrelacs anguleux dit « chaîne seldjoukide » sur le cadre rectangulaire, et arc en accolade.
6. Gochavank, chapelle St-Grégoire (1237) : portail à double chambranle avec rang d’étoiles à six branches sur le cadre rectangulaire, et arc en accolade et arabesque fouillée sur le tympan.
7. Néghouts, narthex (début XIIIe s.) : portail à double chambranle, profonde niche à grosses stalactites et deux niches latérales à petites stalactites.
8. Saghmossavank, narthex (après 1215) : portail à triple chambranle, arc en accolade, imitation de marqueterie de pierre, champ d’étoiles à cinq pointes sur le tympan.

Հայ-մահմեդական «համակցման» մի քանի տարրեր՝
Վերին շարքը՝
1. Անի, Ս. Առաքելոց եկ., գավիթ (13-րդ դ. սկիզբ), թաղ և առաստաղներ՝ շթաքարեր և քարե երփնադրվագներ:
2. Մակարավանք, գավիթ (մինչև 1224 թ.), ամ. ճակ.՝ առյուծի հարձակումը կովի վրա և բուսական հյուսազարդ:
3. Գոշավանք, Ս. Գրիգոր մատուռ (1237 թ.), ճակատաքարի կենտրոնը՝ արաբանախշ և վեցաթև աստղ:
4. Հառիճ, գավիթ (մինչև 1224 թ.), երդիկով թաղ՝ շթաքարեր:
Ստորին շարքը՝
5. Տեղեր, գավիթ (1232 թ.)՝ շքամուտքի կրկնակի պարակալը՝ ուղղանկյուն շրջանակի վրա «սելջուկյան շղթա» կոչված անկյունային հյուսազարդով և ցռուկաձև կամարով:
6. Գոշավանք, Ս. Գրիգոր մատուռ (1237 թ.)՝ շքամուտքի կրկնակի պարակալը՝ ուղղանկյուն շրջանակի վրա վեցաթև աստղերի շարքով, ցռուկաձև կամարով և ճակատաքարի վրա մանրակրկիտ արաբանախշով:
7. Նեղուց, գավիթ (13-րդ դ. սկիզբ)՝ շքամուտքի կրկնակի պարակալը, խոշոր շթաքարերով խոր խորշը և փոքր շթաքարերով երկու կողային խորշերը:
8. Սաղմոսավանք, գավիթ (1215 թվից հետո)՝ շքամուտքի եռակի պարակալը, ցռուկաձև կամարը, քարե երփնադրվագի նմանակումը և ճակատաքարի վրա հնգաթև աստղերի դաշտը:

 

Հայ-մահմեդական «համակցում»
(«սելջուկյան ոճ», «իսլամաշունչ ոճ»)

Հնարքների և ձևերի լայնածավալ փոխանակումներ հայ և մահմեդական (մասնավորապես թուրք սելջուկների*) արվեստների միջև: Այս երևույթն ի հայտ է եկել ավատատիրական շրջանում* (12-րդ դ. վերջ-14-րդ դ.):

Այն դրսևորվում է նրանով, որ հայ ճարտարապետության մեջ ներմուծվում են նոր տարրեր, որոնք շատ մոտ են տարածաշրջանի մահմեդական հուշարձաններում այդ ժամանակ կիրառվող տարրերին: Երբեմն հիմնված լինելով տեղական ավանդույթների վրա՝ դրանք նոր ձև են ստանում:

Դրանցից կարելի է նշել՝
— Կրկնակի պարակալով* շքամուտքը*, որը հավանաբար ներշնչված է արաբապարսկական պիշտակից: Դրա կամարակապ առաջին շրջանակը ներգծված է ավելի լայն ուղղանկյուն շրջանակի մեջ:
— Ցցակառույց* զույգ սանդուղքները։ Այս ձևը հաջորդաբար անցել է հայերից թուրքերին և հակառակը:
— Եռանկյունաձև արկղիկներով ժապավենը* գավիթների* գմբեթի* հիմքում:
— Կռվող, զոհը բռնած կամ իրար դիմաց զուգաչափորեն պատկերված իրական կենդանիներ* և որոշ երևակայական կենդանիներ, որոնք նախկինում գոյություն ունեին, բայց այժմ նոր ձև են ընդունում՝ երկու մշակույթներին ընդհանուր:
— Քարին հարմարեցված շթաքարերը* գմբեթներում, խորշերում*, դռների և ճակատաքարերի* պարակալների* վրա, խոյակների* անկյուններում:
— Ցռուկաձև* և բազմաբլթակ* կամարները:
— Շրջանակի մեջ առնված մակերեսները նուրբ քանդակներով ամբողջապես ծածկելու ձգտումը:
— Երկգույն և բազմագույն քարե երփնադրվագները* (կամ դրանց նմանակումը):
— Սելջուկյան շղթան*, բարդ համադրումներով բազմանկյուններն ու երկրաչափական հյուսազարդերը*:
— Վեցաթև և ութաթև աստղերի շարքերն ու դաշտերը:
— Բարդ արաբանախշերն* ու բուսական հյուսազարդերը:

Այս երևույթի խորությունն արտացոլվում է նրանում, որ նշած գծերից ու զարդերից մի քանիսն առկա են հայկական քրիստոնեության խորհրդանիշ խաչքարերի* վրա:

Այս միտումը կրկին աշխուժանում է Նոր ժամանակներում*՝ ձեռք բերելով պարսկամետ բնույթ: Այդ ընթացքում ճարտարապետության ասպարեզում ի հայտ են գալիս մասնավորապես ցանցակերպ առագաստներ և քանդակված ու ներկված ճոխ զարդարանքներ: Սպահանի Նոր Ջուղա թաղամասում գմբեթների շատ բարձր վեղարին* հաղորդում են նույնիսկ սոխաձև տեսք:

 

Նշում. Ներկա բառարանի նյութը հայ ճարտարապետությունն է: Ուստի նկատի են առնված միայն այս ճարտարապետության մեջ առկա այն տարրերը, որոնք ընդհանուր են հայ և մահմեդական մշակույթներում կամ փոխառված մահմեդական ավանդույթից: Սակայն հակառակն էլ լիովին հնարավոր է: Կարելի է սելջուկյան հուշարձաններում գտնել այնպիսի տարրեր, որոնց զուգահեռը կա հայկական (կամ վրացական) միջավայրում: Այդ որոնումը հաճախ կարող է ի հայտ բերել հայկական կամ վրացական ծագում:

Եռանկյունաձև արկղիկների ժապավեն – հղում դեպի Ցանցակերպ ժապավեն

— կենդանիներ – հղում դեպի Կենդանապատկեր

— Ցռուկաձև – հղում դեպի Ցռուկաձև կամար

— բազմաբլթակ – հղում դեպի Բազմաբլթակ կամար

— Նոր ժամանակներ – մեկ եզր է

Synthronon

Banc en demi-cercle, souvent à quelques gradins (= marches), à l’intérieur de l’église, au bas du mur délimitant l’abside* principale.
Le synthronon est réservé au clergé et est propre aux églises d’Orient.
On en trouve de nombreux exemples en Géorgie, à partir des VIe-VIIe siècles et durant tout le Moyen Âge*.

En Arménie, dans le cadre strictement apostolique, le synthronon est rare. Il n’est attesté qu’à la période paléochrétienne* et durant l’Âge d’or*. L’église de Vosképar (VIIe s.) présente le seul exemple clairement visible, avec une banquette en pierre de 52 cm de hauteur et 24 cm de profondeur (Armen Kazarian, 2012, t. III, p. 304).
Des traces de synthronon semblent conservées dans trois ou quatre autres monuments : l’abside primitive de la cathédrale d’Étchmiadzine, l’église mononef* paléochrétienne de Garni et les églises du VIIe s. de Peteghni et Zvartnots.

Le synthronon est également présent dans trois sanctuaires chalcédoniens* du XIIIe s. du nord de l’Arménie : Akhtala, Akori et Khoutjap. Le phénomène est sans doute lié à leur orientation confessionnelle et leur proximité avec la Géorgie.

Moyen Âge – մեկ եզր է
période paléochrétienne – մեկ եզր է
Âge d’or – մեկ եզր է
chalcédoniens – հղում դեպի Foyers chalcédoniens

Vosképar, égl. Ste-Mère de Dieu (VIIe s.). Synthronon à un degré.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Ոսկեպար, Ս. Աստվածածին եկ. (7-րդ դ.): Մեկ աստիճանով սինթրոնոն:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

 

Vagharchapat, cathédrale Ste-Étchmiadzine. Synthronon à trois degrés dans l’abside primitive (IVe s.).
Plan hypothétique de la première cathédrale, Alexandre Sahinian, 1966, pl. XXIII, fig. 19.

Վաղարշապատ, Ս. Էջմիածին մայր տաճար: Եռաստիճան սինթրոնոն հնագույն խորանում (4-րդ դ.):
Առաջին կառույցի վարկածային հատակագիծը՝ Ալեքսանդր Սահինյան (1966 թ., աղ. 23, նկ. 19):

 

Peteghni, égl. (VIIe s.). Synthronon à un degré.
Plan Mourad Hasratian 2000, p. 163.

Պտղնի, եկ. (7-րդ դ.): Մեկ աստիճանով սինթրոնոն:
Հատակագիծը՝ Մուրադ Հասրաթյան (2000 թ., էջ 163):

 

Սինթրոնոն

Կիսաշրջանաձև նստարան՝ հաճախ մի քանի աստիճանով, եկեղեցու ներսում՝ ավագ խորանը* եզրագծող պատի ստորին մասում:
Սինթրոնոնը վերապահված է հոգևոր դասին և հատուկ է արևելյան եկեղեցիներին:
Բազմաթիվ օրինակներ կան Վրաստանում Միջնադարի* ողջ ընթացքում՝ սկսած 6-7-րդ դարերից։

Հայաստանում՝ զուտ առաքելական միջավայրում, սինթրոնոնը հազվագյուտ է: Հանդիպում է միայն վաղ քրիստոնեական շրջանում* և Ոսկեդարում*: Ոսկեպարի եկեղեցում (7-րդ դ.) կարելի է տեսնել լավ պահպանված միակ օրինակը՝ 52 սմ բարձրությամբ և 24 սմ խորությամբ (Արմեն Ղազարյան, 2012 թ., հ. 3, էջ 304):
Սինթրոնոնի հետքեր կարելի է նշմարել ևս երեք կամ չորս հուշարձաններում՝ Էջմիածնի մայր տաճարի նախնական խորանում, Գառնիի վաղ քրիստոնեական միանավ* եկեղեցում և 7-րդ դարի Պտղնիի ու Զվարթնոցի եկեղեցիներում:

Սինթրոնոնն առկա է նաև Հայաստանի հյուսիսի 13-րդ դ․ քաղկեդոնական* երեք սրբարաններում (Ախթալա, Աքորի և Խուճապ): Երևույթն, ամենայն հավանանությամբ, պայմանավորված է դրանց վրացամետ դավանական դիրքորոշմամբ:

վաղ քրիստոնեական շրջան – մեկ եզր է
քաղկեդոնական – հղում դեպի Քաղկեդոնական օջախներ