Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale
Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան
O
Oblong (adj.)
Dans un édifice, caractérise un espace dont la longueur est orientée dans le sens de l’axe principal.
Synonyme : Longitudinal.
Antonyme : Barlong*.
Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.), plan schématique. Les nefs et galeries latérales sont oblongues. Au contraire, les deux pastophoria, à l’est, et la galerie, à l’ouest, sont barlongs.
Plan Fabien Krähenbühl, d’après Patrick Donabédian 2020, p. 41, fig. 24.
Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ.), պարզեցված հատակագիծ: Նավերն ու կողային սյունասրահները երկայնական են, մինչդեռ երկու ավանդատները (ալ.) և ամ. սյունասրահը լայնական են:
Հատակագիծը՝ Ֆաբյեն Կրեհենբյուլ, ըստ Պատրիկ Տոնապետյանի (2020 թ., էջ 41, նկ. 24):
Երկայնական
Բնութագրում է կառույցի այնպիսի հատված, որի երկարությունը ձգվում է կառույցի գլխավոր առանցքի ուղղությամբ:
Հականիշ՝ Լայնական*:
Octoconque (n. f. et adj.) (Église octoconque, église octoconque à coupole)
Désigne (nom) ou caractérise (adjectif) un plan (une composition) à huit conques* rayonnant* autour de l’espace central couvert par la coupole*.
Les jonctions internes des conques forment un anneau de huit appuis* sur lesquels une coupole remarquablement large (en proportion) peut être posée.
Il arrive que l’abside* (la conque orientale) soit un peu plus grande que les sept autres conques. Néanmoins, de telles compositions sont très équilibrées, centrées, et mettent en valeur le rassemblement de l’espace autour de la coupole.
Des compositions à coupole sur octoconque se rencontrent en Arménie aux VIIe et Xe-XIe s., à côté d’une série de constructions analogues, à plan centré*, tétraconques* et hexaconques*.
rayonnant – հղում դեպի Plan rayonnant
plan centré – մեկ եզր է
Èghvard/Yèghvard, Zoravar, St-Théodore Stratilate (entre 662 et 685). Vue intérieure de la partie nord. Corolle de conques surmontées d’une large ceinture horizontale qui servait d’assise à la coupole (effondrée).
Եղվարդ, Ս. Թեոդորոս Զորավար (662 և 685 թթ. միջև): Հս. մասի ներքին տեսքը: Խորանների շարքից վեր առկա է հորիզոնական լայն գոտի, որի վրա հենվում էր գմբեթը (այժմ՝ քանդված):
Èghvard/Yèghvard, Zoravar, St-Théodore Stratilate (entre 662 et 685), octoconque.
Plan d’après Mourad Hasratian 2000, p. 147.
Եղվարդ, Ս. Թեոդորոս Զորավար (662 և 685 թթ. միջև) ութախորան եկ.:
Հատակագիծը՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ., էջ 147):
Ութախորան (ութախորան եկեղեցի, ութախորան գմբեթավոր եկեղեցի)
Բնութագրում է այն հատակագիծը (հորինվածքը), որտեղ կենտրոնական գմբեթածածկ* տարածքի շուրջը ճառագայթաձև* դասավորված են ութ խորաններ*։
Խորանների ներքին միացումները ստեղծում են ութ հենարաններով* օղակ, որը կարող է կրել զգալիորեն լայն (կառույցի չափերի համեմատ) գմբեթ:
Երբեմն գլխավոր (արևելյան) խորանը մյուս յոթ խորաններից փոքր-ինչ մեծ է: Այնուամենայնիվ, այսպիսի հորինվածքները շատ հավասարակշռված են, կենտրոնաձիգ և ընդգծում են գմբեթի շուրջը տարածքը համախմբելու սկզբունքը:
Հայաստանում ութախորան գմբեթավոր կառույցներ հանդիպում են 7-րդ և 10-11-րդ դարերում նույն սկզբունքով կառուցված մի շարք քառախորան* և վեցախորան* կենտրոնաձիգ* հորինվածքների կողքին:
գմբեթածածկ – հղում դեպի Գմբեթ
ճառագայթաձև — հղում դեպի ճառագայթաձև հատակագիծ
կենտրոնաձիգ – հղում դեպի Կենտրոնաձիգ հատակագիծ
Èghvard/Yèghvard, Zoravar, St-Théodore Stratilate (entre 662 et 685). Vue de l’ouest.
Լ՛aspect partiellement rotondal de l’église reflète peut-être une fonction mémoriale.
Եղվարդ, Ս. Թեոդորոս Զորավար (662 և 685 թթ. միջև): Տեսքը ամ.-ից:
Եկ.-ու մասամբ բոլորակաձև տեսքը թերևս արտացոլում է դրա հուշային գործառույթը:
Oculus (pluriel : oculi)
Fenêtre ou ouverture ronde.
Dans certains cas, par exemple à la cathédrale* d’Ani (989-1001), outre leur contribution à l’éclairage interne, les oculi jouent un rôle esthétique notable dans le traitement externe des édifices, du fait de la largeur de leurs chambranles* et de leur ornementation.
En Arménie, cette forme de fenêtre est apparue aux VIe-VIIe s. et se maintient jusqu’à nos jours.
Ani (province de Chirak de l’Arménie historique, Turquie actuelle), cathédrale (989-1001). Vue générale sud-ouest. Oculi au sommet des façades.
Ani (province de Chirak de l’Arménie historique, Turquie actuelle), cathédrale (989-1001). Vue générale sud-ouest. Oculi au sommet des façades.
Անի (պատմ. Հայաստանի Շիրակ գավառ, այժմ՝ Թուրքիա), մայր տաճար (989-1001 թթ.): Ընդհ. տեսքը հվ.-ամ.-ից: Օկուլուս-ներ ճակատների կատարին:
Օկուլուս
Կլոր լուսամուտ կամ բացվածք:
Բացի ներսի լուսավորությանը նպաստելուց, որոշ դեպքերում, օրինակ Անիի մայր տաճարում* (989-1001 թթ.), օկուլուսները իրենց լայն շրջակալներով* և զարդարանքով հարստացնում են կառույցի արտաքին տեսքը:
Հայաստանում լուսամուտի այս ձևն ի հայտ է եկել 6-7-րդ դարերում և պահպանվում է մինչև մեր օրերը:
մայր տաճար – մեկ եզր է
Անի (պատմ. Հայաստանի Շիրակ գավառ, այժմ՝ Թուրքիա), մայր տաճար (989-1001 թթ.): Ընդհ. տեսքը հվ.-ամ.-ից: Օկուլուս-ներ ճակատների կատարին:
Ani, cathédrale (989-1001), oculi percés au sommet des façades.
Անի, մայր տաճար (989-1001 թթ.), ճակատների կատարին բացված օկուլուսներ:
Opus caementicium
Maçonnerie* employée dans la Rome antique, qui consiste en un mélange de mortier*, de moellons* et de fragments de pierre, entre deux parements* formant un coffrage*.
La technique arménienne de construction*, dès la fin de l’Antiquité et la christianisation du pays, en est très proche. Elle présente cependant deux différences :
a) l’usage quasi exclusif de la chaux* dans le mortier, alors qu’à Rome, c’est souvent un mélange d’argile et de chaux ;
b) l’emploi principal de pierres volcaniques de tuf, notamment pour les parements, qui s’imprègnent de la chaux et s’unissent au blocage*, formant avec lui une maçonnerie quasi monolithique.
technique arménienne de construction – մեկ եզր է
Garni, égl. mononef (c. Ve-VIe s.), vue du mur nord depuis le sud-est. L’Opus caementicium (le blocage entre les parements) est rendu visible par l’effondrement d’une partie des murs.
Գառնի, միանավ եկ. (մոտ 5-6-րդ դդ.), հս. պատի տեսքը հվ.-ալ.-ից: Օպուս կաեմենտիկիումը (երեսպատումների միջև լիցքը) տեսանելի է դարձել պատերի մասնակի փլուզման հետևանքով:
Օպուս կաեմենտիկիում (ցեմենտիցիում)
Անտիկ Հռոմում կիրառվող որմածք*, որը գոյանում է շաղախի*, մանրաքարի* և քարերի բեկորների խառնուրդից՝ լցված կաղապարամած* կազմող երկու երեսպատումների* միջև:
Օպուս կաեմենտիկիումին շատ նման է հայ շինարվեստը*, որը կիրառվում է անտիկ շրջանի վերջից և քրիստոնեության ընդունումից սկսած: Այն ունի, սակայն, երկու տարբերություն.
ա) շաղախի մեջ օգտագործվում է գրեթե բացառապես կիր, մինչդեռ Հռոմում կրի հետ հաճախ կավ էին խառնում:
բ) հիմնականում օգտագործում են հրաբխային տուֆ քար (հատկապես երեսպատումների համար), որը կիրը ներծծում է ու միաձուլվում է լիցքին՝ դրա հետ կազմելով գրեթե միակտուր որմածք:
հայ շինարվեստ – մեկ եզր է
Monastère de la Vierge Blanche/Spitakavor Astvatzatzin (c. début du XIVe s.), Ourtzadzor, vue du sud-ouest. Les vestiges du mausolée appelé « vestiaire » font apparaître l’opus caementicium.
Սպիտակավոր Աստվածածին վանք (14- րդ դ.-ի սկիզբ), Ուրծաձոր, տեսքը հվ.-ամ.-ից: «Զգեստատուն» կոչված դամբարանի մնացորդներում տեսանելի է օպուս կաեմենտիկիումը:
Opus listatum (= opus vittatum)
Appareil* qui présente une alternance régulière d’assises* de pierres en parallélépipède rectangle et de rangs plus fins de briques* disposées horizontalement.
S’emploie dans la Rome antique puis à Byzance.
En Arménie, ce genre d’appareil est rare. On en observe quelques exemples dans les provinces de Taron, Vaspourakan et Artsakh, et dans la province arméno-géorgienne de Tayk/Tao. On y trouve souvent, à la place des briques, des pierres en forme de fine tablette.
Monastère de Tchordvan(k)/Otkhta éklessia/Dört Kilise (Tayk/Tao, province d’Artvin de l’actuelle Turquie), vestiges d’église funéraire (c. fin Xe s.). Opus listatum.
Չորդվան(ք)/Օթխթա էկլեսիա/Դըրթ քիլիսե (Տայք/Տաո, այժմ՝ Թուրքիայի Արդվինի նահանգ), դամբանական եկ.-ու մնացորդները (մոտ 10-րդ դ. վերջ): Տեսքը հվ.-ալ.-ից: Օպուս լիստատում:
Moks, Vaspourakan (ville de Bahçesaray de la Turquie orientale actuelle), chapelle mononef St-Jacques (c. XIVe s.), vue du nord-ouest. Variante arménienne d’Opus listatum.
Photo Jean-Michel Thierry.
Մոկս, Վասպուրական (այժմ՝ ալ. Թուրքիայի Բահչեսարայ քաղաք), Ս. Հակոբ միանավ մատուռ (մոտ 14-րդ դ.), տեսքը հս.-ամ.-ից: 0պուս լիստատումի հայկական տարբերակ:
Լուս.՝ Ժան-Միշել Թիերի:
Օպուս լիստատում (= օպուս վիտտատում)
Շարվածք*, որի մեջ կանոնավոր կերպով իրար հաջորդում են ուղղանկյուն զուգահեռանիստի ձև ունեցող քարերի շարքեր և հորիզոական դիրքով դրված աղյուսների* ավելի բարակ շերտեր:
Կիրառվել է անտիկ Հռոմում, ապա՝ Բյուզանդիայում:
Հայաստանում այսպիսի շարվածք քիչ է հանդիպում: Դրա մի քանի օրինակներ կարելի է տեսնել Տարոնում, Վասպուրականում և Արցախում, ինչպես նաև հայ-վրացական Տայք/Տաո նահանգում: Աղյուսների փոխարեն հաճախ օգտագործվել են բարակ տախտակաձև քարեր:
Monastère de Bri Yèghtsi (rép. d’Artsakh/Haut-Karabagh, district de Martouni), chapelle ouest (XIIIe s.), faç. ouest. Variante arménienne d’Opus listatum, constituée seulement d’assises de pierres.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.
Բռի Եղցի վանք (Արցախ/ԼՂՀ, Մարտունու շրջան), ամ. մատուռ (13-րդ դ.), ամ. ճակատ: Միայն քարե շարքերից բաղկացած 0պուս լիստատումի հայկական տարբերակ:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:
Opus spicatum
Appareil* dans lequel les assises* sont faites de briques* plates ou de pierres taillées en fines tablettes, inclinées à environ 45°, avec une inversion d’inclinaison d’une rangée sur l’autre. Ainsi, chaque paire d’assises évoque un épi ou une arête (épine dorsale) de poisson.
En Europe occidentale, l’opus spicatum
s’emploie de l’Antiquité à nos jours.
En Arménie, cet appareil est rare et ne comporte qu’un ou deux registres en épi ou arête, le reste étant fait d’assises ordinaires. On peut en voir quelques exemples dans les provinces de Taron, Vaspourakan et Artsakh. Une variante très atypique s’observe au Tavouch.
Monastère de Baridzor (district de Khizan, Vaspourakan, Arménie historique ; district de Hizan, province de Bitlis de l’actuelle Turquie), église (c. XIe s.). Assises de briques en opus spicatum dans la calotte de la coupole et dans la conque absidale.
Photo Jean-Michel Thierry. Բարիձորի վանք (Խիզանի գավառ, Վասպուրական, պատմական Հայաստան, այժմ՝ Թուրքիայի Բիթլիսի շրջան, Հիզանի գավառ), եկ. (մոտ 11-րդ դ.): Օպուս սպիկատումով աղյուսների շարքեր գմբեթի թասակում և գլխավոր խորանի գմբեթարդում:
Լուս.՝ Ժան-Միշել Թիերի:
Zernak, fort (district de Khenous, province de Taron de l’Arménie historique ; actuelle Turquie, région d’Erzurum, district de Hınıs). Assises en opus spicatum.
Photo H. Bardenheuer, d’après Raffi Kortochian, 2022, p. 124.
Զեռնակ, բերդ (Խնուսի գավառ, Տարոն նահանգ, պատմական Հայաստան, այժմ՝ Թուրքիայի Էրզրումի նահանգ, Հընըսի շրջան): Օպուս սպիկատում-ով շարքեր:
Լուս.՝ Հ. Բարդենհոյեր, ըստ Րաֆֆի Քորթոշյանի (2022 թ., էջ 124):
Օպուս սպիկատում
Շարվածք*, որի քարաշարքերը* կազմված են մոտ 45 աստիճան թեքությամբ դրված տափակ աղյուսներից* կամ բարակ տախտակաձև քարերից։ Յուրաքանչյուր քարաշարք նախորդի նկատմամբ հակառակ ուղղությամբ թեքված է այնպես, որ քարաշարքերի զույգերը հիշեցնում են հասկ կամ ձկան ողնաշար։
Արևմտյան Եվրոպայում օպուս սպիկատումը կիրառվում է անտիկ շրջանից մինչ օրս:
Հայաստանում այս շարվածքը քիչ է հանդիպում և ներառում է հասկի կամ ձկան ողնաշարի տեսքով միայն մեկ կամ երկու ժապավեն, իսկ մնացած քարաշարքերը սովորական են։ Մի քանի օրինակ կարելի է տեսնել Տարոնում, Վասպուրականում և Արցախում: Իսկ Տավուշում հանդիպոում է շատ արտասովոր մի տարբերակ:
Monastère de Dadivank, rép. d’Artsakh/Haut Karabagh, petite église à coupole (fin du XIIe ou début du XIIIe s.). Assises de briques en opus spicatum sur le tambour.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.
Դադիվանք, Արցախ/ԼՂՀ, գմբեթավոր փոքր եկ. (12-րդ դ. վերջ կամ 13-րդ դ. սկիզբ): Օպուս սպիկատումով աղյուսների շարքեր թմբուկի վրա:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:
Monastère de Gochavank, province de Tavouch, vestiges d’un narthex/jamatoun ou réfectoire (?) (XIIIe s.). Appareil quasi cyclopéen avec tendance à l’opus spicatum.
Գոշավանք, Տավուշի մարզ, ժամատան կամ սեղանատան (՞) մնացորդներ (13-րդ դ.): Օպուս սպիկատում հիշեցնող գրեթե կիկլոպյան շարվածք:
Oratoire
Chapelle* servant à des services privés, notamment funèbres, ou à des prières.
L’oratoire est souvent adjoint à un mausolée* et forme avec lui un même édifice funéraire. Cette juxtaposition peut être horizontale ou verticale.
Dans le cas des églises funéraires* arméniennes du XIVe s., structures turriformes à trois niveaux, un mausolée parfois hypogé est surmonté d’un oratoire, lui-même coiffé d’un lanternon*.
L’accès à l’oratoire est généralement limité, réservé probablement aux proches des défunts.
Le monastère* de Tégher (XIIIe s.) présente un cas original de très probables oratoires. Deux petites nefs à coupole* se dressent au-dessus des angles occidentaux du gavit* (1221). Surmontant un espace principalement funéraire, elles correspondent selon toute évidence à des oratoires. L’accès, limité, se fait par le toit, auquel on monte par une échelle en bois, depuis l’intérieur du gavit.
On peut envisager des oratoires dédiés à la mémoire des fondateurs du monastère, la princesse Mamakhatoun et son époux Vatché Vatchoutian, qui étaient très probablement inhumés dans le gavit.
Voir aussi : Chapelle funéraire
orientée – հղում դեպի Orientation
église(s) funéraire(s) – մեկ եզր է
nef(s) à coupole – մեկ եզր է
Kapoutan, chapelle St-Ménas (1349), vue sud-ouest. Construction turriforme à trois niveaux, probablement funéraire/mémoriale avec, au niveau médian, un oratoire.
Կապուտան, Ս. Մինաս մատուռ (1349 թ.), տեսքը հվ.-ամ.-ից: Աշտարակաձև եռաստիճան կառույց, հավանաբար դամբարանական/հուշային բնույթի, միջին մակարդակում՝ աղոթարանով:
Աղոթարան, աղոթատեղի
Մատուռ*՝ նախատեսված մասնավոր, հատկապես հիշատակի կարգ մատուցելու կամ աղոթելու համար։
Աղոթարանը հաճախ կառուցված է դամբարանին* կից և դրա հետ նույն դամբանական կառույցի մաս է կազմում: Կարող է լինել դամբարանի կողքին կամ մեկ հարկ վերև։
14-րդ դարի հայկական դամբանական եկեղեցիներում*, որոնք եռաստիճան աշտարակաձև կառույցներ են, դամբարանը (երբեմն ստորգետնյա) ծածկված է աղոթարանով, որն իր հերթին պսակված է լապտերով*:
Սովորաբար մուտքը դեպի աղոթարան սահմանափակ է՝ հավանաբար նախատեսված միայն հանգուցյալների մերձավորների համար:
Տեղերի վանքում* (13-րդ դար) կան յուրահատուկ աղոթարանների (ամենայն հավանականությամբ) օրինակներ։ Երկու գմբեթավոր փոքր նավեր* վեր են խոյանում գավթի* (1221 թ.) հս․-ամ․ և հվ-ամ․ անկյունների վրա: Այս մատուռները, կառուցված լինելով դամբանական բնույթ ունեցող սրահի վրա, ամենայն հավանականությամբ աղոթարաններ են: Այնտեղ մտնելը դժվար է. հնարավոր է միայն տանիքից, ուր բարձրանում են գավթի ներսում գտնվող փայտե սանդուխքով։
Կարելի է ենթադրել, որ այդ աղոթարանները նվիրված էին վանքի հիմնադիրներ Մամախաթուն իշխանուհուն և նրա ամուսնուն՝ Վաչե Վաչուտյանին, որոնք ամենայն հավանականությամբ թաղվել են գավթում:
Տե՛ս նաև Մատուռ-դամբարան
գմբեթավոր նավ(եր) – մեկ եզր է
Monastère de Téghèr, gavit (1221), vue du nord-ouest. Deux oratoires au-dessus des angles de la façade occidentale.
Տեղերի վանք, գավիթ (1221 թ.), տեսքը հս.-ամ.-ից: Երկու աղոթարան ամ. ճակատի անկյունների վրա:
Ordre
Voir : Congrégation
Ուխտ, միաբանություն, կարգ
Տե՛ս Congrégation
Orientation
Direction d’un édifice cultuel vers l’est (l’orient, le levant).
À l’intérieur de l’église, cette orientation se manifeste par la présence de l’abside* et du maître-autel* à l’extrémité orientale de la nef*.
L’orientation des églises est une règle intangible dans l’architecture arménienne dès l’adoption du christianisme. Cet axe ouest-est est considéré comme sacré en raison de la croyance selon laquelle l’est, d’où se répandent chaque matin les rayons du soleil, est le point d’où viendra le Sauveur au Jugement dernier.
Cette croyance prend ses racines dans l’Antiquité préchrétienne : Vitruve indiquait déjà au Ier s. av. J.-C. que le temple devait être disposé de telle manière que le fidèle se tenant devant l’autel regarde vers l’est pour pouvoir être vu par la divinité qui apparaît avec le soleil.
Cette croyance chrétienne se fonde surtout sur le verset de Matthieu (24.27) qui présente l’orient comme le lieu où commencera la Seconde Venue : « Comme l’éclair part de l’orient et brille jusqu’en occident, ainsi sera l’avènement du Fils de l’homme ».
L’orientation des églises peut ne pas coïncider exactement avec l’est indiqué par la boussole. En effet, la position du lever du soleil change selon les saisons. Elle ne se trouve précisément à l’est que lors des équinoxes, en mars et en septembre. Le reste de l’année, ce point se déplace vers le nord ou vers le sud.
Monastère de Haritj.
Plan d’après Paolo Cuneo 1988, p. 248-249.
Հառիճավանք:
Հատակագիծը՝ ըստ Պաոլո Կունեոյի (1988 թ., էջ 248-249):
Au monastère de Haritj, deux orientations différentes s’observent : a) celle, exactement à l’est, de l’église principale Ste-Mère de Dieu (1201) et de son gavit (entre 1201 et 1224), b) celle, déviée vers le sud, de la petite église St-Grégoire, la plus ancienne de l’ensemble (c. VIIe s., remaniée au Moyen Âge), à l’angle sud-ouest du gavit.
Հառիճավանքում նկատվում են երկու տարբեր արևելումներ. ա) Ս. Աստվածածին գլխ. եկ. (1201 թ.) և գավիթը (1201 և 1224 թթ. միջև) ճշգրտորեն ուղղված են դեպի արևելք, բ) գավթի հվ.-ամ. անկյունում Ս. Գրիգոր փոքր եկ.՝ համալիրի հնագույնը (մոտ 7-րդ դ., միջնադարում վերակառուցված), շեղված է դեպի հվ.:
Արևելում
Պաշտամունքային կառույցի ուղղվածությունը դեպի արևելք՝ դեպի ծագող արևը։
Եկեղեցու ներսում այս ուղղվածությունն արտահայտվում է նավի* արևելյան ծայրում խորանի* և ավագ սեղանի* առկայությամբ:
Քրիստոնեության ընդունումից սկսած հայ ճարտարապետության մեջ եկեղեցիների արևելումը պարտադիր կանոն է: Արևմուտք-արևելք առանցքը համարվում է սրբազան՝ կապված այն հավատալիքի հետ, ըստ որի՝ արևելքը, որտեղից ամեն առավոտ տարածվում են արևի ճառագայթները, այն կետն է, որտեղից Ահեղ դատաստանի օրը գալու է Փրկիչը:
Այս հավատալիքը սկզբնավորվել է նախաքրիստոնեական շրջանում։ Դեռևս Ք.ա. 1-ին դարում Վիտրուվիուսը նշում էր, որ տաճարը պետք է կառուցվի այնպես, որ հավատացյալը, կանգնելով սեղանի առջև, նայի դեպի արևելք, որպեսզի արևի հետ երևացող աստվածությունը կարողանա նրան տեսնել:
Քրիստոնեության մեջ այս հավատալիքը հիմնված է առաջին հերթին Մատթևոսի (24.27) այն տողի վրա, ըստ որի՝ արևելքից է սկսվելու Երկրորդ գալուստը. «Ինչպես փայլակը, որ ելնում է արևելքից և երևում է մինչև արևմուտք, այնպես էլ կլինի Մարդու որդու գալուստը»:
Եկեղեցիների ուղղվածությունը կարող է ճշգրտորեն չհամընկնել կողմնացույցի ցույց տված արևելքի հետ, քանի որ արևի ծագման դիրքը փոխվում է ըստ տարվա եղանակների: Այն ճիշտ արևելքում է գտնվում միայն գիշերահավասարների ժամանակ՝ մարտին և սեպտեմբերին, մինչդեռ տարվա մնացած ամիսներին տեղափոխվում է դեպի հյուսիս կամ դեպի հարավ:
Monastère de Haritj, vue du sud-est.
Հառիճավանք, տեսքը՝ հվ.-ալ.-ից:
Ornement
Motif* non figuré*, végétal ou géométrique, qui enrichit la décoration.
Peut constituer une unité isolée ou faire partie d’une série d’unités répétées, ou encore être combiné à d’autres formes.
S’emploie souvent dans les bandes sculptées*.
Bande sculptée – մեկ եզր է
A) Ornements géométriques.
Ա) Երկրաչափական զարդեր:
Ornements sculptés sur les arcs de fenêtres du VIIe s. Typologie sélective. D’après Patrick Donabédian 2008, p. 248, fig. 462, à partir de planches de Nikolaï Tokarski 1961, p. 155-162.
7-րդ դարի կամարունքերի վրա քանդակված զարդեր: Ընտրված օրինակներ: Ըստ Պատրիկ Տոնապետյանի (2008 թ., էջ 248, նկ. 462)՝ Նիկոլայ Տոկարսկու (1961 թ., էջ 155-162) տախտակների հիման վրա:
Զարդ, նախշ
Ոչ պատկերային*, բուսական կամ երկրաչափական զարդատարր*, որը հարստացնում է զարդարանքը:
Կարող է լինել զարդային առանձին միավոր կամ կազմել կրկնվող միավորների շարքի մաս, կամ էլ՝ համադրվել այլ զարդատարրերի հետ։
Հաճախ կիրառվում է քանդակազարդ երիզների* մեջ:
քանդակազարդ երիզ – մեկ եզր է
B) Ornements végétaux.
Բ) Բուսական զարդեր:
C) Ornements géométriques et végétaux combinés.
Գ) Երկրաչափական և բուսական համակցված զարդեր:
Ourartou
État qui a régné du IXe au VIIe s. av. J.-C. sur la majeure partie du plateau arménien. Il s’est effondré au début du VIe s. av. J.-C. sous les coups des Scythes et des Mèdes. À partir de son centre originel qui était le bassin du lac de Van et sa capitale Touchpa qui deviendrait plus tard Van, il s’est étendu jusqu’aux parties orientales de l’Arménie historique et a créé une riche civilisation.
Durant toute son existence, il a rivalisé avec le grand État voisin au sud, l’Assyrie. Il lui a emprunté l’écriture cunéiforme (caractères en forme de coin) et beaucoup de normes culturelles et artistiques.
Il s’est illustré, outre d’incessantes campagnes militaires, par une grande activité architecturale (villes fortifiées, citadelles, temples, palais, ensembles construits sur des plans standardisés d’une grande régularité, canaux d’irrigation, barrages, réseau routier…). Fondée en 782 av. J.-C. par le roi d’Ourartou Arghichti, la forteresse d’Érébouni serait au haut Moyen Âge le point de départ de la future ville d’Erevan.
La question d’un éventuel lien héréditaire entre l’Ourartou et l’Arménie est problématique. En effet, les langues sont différentes, la grande architecture urbaine ne s’est pas transmise et il semble y avoir eu un hiatus historique d’environ un siècle entre les deux.
Néanmoins les principaux sites se sont maintenus (en changeant de nom), la tradition du travail de la pierre taillée a subsisté, de même que celle des inscriptions lapidaires, le principe des petits temples à nef unique et des modèles réduits* de constructions, la pratique des stèles* verticales à tenon* fixé dans une mortaise*, certaines formules iconographiques comme les images de grenadier sacré. Enfin, la structure du temple périptère* (entouré de colonnades) surmonté d’un fronton* triangulaire et précédé d’un podium*, qui fleurirait bientôt dans la Grèce classique puis à Rome et en Arménie (Garni), existait déjà à Moussassir en Ourartou*.
temple périptère – մեկ եզր է
Zvartnots, stèle à inscription cunéiforme d’Ourartou, dédiée au dieu Khaldi, érigée par le roi Roussa II (685-645 av. J.-C.).
La stèle est fixée sur sa base par le même procédé que plus tard les stèles et khatchkars de l’Arménie chrétienne.
Զվարթնոց, Խալդի աստծուն նվիրված սեպագիր արձանագրությամբ ուրարտական կոթող՝ կանգնեցված Ռուսա 2-րդ արքայի կողմից (Ք.ա. 685-645 թթ.)։
Կոթողն ամրացված է խարսխին այնպես, ինչպես Հայաստանի քրիստոնեական շրջանի քառանիստ կոթողներն ու խաչքարերը։
Ուրարտու
Պետություն, որն իշխել է հայկական բարձրավանդակի մեծ մասի վրա Ք.ա. 9-7-րդ դդ.։ Փլուզվել է Ք.ա. 6-րդ դարի սկզբին սկյութների և մարերի հարձակման արդյունքում։ Իր նախնական կենտրոն Վանա լճի ավազանից և մայրաքաղաք Տուշպայից, որը հետագայում դարձավ Վան, այն տարածվեց մինչև պատմական Հայաստանի արևելյան շրջաները և ստեղծեց հարուստ քաղաքակրթություն։
Իր գոյության ողջ ընթացքում Ուրարտուն մրցակցում էր իր հարավային հարևան տերության՝ Ասորեստանի հետ։ Նա յուրացրեց վերջինիս գիրը՝ սեպաձև նշանագրերը, և փոխ առավ մշակութային ու գեղարվեստական մի շարք կանոններ։
Բացի շարունակական ռազմարշավներից Ուրարտուն նշանավորվեց նաև ճարտարապետական լայնածավալ գործունեությամբ (ամրացված քաղաքներ, միջնաբերդեր, տաճարներ, պալատներ, շատ կանոնավոր միօրինականացված հատակագծերով համալիրներ, ջրանցքներ, ամբարտակներ, ճանապարհային ցանց և այլն)։ Ուրարտուի արքա Արգիշտի Ա-ի Ք.ա. 782 թ. հիմնադրած Էրեբունի ամրոցը վաղ միջնադարում դառնալու էր ապագա Երևան քաղաքի ստեղծման մեկնակետը։
Ուրարտուի և Հայաստանի միջև հնարավոր ժառանգական կապը խնդրահարույց է։ Իսկապես, տարբեր են լեզուները, չի փոխանցվել քաղաքային մեծ ճարտարապետությունը, և կարծես դրանց միջև եղել է գրեթե մեկ դար տևած պատմական անջրպետ։
Այնուամենայնիվ, պահպանվել են հիմնական հնավայրերը (փոփոխված անուններով), սրբատաշ քարի մշակման ավանդույթը, վիմագիր արձանագրությունների, միանավ փոքր տաճարների, կառույցների մանրակերտների, թորիծի* մեջ բութակով* ամրացված ուղղահայաց կոթողների* սկզբունքը, պատկերագրական որոշ բանաձևեր, ինչպես օրինակ սրբազան նռնենու պատկերները։ Ի վերջո, եռանկյուն ճակտոնով* պսակված և վերնախարսխին* հենված պերիպտերոս* տաճարի (սյունաշարով եզերված) կառուցվածքը, որը շուտով ծաղկում էր ապրելու դասական Հունաստանում, ապա Հռոմում և Հայաստանում (Գառնի), արդեն գոյություն ուներ Ուրարտուի* Մուսասիր տաճարում:
Temple de Moussassir (sud de l’Ourartou), pris en 714 av. J.-C. par le roi Sargon II d’Assyrie (721-705 av. J.-C.). Bas-relief du palais de Sargon à Dour-Charroukin (Khorsabad, Irak).
Dessin Eugène Flandin (1849), musée du Louvre (Paris).
Photo Wikimedia Commons.
Մուսասիրի տաճար (Ուրարտուի հվ.), գրավված Ք.ա. 714 թ. Ասորեստանի արքա Սարգոն 2-րդի կողմից (Ք.ա. 721-705 թթ.)։ Սարգոնի պալատի (Դուր-Շառուկին, Խորսաբադ, Իրաք) ցածրաքանդակ։
Գծանկարը՝ Էժեն Ֆլանդեն (1849 թ.), Լուվրի թանգարան (Փարիզ):
Լուս.՝ Wikimedia Commons.