Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale

Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան

N

Narthex

Construction qui, dans les architectures paléochrétienne et médiévale, byzantine et occidentale, est placée devant l’entrée principale d’une église et sert de transition entre l’extérieur et l’intérieur.

A parfois la forme d’une galerie* (d’un portique) extérieure, parfois celle d’un vestibule intérieur surmonté d’une tribune*.

Sa variante extérieure dite exonarthex correspond approximativement au gavit*/jamatoun* de l’architecture arménienne.

Նարտեքս

Վաղ քրիստոնեական և միջնադարյան, բյուզանդական և արևմտյան ճարտարապետության մեջ հանդիպող կառույց, որը կից է եկեղեցու գլխավոր մուտքին և ծառայում է որպես անցում արտաքին և ներքին տարածությունների միջև:

Այն երբեմն արտաքին սյունասրահի*, երբեմն էլ ներքին նախասրահի տեսքով է՝ վերնասրահով*:

Նարտեքսի արտաքին տարբերակը, որը կոչվում է էկզոնարտեքս, մասամբ համապատասխանում է հայ ճարտարապետության ժամատանը*/գավթին*:

Nef (=Vaisseau)

Espace allongé, généralement voûté (en principe en berceau*), disposé dans l’axe sacré* ouest-est.

Dans une basilique* à trois nefs, la nef centrale s’achève à l’est par l’abside* où se trouve le maître-autel* de l’église.

Dans une basilique trinef* arménienne, la nef centrale est environ deux fois plus large et un peu plus haute que les deux bas-côtés* (= nefs latérales, collatéraux). Dans quelques cas, lorsqu’il s’agit d’une basilique « hellénistique* » (« occidentale »), les murs latéraux (= murs gouttereaux) de la partie supérieure de la nef centrale, surélevée par rapport aux bas-côtés, sont percés d’un rang de fenêtres appelé « claire-voie* ».

Dans les compositions à coupole* sur croix inscrite à quatre appuis libres*, dont Tekor est, probablement à la fin du Ve s., le premier exemple, la nef principale (longitudinale) est coupée par une nef transversale, elle aussi voûtée en berceau, appelée transept*. Celle-ci transforme l’ancienne basilique en une structure cruciforme*. L’intersection des deux nefs forme le carré central délimité par quatre piliers*, que couronne la coupole.

axe sacré – մեկ եզր է
basilique hellénistique – մեկ եզր է
croix inscrite à quatre appuis libres – մեկ եզր է

 

Coupe axonométrique d’après
Hovhannès Khalpakhtchian
1973, p. 50.

Աքսոնոմետրիկ կտրվածքը՝ ըստ Հովհաննես Խալփախչյանի (1973 թ., էջ 50):

Au monastère de Sanahin, le gavit bâti en 1211 a une structure à trois nefs, exceptionnelle pour ce type d’édifice, qui évoque une basilique. Cependant ici les trois nefs sont à peu près d’égale largeur et hauteur, et chacune est coiffée d’un toit en bâtière.

Սանահին վանքի գավիթը (1211 թ.) իր տեսակի մեջ միակն է, որն ունի բազիլիկ հիշեցնող եռանավ հորինվածք: Այս գավիթն առանձնանում է նաև նրանով, որ երեք նավերն ունեն մոտավորապես նույն լայնությունն ու բարձրությունը և դրանցից յուրաքանչյուրը ծածկված է երկլանջ տանիքով:

Նավ

Եկեղեցու սրբազան առանցքի* ուղղությամբ՝ արևմուտքից արևելք ձգված տարածություն՝ որպես կանոն թաղակապ, hիմնականում օրորոցաձև* (կիսագլանաձև):

Եռանավ բազիլիկի* կենտրոնական նավն արևելյան ծայրում ավարտվում է խորանով*, որտեղ գտնվում է եկեղեցու ավագ սեղանը*:

Հայկական եռանավ* բազիլիկներում կենտրոնական նավը մոտ երկու անգամ ավելի լայն է և փոքր-ինչ բարձր կողային նավերից*: Որոշ դեպքերում՝ «հելլենիստական*» («արևմտյան») բազիլիկներում, կենտրոնական նավի պատերը կողային նավերից բարձր են և վերին մասում ունեն պատուհանաշար*:

Ներգծված (ներգրված) խաչով և չորս ազատ հենարանով* գմբեթավոր հորինվածքները, որոնց առաջին օրինակը Տեկոր տաճարն է (հավանաբար 5-րդ դարի վերջ), ունեն գլխավոր (երկայնական) նավ և լայնակի նավ*՝ երկուսն էլ օրորոցաձև թաղով պսակված։ Այս երկու նավերը հատվում են, ինչի արդյունքում բազիլիկ հորինվածքը փոխակերպվում է խաչաձևի*: Այդպիսով առաջանում է չորս մույթերով* սահմանազատված կենտրոնական քառակուսի տարածություն, որը պսակվում է գմբեթով:
սրբազան առանցք – մեկ եզր է
օրորոձև — հղում դեպի Օրորոցաձև թաղ
կողային նավ – մեկ եզր է
«հելլենիստական» բազիլիկ – մեկ եզր է
Ներգծված (ներգրված) խաչ՝ չորս ազատ հենարանով – մեկ եզր է
լայնակի նավ – մեկ եզր է

Vue intérieure d’est en ouest.
Photo Zavèn Sargsian.

Ներքին տեսքը ալ.-ից ամ.:
Լուս.՝ Զավեն Սարգսյան:

Nef à coupole (Plan/composition en n. à c.)

Forme très réduite de salle à coupole* (ou de croix inscrite cloisonnée*). Le tambour* de la coupole* s’appuie, à l’est, sur les angles de l’abside* et, à l’ouest, sur deux supports engagés* dans les murs latéraux. Les dimensions sont si modestes qu’il n’y a pas de place pour des sacristies* de part et d’autre de l’abside.

Malgré son extrême petitesse, et bien que les bras latéraux (nord et sud) de la croix soient très courts, cette composition inscrite dans un parallélépipède manifeste clairement au niveau des toits son essence cruciforme*.
Au-dessus du croisement des deux bâtières*, se dresse le fin cylindre du tambour coiffé d’un dôme* conique, conférant à ces modestes chapelles une silhouette élancée caractéristique de l’Arménie médiévale.

salle à coupole – մեկ եզր է
croix inscrite cloisonnée – մեկ եզր է
support engagé – մեկ եզր է

Monastère de Kétcharis, chapelle Saint-Signe (XIe s.). Nef à coupole.
Plan d’après DAA 11 1982, p. 43.

Կեչառիս վանք, Ս. Նշան մատուռ (11-րդ դ.): Գմբեթավոր նավ:
Հատակագիծը՝ ըստ DAA 11 (1982 թ., էջ 43):

Kétcharis, St-Signe, nef à coupole, vue de l’ouest.

Կեչառիս վանք, Ս. Նշան, գմբեթավոր նավ, տեսքը ամ.-ից:

Գմբեթավոր նավ (Գմբեթավոր նավ հատակագիծ/հորինվածք)

Գմբեթավոր սրահի* (կամ միջնորմներով ներգծված խաչի*) շատ փոքր տարբերակ: Գմբեթի* թմբուկն* արևելյան կողմից հենվում է խորանի* անկյուններին, իսկ արևմտյան կողմից՝ կողային պատերին կցված երկու որմնահենարաններին*: Չափերն այնքան համեստ են, որ խորանի կողքերին տեղ չկա ավանդատների համար:

Չնայած ծայրաստիճան փոքր ծավալին և խաչի կողային (հս. և հվ.) թևերի շատ կարճ լինելուն՝ ծածկերի մակարդակում պարզորոշ երևում է զուգահեռանիստի մեջ ներգծված այս հորինվածքի խաչաձև բնույթը:
Խաչաձև* հորինվածքի վերևում՝ երկթեք տանիքների* հատման տեղում, վեր է խոյանում թմբուկի բարակ գլանը, որը պսակվում է կոնաձև վեղարով*՝ այդ համեստ մատուռներին հաղորդելով միջնադարյան Հայաստանին բնորոշ սլացիկ ուրվագիծ:

գմբեթավոր սրահ – մեկ եզր է
միջնորմներով ներգծված խաչ – մեկ եզր է
երկթեք տանիք – մեկ եզր է

Kétcharis, St-Signe, nef à coupole, vue intérieure vers l’abside et la coupole.

Կեչառիս վանք, Ս. Նշան, գմբեթավոր նավ, ներքին տեսքը դեպի խորանն ու գմբեթը:

Nef latérale

Voir : Bas-côté

Կողային նավ

Տե՛u Bas-côté

Nef unique (=Mononef, église à nef unique)

Voir : Mononef

Միանավ (Միանավ եկեղեցի)

Տե՛u Mononef

Néolithique (=Âge de la pierre polie,
Période néolithique)

Avant-dernière période de la préhistoire, caractérisée par l’invention de l’agriculture, de l’élevage et de la poterie.
On considère que, en Arménie, cette période correspond aux IXe-Ve millénaires av. J.-C.

Նոր քարի դար (=Նեոլիթ)

Նախնադարյան պատմության նախավերջին շրջանը, որը բնութագրվում է գյուղատնտեսության,
անասնապահության և կավագործության հայտնագործմամբ։
Համարվում է, որ Հայաստանում այն համապատասխանում է Ք.ա. 9-5-րդ հազարամյակներին:

Nervure

Moulure* à section arrondie, carrée ou plus complexe, qui souligne l’arête* de croisement de deux voûtes*. En principe, une nervure n’est pas assez forte pour remplir une fonction porteuse. C’est plutôt un élément décoratif, relativement rare en Arménie.

Par extension, peuvent être qualifiées de « nervures » les bandes saillantes, probablement symboliques, qui rayonnent ou dessinent une croix dans les calottes* de coupoles* arméniennes du VIIe s.

Un peu plus fortes, des paires de « nervures » dessinent, dans la calotte de quelques coupoles du XIIIe s., une étoile à six branches. À cet égard, ces coupoles arméniennes évoquent celles qui, au Xe s., coiffent les monuments musulmans d’Andalousie.

Très différents des nervures, les puissants arcs qui, dans de nombreux édifices monastiques arméniens du XIIIe s., se croisent par paires pour soutenir d’amples voûtes (voir : Arcs croisés*), sont au contraire des éléments porteurs.

Arcs croisés – մեկ եզր է

 

 

 

Bakhtchéli/Bogatoïé (Crimée), monastère arménien, égl. St-Sauveur (c. XIVe-XVe s.). Nervures authentiques, d’inspiration probablement occidentale, à profil de boudin.
Photo Tatévik Sargsian.

Բախչելի/Բոգատոյե (Ղրիմ), հայկական վանք, Ս. Փրկիչ եկ. (մոտ 14-15-րդ դդ.): Իրական ջլաղեղներ՝ գլանաձև եզրագծով՝ հավանաբար արևմտաեվրոպական ճարտարապետությունից ներշնչված:
Լուս.՝ Տաթևիկ Սարգսյան:

Mrèn, église (années 630, vue intérieure de la coupole. « Nervures » rayonnantes dans la calotte.

Մրեն, եկ. (630-ական թթ.), գմբեթի ներքին տեսքը: Թասակի ճառագայթաձև «ջլաղեղները»:

Գմբեթավոր նավ (Գմբեթավոր նավ հատակագիծ/հորինվածք)

Կոր, քառանկյուն կամ ավելի բարդ հատույթով տրամատ*, որն ընդգծում է թաղահատումը* (երկու խաչվող թաղերի* հատումը): Որպես կանոն, ջլաղեղը բավարար ամուր չէ կրող գործառույթ կատարելու համար: Այսինքն, այն ավելի շուտ զարդատարր է, որը համեմատաբար քիչ է հանդիպում Հայաստանում:

Լայն առումով, «ջլաղեղ» կարող են անվանվել ցցուն աղեղնաձև երիզները, որոնք հավանաբար խորհրդանշական են և խաչաձև կամ ճառագայթաձև տարածվում են 7-րդ դարի մի քանի հայկական գմբեթների* թասակներին*:

Փոքր-ինչ ավելի խոշոր են զույգ «ջլաղեղները», որոնք 13-րդ դարի որոշ եկեկեցիների գմբեթների թասակներին պատկերում են վեցաթև աստղ: Այս առումով հայկական նմանօրինակ գմբեթները հիշեցնում են Անդալուսիայի 10-րդ դարի մահմեդական հուշարձանների գմբեթները:

Բոլորովին այլ են 13-րդ դարի հայկական վանական համալիրների մի շարք կառույցներում հանդիպող հզոր կամարները*, որոնք խաչվում են զույգերով՝ լայն թաղեր կրելու նպատակով (տե՛ս Խաչվող կամարներ*): Դրանք, ի տարբերություն ջլաղեղների, կրող տարրեր են։

Խաչվող կամարներ – մեկ եզր է

Monastère de Khorakert, égl. principale (1e moitié du XIIIe s.). Sous la calotte de la coupole, six « nervures » forment deux triangles intersectés qui dessinent une étoile à six branches.
Photo Zavèn Sargsian.

Խորակերտ վանք, գլխ. եկ. (13-րդ դ. 1-ին կես): Գմբեթի թասակի տակ վեց «ջլաղեղները» կազմում են իրար հատող երկու եռանկյուն, որոնք պատկերում են վեցաթև աստղ:
Լուս.՝ Զավեն Սարգսյան:

Niche

On trouve dans l’architecture arménienne des niches extérieures et intérieures.

A) Niches extérieures

Les niches dièdres*, caractéristiques de l’architecture arménienne, disposées par paires sur les façades, jouent un rôle important, tant architectonique* qu’esthétique.

Il existe aussi, à la période paléochrétienne et préarabe, quelques cas de hautes niches extérieures arrondies qui abritaient probablement un autel secondaire et correspondaient donc à une abside. Elles sont appelées « niche-abside* ».

B) Niches intérieures

À l’intérieur des églises, les niches ont la forme d’un renfoncement, généralement parallélépipédique ou arrondi, plus rarement polygonal, ménagé dans un mur. Ces niches remplissent diverses fonctions :

1. Լiturgique : souvent deux niches sont creusées sur les côtés de l’abside, destinées à recevoir les objets utilisés durant la liturgie.

2. Baptismale* : à l’intérieur de beaucoup d’églises arméniennes, une niche est creusée à l’extrémité est du mur nord, surmontant une petite cuve baptismale*.

3. Ancillaire : placées dans les murs intérieurs des bibliothèques*, scriptoria* et trésors* monastiques, des niches (parfois assez nombreuses et assez larges) servaient très probablement à conserver les reliques*, livres et autres objets précieux.

Monastère de Gochavank, égl. St-Grégoire (1231-41). Niches liturgiques dans l’abside.

Գոշավանք, Ս. Գրիգոր եկ. (1231-41 թթ.): Ծիսական խորշեր խորանում:

Խորշ (Որմնախորշ)

Հայ ճարտարապետության մեջ հանդիպում են արտաքին և ներքին խորշեր:

Ա) Արտաքին խորշեր

Հայ ճարտարապետությանը բնորոշ երկնիստ խորշերը*, որոնք զույգով են դասավորված ճակատների վրա, կարևոր դեր են խաղում, թե ճարտարակազմական*, թե գեղագիտական առումով:

Վաղ քրիստոնեական և նախարաբական շրջանում կան նաև բարձր ու կոր արտաքին խորշերի մի քանի օրինակներ, որոնցում հավանաբար եղել է երկրորդական սեղան: Դրանք ամենայն հավանականությամբ ծառայել են որպես խորան և կոչվում են «խորան-խորշեր*»:

Բ) Ներքին խորշեր

Եկեղեցիների ներսում խորշերը պատի մեջ բացված գոգավորություններ են, որպես կանոն զուգահեռանիստ կամ կոր, ավելի հազվադեպ՝ բազմանկյուն: Այդ խորշերն ունեն տարբեր գործառույթներ.

1. Ծիսական. հաճախ խորանի երկու կողմերում փորված են որմնախորշեր, որտեղ դրվում են պատարագի ժամանակ գործածվող պարագաները:

2. Մկրտության*. հայկական եկեղեցիների մեծ մասում մկրտության որմնախորշը հյուսիսային պատի արևլյան մասում է՝ մկրտության փոքր ավազանի* վերևում:

3. Ծառայողական. վանական գանձատների*, գրատների* և գրչատների* պատերում փորված խորշերը (երբեմն բավական շատ և լայն) ամենայն հավանականությամբ նախատեսված էին մասունքներ, գրքեր և այլ թանկագին իրեր պահելու համար:

երկնիստ խորշ – մեկ եզր է
մկրտության – հղում դեպի Մկրտության խորշ

Monastère de Sanahin, trésor (salle reliquaire, 1063), remanié semble-t-il au XIIIe s. pour servir aussi de bibliothèque. Niches sans doute destinées aux reliques et aux livres.
Photo panoramique Jean-Louis Benoît.

Սանահին վանք, գանձատուն (նշխարատուն, 1063 թ.), կարծես 13-րդ դ. վերափոխված նաև գրատուն ծառայելու համար: Խորշեր՝ հավանաբար նախատեսված մասունքների և գրքերի համար:
Համապատկերային լուս.՝ Ժան-Լուի Բընուա:

Niche-abside

Grande et haute niche* ménagée à l’extrémité orientale d’une galerie* (ex. : basilique* d’Érérouyk/Yérérouyk) ou sur une portion latérale de la façade occidentale d’une chapelle* cruciforme* (ex. : chapelles Ste-Marie d’Artik ou Ste-Mère de Dieu de Talin).

Toujours couverte d’une conque*, une telle niche s’apparentait à une abside* et était sans doute munie d’un autel*. Elle servait peut-être à des offices particuliers, réservés aux catéchumènes et pénitents, ou lors de cérémonies liées à l’exposition de reliques.

Voir aussi : Absidiole

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.). Plan schématique et reconstitué. Niche-abside à l’extrémité est des galeries nord et sud.
Plan Fabien Krähenbühl, d’après Patrick Donabédian 2020, p. 41, fig. 24.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ.)։ Պարզեցված և վերականգնված հատակագիծ: Խորան-խորշ հյուսիսային և հարավային սյունասրահների արևելյան ծայրին։
Հատակագիծը՝ Ֆաբյեն Կրեհենբյուլ, ըստ Պատրիկ Տոնապետյանի (2020 թ., էջ 41, նկ. 24):

Խորան-խորշ

Մեծ և բարձր խորշ*՝ արտաքին սյունասրահի* արևելյան ծայրին (օր․՝ Երերույք բազիլիկ*) կամ խաչաձև* մատուռների* հյուսիսային և/կամ հարավային խաչաթևերի արևմտյան ճակատում (օր.՝ Արթիկի Ս. Մարիամ կամ Թալինի Ս. Աստվածածին մատուռներ):

Նմանօրինակ խորշը՝ միշտ գմբեթարդով* պսակված, ամենայն հավանականությամբ կատարում էր խորանի* գործառույթ և ներառում էր սեղան*: Այն թերևս ծառայում էր նորադարձներին ու ապաշխարողներին ուղղված հատուկ ժամերգությունների, ինչպես նաև մասունքներ* ցույցադրելու արարողությունների համար։

Տե՛ս նաև Խորանիկ

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.). Façade sud. Niche-abside à l’extrémité est de la galerie sud.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ.)։ Ընդհ. տեսք հվ-ամ.-ից: Խորան-խորշ հարավային սյունասրահի արևելյան ծայրին։

Niche baptismale

Niche* creusée à l’intérieur des églises arméniennes, à l’extrémité est du mur nord, au-dessus d’une cuve baptismale*.
Ce dispositif comprenant la cuve baptismale et la niche qui la surmonte fait office en Arménie de baptistère*.

Monastère de Haritj, égl. principale Ste-Mère de Dieu (1201), vue générale intérieure vers l’abside. Niche baptismale dans le mur nord (à gauche sur la photo).
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Հառիճ վանք, գլխավոր՝ Ս. Աստվածածին եկ. (1201 թ.), ընդհ. ներքին տեսքը դեպի խորան: Մկրտության խորշ՝ հս. պատի մեջ (լուսանկարի ձախ կողմում):
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Մկրտության խորշ

Խորշ*՝ փորված հայկական եկեղեցիների հյուսիսային պատի արևելյան մասում՝ մկրտության ավազանի* վերևում:
Հայաստանում այս հնարքը՝ մկրտության ավազանով և խորշով, ծառայում է որպես մկրտարան*:

Monastère de Haritj, Ste-Mère de Dieu, face intérieure du mur nord, niche baptismale.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Հառիճ վանք, Ս. Աստվածածին եկ., մկրտության խորշը ներսում՝ հս. պատի մեջ:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Niche dièdre

Niche* extérieure, creusée par paire sur la façade, notamment orientale, des églises et dont la section horizontale est triangulaire.
On observe toutefois que dans quelques cas, notamment dans le premier ex. daté de ce dispositif, à Ste-Hripsimé (c. 617-628), les niches ne sont pas tout à fait triangulaires, car leur fond étant plat, leur section horizontale est trapézoïdale.

La niche dièdre est multifonctionnelle :
a) elle allège le massif mural et lui confère une certaine « élasticité » à un endroit où il serait autrement très épais, donc vulnérable en cas de séisme ;
b) elle permet de percevoir, de l’extérieur, l’articulation des volumes intérieurs, car elle sépare l’abside (la conque) des chapelles-sacristies angulaires ;
c) elle anime vigoureusement les façades par sa profonde césure verticale.

La niche dièdre constitue l’une des formes caractéristiques de l’architecture arménienne. C’est pourquoi certains auteurs l’appellent « niche arménienne ».

Voir aussi : Dièdre

 

Aroutj, cathédrale St-Grégoire (662-666), faç. est. Paire de niches dièdres.

Արուճ, Ս. Գրիգոր մայր տաճար (662-666 թթ.), ալ. ճակատ: Երկնիստ զույգ խորշեր:

Aroutj, cathédrale St-Grégoire (662-666), chevet (= partie orientale).
Plan d’après Mourad Hasratian 2000, p. 164.

Արուճ, Ս. Գրիգոր մայր տաճար (662-666 թթ.), սնար (= ալ. մաս):
Հատակագիծը՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ., էջ 164):

Երկնիստ խորշ

Եկեղեցիների ճակատներին (հատկապես արևելյան ճակատին) երկուական փորված արտաքին խորշ*, որի հորիզոնական հատույթը եռանկյունաձև է։
Հարկ է նշել սակայն, որ մի քանի դեպքում, hատկապես այս հնարքի թվագրված առաջին օրինակում՝ Ս. Հռիփսիմե եկեղեցում (մոտ 617-628 թթ.), խորշերը կատարելապես եռանկյուն չեն, այլ հարթ խորք ունեն, ուստի հորիզոնական հատույթը սեղանաձև է:

Երկնիստ խորշը բազմագործառույթ հնարք է.
ա) թեթևացնում է որմնային զանգվածը և դրան հաղորդում որոշակի «ճկունություն» այնպիսի հատվածում, որտեղ այլապես չափազանց հաստ կլիներ, հետևաբար խոցելի երկրաշարժի դեպքում:
բ) թույլ է տալիս դրսից ընկալել ներքին ծավալների համակցությունը, քանի որ խորշը անկյունային մատուռ-ավանդատները բաժանում է խորանից:
գ) իր ուղղաձիգ խոր ակոսով երկնիստ խորշը աշխուժություն է հաղորդում ճակատներին:

Երկնիստ խորշը հայ ճարտարապետության բնորոշ ձևերից է: Դա է պատճառը, որ որոշ հեղինակներ դրան անվանում են «հայկական խորշ»:

Տե՛ս նաև Երկնիստ

 

Vagharchapat/Étchmiadzine, égl. Ste-Hripsimé (c. 617-628), faç. est. Niches trapézoïdales (à fond plat).
Վաղարշապատ/Էջմիածին, Ս. Հռիփսիմե եկ. (մոտ 617-628 թթ.), ալ. ճակատ:
սեղանաձև խորշեր (հարթ խորքով):

Nombre d’or (Section dorée)

Nombre qui exprimerait un rapport de proportions parfaitement harmonieux entre les parties et l’ensemble d’un édifice.

La certitude que les architectes des temps anciens ont toujours recherché, de manière consciente ou non, une harmonie dans les proportions a conduit à envisager l’existence, depuis l’Antiquité, d’un « Nombre d’or ».

De fait, dans beaucoup de monuments anciens, l’identification de modules* dont les multiples ont été trouvés dans les principales mesures architecturales, conforte l’hypothèse de l’existence de telles règles de proportions.
En Arménie, parmi plusieurs historiens de l’architecture, Alexandre Sahinian a donné des exemples convaincants de l’emploi de module dans son étude de la basilique paléochrétienne de Kassagh (1955).

Les savants et artistes de la Renaissance italienne, dont Léonard de Vinci, en se fondant sur les thèses des mathématiciens grecs anciens, ont remis en lumière le rapport de 1,618 censé garantir une harmonie idéale de proportions. Ils l’ont appelé « Sectio aurea » (section dorée) ou « Divina proportione » (proportion divine).
Depuis le XIXe s. ce rapport est nommé « Nombre d’or ». Aujourd’hui on le désigne généralement par la lettre grecque phi (φ).

 

Ոսկե հատում

Թիվ, որը կարծես արտահայտում է կառույցի մասերի և ամբողջության միջև համամասնությունների կատարյալ ներդաշնակ հարաբերություն:

Ակնհայտ է, որ հնում ճարտարապետները մշտապես ձգտել են կառույցների համամասնություններին ներդաշնակություն հաղորդել, ինչը թույլ է տալիս ենթադրել, որ դեռևս անտիկ շրջանից գոյություն է ունեցել «Ոսկե հատում»։

Մի շարք հին հուշարձաններում վեր հանված մոդուլները*, որոնց բազմապատիկ թվերը հայտնաբերվել են այդ հուշարձանների ճարտարապետական գլխավոր չափումներում, հաստատում են համամասնություններին վերաբերող սկզբունքների գոյության վարկածը:
Հայաստանում, ճարտարապետության մի քանի պատմաբանների թվում, Ալեքսանդր Սահինյանը մոդուլի գործածության հիմնավոր օրինակներ է ներկայացրել Քասաղի վաղ քրիստոնեական բազիլիկին նվիրված ուսումնասիրության մեջ (1955 թ.):

Իտալական Վերածննդի գիտնականներն ու արվեստագետները, որոնց թվում Լեոնարդո դա Վինչին, հիմնվելով հին հույն մաթեմատիկոսների դրույթների վրա, վերարժևորել են 1,618-ին հավասար հարաբերությունը, որը, ինչպես ենթադրվում է, ապահովում է համամասնությունների լիարժեք ներդաշնակություն: Այն անվանել են «Sectio aurea» (ոսկե հատում) կամ «Divina proportione» (Աստվածային համամասնություն): Այժմ այն ընդունված է նշել հունարեն ֆի (φ) տառով: