Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale

Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան

H

Haut Moyen Âge

Période qui commence en Arménie avec l’adoption du christianisme au début du IVe s. et dure jusqu’à l’alourdissement de la domination arabe à la fin du VIIe s.

Le Haut Moyen Âge est aussi appelé Antiquité tardive en Europe occidentale. Il comprend en Arménie deux sous-parties : la période paléochrétienne* (IVe-VIe s.) et l’Âge d’or* du VIIe s., avec entre les deux une période transitoire* (années 590-620).

La deuxième moitié du VIIe s., durant laquelle l’Arménie commence à subir la domination arabe, peut être appelée période préarabe*. En effet cette domination est encore légère et n’entrave pas vraiment le développement du pays et notamment son activité architecturale alors très féconde.

période paléochrétienne – Մեկ եզր է

Âge d’or – Մեկ եզր է

période transitoire – Մեկ եզր է, հղում դեպի Période de transition avant l’Âge d’or

période préarabe – Մեկ եզր է

 

Վաղ Միջնադար

Ժամանակաշրջան, որն սկսվում է Հայաստանում քրիստոնեության ընդունումով 4-րդ դարի սկզբում և տևում է մինչև արաբական տիրապետության սաստկացումը 7-րդ դարի վերջում:

Արևմտյան Եվրոպայում վաղ Միջնադարը կոչվում է նաև ուշ անտիկ շրջան: Հայաստանում այն ընդգրկում է երկու մաս՝ վաղ քրիստոնեական շրջան* (4-6-րդ դդ.) և 7-րդ դարի Ոսկեդար*՝ դրանց միջև անցումային մի շրջանով* (590-620 թթ.):

7-րդ դարի երկրորդ կեսը, որի ընթացքում Հայաստանն սկսում է ենթարկվել արաբական տիրապետությանը, կարող է կոչվել նախարաբական շրջան*: Այդ տիրապետությունը սկզբնական շրջանում բավական թեթև է և դեռ չի խոչընդոտում երկրի զարգացմանը՝ այդ թվում ճարտարապետական գործունեությանը, որն այդ տարիներին հատկապես բեղմնավոր է:

վաղ քրիստոնեական շրջան – Մեկ եզր է

 

Haut-relief

Sculpture en forte saillie sur le fond, auquel elle reste néanmoins attachée.

 

Monastère de Haghbat, égl. principale Saint-Signe (c. 976-991), haut de la façade est. Sculpture en haut-relief représentant l’offrande de l’église par les frères Sembat et Gourguèn Bagratide.

Հաղբատ վանք, Ս. Նշան գլխավոր եկ. (մոտ 976-991 թթ.), ալ. ճակատի վերին մասը: Սմբատ և Գուրգեն Բագրատունի եղբայրների կողմից եկեղեցու ընծայումը ներկայացնող բարձրաքանդակ։

Բարձրաքանդակ (գ. և ած.)

Ընդգծված ելուստով քանդակ, որը, սակայն, մնում է խորքին միացված:

Hazarachèn

Couvrement* à poutres croisées et en encorbellement* progressif, à lucarne* centrale dite èrdik/yèrdik*, propre aux maisons traditionnelles appelées guelkhatoun*.

Ce type de couvrement, présent dans la région depuis des temps reculés, a peut-être contribué, selon plusieurs savants, à la propagation de la coupole* dans l’architecture arménienne, notamment la coupole des gavits*, sans tambour* et à lucarne centrale.

Diversité typologique du hazarachèn dans l’architecture traditionnelle arménienne.
Relevés d’après Soghomon Vardanian 1959, p. 117-118.

Հազարաշենի կազմվածքի բազմազանությունը հայ ավանդական ճարտարապետության մեջ:
Հանույթները՝ ըստ Սողոմոն Վարդանյանի
(1959 թ., էջ 117-118):

 

Village de Vardénik, coupe d’une maison de type guelkhatoun et vue zénithale d’un hazarachèn avec, en son centre, un èrdik/yèrdik.
Relevés d’après Noubar Papoukhian 1972, p. 146.

Վարդենիկ գյուղ, գլխատան կտրվածքը և հազարաշենի զենիթային տեսքը՝ կենտրոնում բացված երդիկով:
Հանույթները՝ ըստ Նուբար Փափուխյանի (1972 թ., էջ 146):

Հազարաշեն

Խաչվող և իրար վրա բարձրացող ու ելուստ կազմող գերաններով ներքին ծածկ*, որի կենտրոնում բացված է երդիկ*: Բնորոշ է գլխատուն* կոչված ավանդական տներին:
ներքին ծածկ – մեկ եզր է
Վաղ ժամանակներից տարածաշրջանում առկա ներքին ծածկի այս տեսակը, ըստ որոշ գիտնականների, նպաստել է հայ ճարտարապետության մեջ գմբեթի*, հատկապես գավթի* գմբեթի (անթմբուկ* և կենտրոնական երդիկով) տարածմանը:

անթմբուկ – հղում դեպի Թմբուկ

Monastère des Sts-Apôtres (Arakélots), village d’Atjarkout, région de Tavouch, gavit/jamatoun (XIIIe s.), vue intérieure du centre de la voûte. La disposition des pierres autour de la lucarne évoque clairement un hazarachèn.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Ս. Առաքելոց վանք, Աճարկուտ գյուղ, Տավուշի մարզ, գավիթ/ժամատուն (13-րդ դ.), թաղի կենտրոնի ներքին տեսքը: Քարերի դասավորությունը երդիկի շուրջը հստակորեն հիշեցնում է հազարաշեն:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Hexaconque (n. f. et adj.) (Plan hexaconque, église hexaconque, église à coupole sur hexaconque)

Désigne les églises (les constructions) dans lesquelles six conques* rayonnent autour de l’espace central couvert par la coupole*.

Comme les organismes octoconques*, de telles compositions sont parfaitement équilibrées, centrées, et mettent en valeur le rassemblement de l’espace autour de la coupole.
Parfois néanmoins (dans la province de Tayk/Tao), l’abside* principale (orientale), légèrement plus grande que les cinq autres conques, marque l’importance de l’autel* et de l’axe sacré*.

Voir aussi : Plan centré ; plan centré rayonnant

Aragatz, égl. hexaconque Ste-Trinité (c. fin VIe – déb. VIIe s.).
Plan d’après Mourad Hasratian 2000, p. 329.

Արագած, Ս. Երրորդություն վեցախորան եկ. (մոտ 6-րդ դ. վերջ – 7-րդ դ. սկիզբ):
Հատակագիծը՝ ըստ Մուրադ Հասրաթյանի (2000 թ., էջ 329):

 

Վեցախորան (Վեցախորան հատակագիծ, վեցախորան եկեղեցի, վեցախորան գմբեթավոր եկեղեցի)

Բնութագրում է այն եկեղեցիները (այն շինությունները), որոնցում գմբեթով* պսակված կենտրոնական տարածության շուրջը ճառագայթաձև տարածվում են վեց խորաններ*:

Ութախորան* կառույցների նման այսպիսի հորինվածքները լիովին հավասարակշռված են, կենտրոնահակ և ընդգծում են տարածության համախմբումը գմբեթի շուրջը:
Սակայն, երբեմն (Տայք/Տաո շրջանում) գլխավոր (արևելյան) խորանը, մյուս խորաններից մի փոքր ավելի մեծ լինելով, ցույց է տալիս է սեղանի* և սրբազան առանցքի* կարևորությունը:
Տե՛ս նաև Կենտրոնագմբեթ հատակագիծ, Կենտրոնագմբեթ ճառագայթող հատակագիծ

Արագած, Ս. Երրորդություն վեցախորան եկ., ներքին տեսքը դեպի գմբեթը:

Լուս.՝ Զավեն Սարգսյան:

 

Hôtellerie

Edifice destiné à accueillir les voyageurs, marchands et pèlerins, situé dans une ville.

Se distingue du caravansérail* qui a la même fonction, mais est placé le long des grandes routes commerciales et accueille aussi les bêtes de somme.

Ani, hôtellerie (XIIIe s.) dans la partie centre-nord de la ville, près de l’église Sts-Apôtres. Plan Toros Toramanian (début XXe s.), d’après Samvel Karapétian 2011, p. 57, fig. 135.

Անի, հյուրատուն (13-րդ դ.) քաղաքի կենտրոնական-հյուսիսային մասում,
Ս. Առաքելոց եկ.-ու մոտ:

Հատակագիծը՝ Թորոս Թորամանյան (20-րդ դ. սկիզբ),
ըստ Սամվել Կարապետյանի (2011 թ., էջ 57, նկ. 135):

 

Հյուրատուն (իջևանատուն)

Քաղաքում գտնվող կառույց, որտեղ իջևանում էին ճամփորդները, վաճառականները և ուխտավորները:

Քարավանատներն* ունեին նույն գործառույթը, սակայն տեղակայված էին առևտրական մեծ ճանապարհների վրա և տեղավորում էին նաև բեռնակիր անասուններին:

Ani, hôtellerie (XIIIe s.) dans la partie centre-nord de la ville. Reconstitution du portail sud.
Relevé Toros Toramanian (début XXe s.), d’après Samvel Karapétian 2011, p. 57, fig. 136.

Անի, հյուրատուն (13-րդ դ.) քաղաքի կենտրոնական-հս. մասում:
Հվ. շքամուտքի վերակազմությունը:

Չափագր.՝ Թորոս Թորամանյան (20-րդ դ. սկիզբ),
ըստ Սամվել Կարապետյանի (2011 թ., էջ 57, նկ. 136):

 

Huilerie

Atelier de fabrication de l’huile, pressoir à huile. En Arménie, on produisait surtout de l’huile de lin, de sésame, de pépins de raisin et de chènevis.
Pour satisfaire leurs besoins constants en huile pour l’éclairage et les usages rituels, les grands monastères possédaient leur propre huilerie.

Monastère de Tatev, rare exemple d’huilerie (XVIIe s.) préservée (restaurée).
Photos Hraïr Hawk Khatcherian.

Տաթևի վանք, ձիթահանքի (17-րդ դ.) պահպանված (վերանորոգված) հազվագյուտ նմուշ:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Ձիթհան, ձիթահանք

Յուղ (ձեթ) պատրաստելու աշխատանոց: Հայաստանում յուղն արտադրում էին հիմնականում կտավատից, քնջութից, խաղողի կորիզից և կանեփից: Լուսավորման և ծիսական իրենց մշտական կարիքները հոգալու համար, մեծ վանքերն ունեին սեփական ձիթահանք:

Hypocauste

Système de chauffage par le sol employé dans l’Antiquité, en particulier dans les thermes (bains) romains.

L’air chaud dégagé par une chaudière attenante aux salles de bain passait sous leur plancher grâce à des rangs de colonnettes (pilettes) placées entre le sol et le plancher. Brûlant au début, l’air se refroidissait progressivement.

Լe même principe était appliqué en Arménie, tant dans l’Antiquité qu’au Moyen Âge.

 

Artachat, capitale de l’Arménie (IIe s. av. J.-C. — IVe s. ap. J.-C.), vestiges d’un complexe probablement de bains publics à hypocauste (à droite sur le plan). Plusieurs salles ont conservé les restes de nombreux rangs de colonnettes sur lesquelles reposait le plancher.
Plan Amina Kanetsian, Institut d’Archéologie et d’Ethnographie de l’Académie des Sciences d’Arménie.

Արտաշատ, Հայաստանի մայրաքաղաք (Ք.ա. 2-րդ դ. — 4-րդ դ.), ենթահնոցով հանրային բաղնիքների համալիրի ենթադրյալ մնացորդներ (հատակագծի աջ մասում): Մի քանի դահլիճ պահպանել են բազմաթիվ սյունակների շարքերի մնացորդներ, որոնց վրա դրված է եղել հատակը:
Հատակագիծը՝ Ամինա Կանեցյան, ՀՀ ԳԱԱ Հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտ:

Ենթահնոց (հիպոկաուստ)

Հատակի տակից գործող ջեռուցման համակարգ անտիկ շրջանում, որը կիրառվում էր մասնավորապես հռոմեական հանրային բաղնիքներում։

Լոգասենյակներին կից գտնվող կաթսայից ելնող տաք օդն անցնում էր հատակի տակով գետնի և հատակի միջև դրված սյունակների շնորհիվ:
Սկզբում օդը շատ տաք էր, հետո աստիճանաբար սառչում էր:

Նույն սկզբունքը կիրառվում էր նաև Հայաստանում, ինչպես անտիկ շրջանում, այնպես էլ Միջնադարում:

Artachat, deux salles probablement de l’ensemble thermal.
Photo Pavel Avétissian, Institut d’Archéologie et d’Ethnographie de l’Académie des Sciences d’Arménie.
Արտաշատ, հավանաբար բաղնիքային համալիրին պատկանող երկու դահլիճ:
Լուս.՝ Պավել Ավետիսյան, ՀՀ ԳԱԱ Հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտ:

Hypogée (n. m.)

Voir : Caveau

N.B. L’hypogée est toujours entièrement souterrain, tandis que le caveau peut ne l’être que partiellement, voire pas du tout, comme par exemple, en Arménie, quand il constitue le niveau inférieur des églises funéraires* turriformes
du XIVe s.

église funéraire – մեկ եզր է

Դամբանանկուղ (Գետնափոր դամբարան, գետնադամբարան, գետնադամբան)

Տե՛ս Caveau

Hypostyle (adj.)

Caractérise un espace (temple, salle, porche…) dont le plafond est soutenu par des colonnes.

Peut s’employer pour des structures à plafond héritées de la Perse antique, sans doute présentes dans les palais arméniens préchrétiens.

Dans l’architecture arménienne médiévale où le plafond est généralement remplacé par la voûte, le terme « hypostyle » ne concerne que certaines portions de salles monastiques couvertes d’un plafond. Et même dans ce cas, ce terme doit s’employer avec prudence, puisque c’est par l’intermédiaire d’arcs que les plafonds en question s’appuient sur des colonnes.

Monastère de Horomos, gavit (1038),
portion partiellement hypostyle.

Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Հոռոմոս վանք, գավիթ (1038 թ.),
մասամբ սյունաբարձ հատված:

Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Սյունաբարձ (ած.)

Բնութագրում է որևէ տարածք (տաճար, սրահ, նախամուտք…), որի առաստաղը հենված է սյուների վրա։
Նախաքրիստոնեական հայկական պալատներում հավանաբար եղել են անտիկ պարսկական մշակույթից ժառանգած և առաստաղ ունեցող կառույցներ, որոնց համար նույնպես կարելի է գործածել սյունաբարձ եզրը։
Միջնադարյան հայ ճարտարապետության մեջ, որտեղ առաստաղին սովորաբար փոխարինում է թաղը, «սյունաբարձ» եզրը վերաբերում է վանական մեծ դահլիճների՝ առաստաղով ծածկված միայն որոշ հատվածներին: Եվ նույնիսկ այս դեպքում, այն պետք է զգուշությամբ կիրառել, քանի որ նշված առաստաղները կամարների միջոցով են սյուների վրա հենվում: