Glossaire illustré
des termes d’histoire
de l’architecture appliqués à l’Arménie médiévale

Միջնադարյան
Հայաստանի ճարտարապետության
պատմության եզրերի
պատկերազարդ բառարան

D

Déambulatoire annulaire

Couloir voûté destiné au passage (à la déambulation), qui entoure d’un d’anneau complet l’espace central d’un édifice.
Dans l’architecture arménienne, ce type de déambulatoire s’observe à la cathédrale de Zvartnots et dans les églises de son groupe.
Le noyau tétraconque* y est entouré, à son premier et principal niveau, d’un déambulatoire annulaire qui le sépare de son enveloppe polygonale. L’édifice revêt ainsi l’aspect d’une rotonde*.

Voir aussi : Plan centré à coupole sur tétraconque inscrite dans un déambulatoire annulaire (type Zvartnots)

Banak/Bana, cathédrale, vue intérieure du déambulatoire annulaire.
Photo Chantal et Jean-Claude Hotellier.

Բանակ/Բանա, մայր տաճար, օղակաձև ճեմասրահի ներքին տեսքը:
Լուս.՝ Շանտալ և Ժան-Կլոդ Օտելյե:

Banak/Bana (Tayk/Tao), cathédrale
(fin IXe-déb. Xe s.). Plan inspiré de celui de Zvartnots, avec un noyau tétraconque entouré d’un puissant déambulatoire annulaire.
D’après Patrick Donabédian 2008, p. 200, fig. 391.

Բանակ/Բանա (Տայք/Տաո), մայր տաճար (9-րդ դ. վերջ-10-րդ դ. սկիզբ): Զվարթնոցից սերող հատակագիծ, քառախորան միջուկը շրջապատող օղակաձև լայն ճեմասրահ:
Ըստ Պատրիկ Տոնապետյանի (2008 թ., էջ 200, նկ. 391):

Zvartnots, cathédrale (mil. VIIe s.), plan reconstitué, d’après Stépan Mnatsakanian 1971, p. 21, fig. 5.

Զվարթնոց, մայր տաճար (7-րդ դ. կեսեր), վերակազմված հատակագիծը՝ ըստ Ստեփան Մնացականյանի (1971 թ., էջ 21, նկ. 5):

 

Օղակաձև ճեմասրահ

Քայլելու (ճեմելու) համար նախատեսված թաղածածկ միջանցք, որն ամբողջական օղակով շրջապատում է կառույցի կենտրոնական տարածքը:
Հայ ճարտարապետության մեջ այս տեսակ ճեմասրահ առկա է Զվարթնոցի մայր տաճարում և Զվարթնոցատիպ եկեղեցիներում:
Առաջին՝ հիմնական մակարդակում քառախորան* միջուկը շրջապատված է օղակաձև ճեմասրահով, որն այն բաժանում է բազմանիստ պարագծից: Այսպիսով կառույցն ստանում է բոլորակի* տեսք:

Տե՛ս նաև Կենտրոնագմբեթ քառախորան խաչ հատակագիծ՝ ներգծված (ներգրված) օղակաձև ճեմասրահի մեջ (Զվարթնոցի տիպ)

Zvartnots, cathédrale, restitution et coupe axonométrique, d’après Stépan Mnatsakanian 1971, p. 36, fig. 17, et 1971a, p. 98, fig. 26.

Զվարթնոց, մայր տաճար, վերակազմությունը և կտրվածքը՝ ըստ Ստեփան Մնացականյանի (1971 թ., էջ 36, նկ. 17, և 1971 թ. [ա], էջ 98, նկ. 26):

 

Dédicace (d’une église)

Partie du rite de consécration* d’une église nouvellement construite durant laquelle celle-ci est placée sous l’invocation d’un saint, c.à.d. sous sa protection.

En Arménie, les églises sont le plus souvent dédiées (consacrées) aux saints suivants : la sainte Mère de Dieu, saint Serge, saint Jean Baptiste, saint Étienne, saint Georges. Les deux vocables (presque équivalents) Ste-Croix et St-Signe sont également fréquents.

Անվանակոչություն (եկեղեցու)

Օծման* ծեսի մաս, որի ընթացքում նորակառույց եկեղեցին նվիրագործվում է` ստանալով սրբի անունը և դրվում նրա պաշտպանության ներքո:

Հայկական եկեղեցիներն ամենից հաճախ նվիրված են հետևյալ սրբերին՝ Ս. Աստվածածին, Ս. Սարգիս, Ս. Հովհաննես Մկրտիչ (Ս. Կարապետ), Ս. Ստեփանոս, Ս. Գևորգ: Հաճախ են հանդիպում նաև Ս. Խաչ և Ս. Նշան (գրեթե համարժեք) անվանումները:

Demi-colonne

Voir : Colonne engagée.

Կիսասյուն

Տե՛ս Որմնասյուն:

Denticule

Chacune des petites saillies cubiques qui, disposées en rang, constituent une bande sculptée* soulignant les éléments architecturaux : corniche*, arc de fenêtre*, composantes de portail*, chapiteau*…

bande sculptée – մեկ եզր է
arc de fenêtre – մեկ եզր է

Érérouyk/Yérérouyk, basilique (c. VIe s.), faç. sud. Rang de denticules sur une bande sculptée horizontale et sur le bord inférieur du chambranle d’une fenêtre.

Երերույք, բազիլիկ (մոտ 6-րդ դ.), հվ. ճակատ: Ատամիկների շարք հորիզոնական քանդակազարդ երիզի, ինչպես նաև պատուհանի շրջակալի ստորին եզրի վրա:

 

Loussahovit, chapelle dite « Tzerviz Moro Dzoro » (c. VIe-VIIe, Xe s.), angle intérieur nord-est de l’abside. Deux rangs de denticules sur la partie inférieure de l’imposte.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Լուսահովիտ, «Ծռվիզ Մորո Ձորո» մատուռ (6-7-րդ դդ., 10-րդ դ.), խորանի հս.-ալ. ներքին անկյունը: Ատամիկների երկու շարք՝ որմնախոյակի ստորին մասում:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Ատամիկ

Խորանարդաձև փոքր ելուստներից յուրաքանչյուրը, որոնք, կազմելով քանդակազարդ երիզ*, ընդգծում են ճարտարապետական տարրերը՝ քիվը*, կամարունքը*, շքամուտքի* բաղադրամասերը, խոյակը* և այլն:

քանդակազարդ երիզ – մեկ եզր է

Dièdre (n. m. et adj.)

Angle formé par l’intersection de deux plans.

Voir aussi : Niche dièdre

Aroutj, cathédrale (662-666), faç. orientale. Paire de niches dièdres.

Արուճ, մայր տաճար (662-666 թթ.), ալ. ճակատ: Երկնիստ խորշերի զույգ:

Երկնիստ (ած.)

Բնորոշում է երկու հարթությունների հատումով կազմված անկյունը։

Տե՛ս նաև Երկնիստ խորշ

Dolmen

Construction préhistorique mégalithique* en forme de table constituée d’une ou plusieurs dalles de couverture placées sur des pierres posées de chant*. Les blocs sont à peine dégrossis. On suppose une fonction funéraire. Un exemple peut être vu en Arménie à Zorats Karer / Karahoundj (c. IIe mill. av. J.-C.).

mégalithique – հղում դեպի Mégalithe

Zorats Karer / Karahoundj, site mégalithique (c. IIe mill. av. J.-C.). Vestiges d’un dolmen au centre d’un cromlech.
Photo Zavèn Sargsian.

Զորաց քարեր/Քարահունջ, մեգալիթյան հնավայր (Ք.ա. մոտ 2-րդ հազ.): Դոլմենի մնացորդներ՝ կրոմլեխի կենտրոնում:
Լուս.՝ Զավեն Սարգսյան:

 

Դոլմեն

Մեգալիթյան* նախապատմական կառույց՝ կողադիր* քարերի վրա դրված մեկ կամ մի քանի սալերով սեղանի ձև ունեցող: Քարերը գրեթե անտաշ են: Հավանաբար ունեցել է դամբանական գործառույթ: Հայաստանում մի օրինակ կարելի է տեսնել Զորաց քարեր կամ Քարահունջ համալիրում (Ք.ա. մոտ 2-րդ հազ.):

Մեգալիթյան – հղում դեպի Մեգալիթ

Dôme

Toit qui couvre la coupole*. Jusqu’au VIIe s. inclus, en Arménie, les dômes étaient probablement tous couverts de tuiles* céramiques et avaient une forme arrondie. Après la période de domination arabe, à partir du IXe s., la tuile, insuffisamment résistante, est remplacée par des plaques de pierre qui dictent la forme désormais rectiligne-pointue des dômes.

Par suite de l’évolution de la forme des tambours*, les dômes, d’abord octogonaux puis dodécagonaux (= à 12 faces), deviennent souvent coniques au cours du Moyen Âge. Aux IXe-XIe s. est également créée la forme pittoresque du dôme en ombrelle* sur tambour couronné d’un rang de pignons*.

On emploie parfois aussi le terme « coiffe* » pour désigner le dôme.

dôme en ombrelle – մեկ եզր է

 

Mrèn, égl. (années 630). Dôme légèrement arrondi couvert de tuiles, sur tambour octogonal. Vue du nord-ouest.

Մրեն, եկ. (630-ական թթ.): Թեթևակի կլորացված վեղար՝ կղմիդրով ծածկված, ութանիստ թմբուկի վրա: Տեսքը՝ հս.-ամ.-ից:

Loussahovit, chapelle « Tzerviz Moro Dzoro » (c. VIe-VIIe s., Xe s., restaurée récemment). Dôme conique couvert en pierre, sur tambour cylindrique. Vue du sud.
Photo Hraïr Hawk Khatcherian.

Լուսահովիտ, «Ծռվիզ Մորո Ձորո» մատուռ (մոտ 6-7-րդ դդ., 10-րդ դ., վերջերս վերանորոգված): Կոնաձև վեղար՝ քարով ծածկված, գլանաձև թմբուկի վրա: Տեսքը՝ հվ.-ից:
Լուս.՝ Հրայր Բազէ Խաչերեան:

Վեղար

Տանիք, որը ծածկում է գմբեթը*: Մինչև 7-րդ դարը ներառյալ Հայաստանում բոլոր վեղարները հավանաբար ծածկված են եղել կավե կղմինդրով* և ունեցել են կլորավուն ձև: Արաբական տիրապետության ժամանակաշրջանից հետո՝ 9-րդ դարից սկսած, ոչ այնքան դիմացկուն կղմինդրը փոխարինվեց քարե սալերով, ինչը վեղարին ուղղաձիգ-սրածայր ձև հաղորդեց:

Միջնադարի ընթացքում թմբուկի* ձևի փոփոխության արդյունքում նախ՝ ութանիստ, ապա՝ տասներկունիստանի վեղարը հաճախ դառնում է կոնաձև: 9-11-րդ դդ. ստեղծվում է նաև հովհարաձև (հովանոցաձև) վեղարի* գեղատեսիլ ձևը, որը հենվում է թմբուկը պսակող երկլանջ ճակտոնների* շարքի վրա:

հովհարաձև վեղար – մեկ եզր է
երկլանջ ճակտոն – մեկ եզր է

Dôme en ombrelle

Dôme* en forme de cône plissé donnant l’impression d’une ombrelle (d’un parapluie) à demi ouverte.
Cette configuration est directement liée au rang de pignons* qui couronne les tambours* sur lesquels s’appuient de tels dômes.

Cette forme pittoresque semble apparue en Arménie au sortir de l’occupation arabe, vers la fin du IXe s. (Selon Armen Kazarian, elle était déjà présente au VIIe s. à la cathédrale d’Étchmiadzine.) Elle est populaire dans ce pays aux XIe et XIIIe s. et le reste jusqu’à nos jours.

Elle s’observe également en Allemagne occidentale à la période romane, et sur quelques mausolées turcs (türbe*) d’époques seldjoukide et mongole, ainsi que yézidis. Elle apparaît aussi ici et là en Asie centrale.

Zarindj(a), égl. (c. fin IXe-déb. Xe s.). L’un des premiers exemples de dôme en ombrelle, avec seulement huit plis, peu marqués, engendrés par un tambour octogonal.

Զառինջ(ա), եկ. (մոտ 9-րդ դ. վերջ — 10-րդ դ. սկիզբ): Հովհարաձև (հովանոցաձև) վեղարի առաջին օրինակներից մեկը՝ ութանիստ թմբուկից առաջացած ընդամենը ութ թույլ շեշտված ծալքով:

 

Khetzkonk, monastère, égl. St-Serge (1024). Cet exemple « classique » d’ombrelle à 12 plis, sur les douze pignons du tambour, est qualifié de « couronne éclatante » par l’historien du XIIe s. Samuel d’Ani.

Խծկոնք վանք, Ս. Սարգիս եկ. (1024 թ.): Թմբուկի տասներկու երկլանջ ճակտոնները պսակող տասներկու ծալքով հովանոցի այս «դասական» օրինակը 12-րդ դ. պատմաբան Սամուել Անեցին անվանել է «պայծառ պսակ»:

 

Հովհարաձև (հովանոցաձև) վեղար

Վեղար*, որն ունի ծալքավոր կոնի ձև և կիսաբաց հովանոցի (անձրևանոցի) տպավորություն է թողնում:
Այս տեսքն ուղղակիորեն պայմանավորված է թմբուկը* պսակող երկլանջ ճակտոնների* շարքով, որի վրա հենվում է վեղարը:

Վեղարի գեղատեսիլ այս տեսակը Հայաստանում կարծես ի հայտ է գալիս արաբական տիրապետության շրջանից հետո՝ մոտ 9-րդ դ. վերջում: (Ըստ Արմեն Ղազարյանի՝ այն առկա էր արդեն 7-րդ դարում Էջմիածնի մայր տաճարի վրա:) Այն տարածվում է 11-րդ և 13-րդ դդ. և պահպանվում մինչև մեր օրերը:

Հանդիպում է նաև ռոմանական դարաշրջանի արևմտյան Գերմանիայում, սելջուկյան ու մոնղոլական դարաշրջանների թուրքական որոշ դամբարանների (թյուրբե*) վրա, եզդիական դամբարանների վրա, ինչպես նաև Կենտրոնական Ասիայի մի քանի հուշարձաններում:

 

Donjon

En Occident : construction réservée au seigneur et à sa famille, particulièrement renforcée, élevée, souvent en forme de tour, isolée à l’intérieur d’un château fort* médiéval. À la période moderne, le terme est devenu synonyme de dernier refuge dans le château.
château fort – մեկ եզր է
Concernant l’Orient et notamment l’Arménie, spécialement le royaume d’Arménie en Cilicie, il est conseillé (Maxime Goepp) d’éviter le terme « donjon », dont le contenu lié à la société féodale occidentale n’existe pas ici, et d’utiliser le terme « tour maîtresse* » (créé par Jean Mesqui en 1991).

Ամրաշտարակ

Եվրոպայում իշխանի և նրա ընտանիքի համար նախատեսված առանձին կառույց, որը գտնվում է միջնադարյան դղյակ-ամրոցի* ներսում, հաճախ կառուցված է աշտարակի ձևով և առանձնահատուկ ամուր պաշտպանությամբ: Նոր շրջանում եզրը կիրառվում է դղյակում վերջին պատսպարանի իմաստով:

Արևելքի, մասնավորապես Հայաստանի և հատկապես Կիլիկիայի հայկական թագավորության մասին խոսելիս՝ խորհուրդ է տրվում (Մաքսիմ Գըպ) խուսափել «ամրաշտարակ» եզրի կիրառումից, քանի որ այն արտահայտում է արևմտյան ավատատիրական հասարակությանն առնչվող երևույթ, ինչն այստեղ գոյություն չունի: Փոխարենը նախընտրելի է գործածել «իշխող աշտարակ*» եզրը (ստեղծված Ժան Մեսքիի կողմից 1991 թ.):

իշխող աշտարակ – մեկ եզր է

Doucine

Moulure* à double courbure.
S’abaissant en retrait à partir d’une tablette saillante et dessinant un S, concave en haut, convexe en bas, est dite « doucine droite » : s’observe sous une corniche* et sous l’abaque* (= le tailloir) d’un chapiteau*.
S’élevant en retrait à partir d’une tablette saillante, et présentant un profil concave en bas, convexe en haut, est dite « doucine renversée » : s’observe souvent sur une base*, au-dessus de la plinthe*.

Zarindj(a), égl. (c. fin IXe-déb. Xe s.). L’un des premiers exemples de dôme en ombrelle, avec seulement huit plis, peu marqués, engendrés par un tambour octogonal.

Զառինջ(ա), եկ. (մոտ 9-րդ դ. վերջ — 10-րդ դ. սկիզբ): Հովհարաձև (հովանոցաձև) վեղարի առաջին օրինակներից մեկը՝ ութանիստ թմբուկից առաջացած ընդամենը ութ թույլ շեշտված ծալքով:

 

Սագիկ

Տրամատ*՝ կրկնակի կորությամբ:
Ելուստավոր սալից իջնող, Տ ուրվագծով, վերևում գոգավոր, ներքևում կորնթարդ տրամատը կոչվում է «ուղիղ սագիկ»։ Հանդիպում է քիվի* և խոյակի* թակաղակի* տակ:
Ելուստավոր սալից ետ կանգնած ու դրա վրայից բարձրացող և ներքևում գոգավոր, վերևում կորնթարդ ուրվագծով տրամատը կոչվում է «հակադարձ սագիկ»։ Հաճախ դիտվում է սյան* խարսխի* վրա՝ շրիշակից* վեր:

 

Douve

Fossé qui entoure un château fort*, une fortification, les remparts* d’une ville… et est empli d’eau pour améliorer la protection du lieu.
château fort – մեկ եզր է
En Arménie, la douve était rare. Généralement, elle n’était pas nécessaire, puisque les lieux fortifiés étaient construits sur des sites choisis pour leurs excellentes défenses naturelles, en particulier les vallées profondes qui les bordaient.

Toutefois, l’existence de douves est attestée, non seulement dans l’Antiquité, p.ex. à Artachat, mais aussi dans quelques sites médiévaux d’Arménie. À Ani, p.ex., la protection de la capitale était renforcée par un fossé long de plus de 500 m., empli d’eau, creusé le long du grand rempart* construit par le roi Sembat II (977-990).
Non loin de là, à Maghasberd (XIe-XIIIe s.), une douve était creusée entre les deux lignes de fortification qui entouraient le château fort. En revanche, on n’observe pas de douves dans les forts* du royaume d’Arménie en Cilicie.

Խանդակ (= Խրամ)

Փոս, որն օղակում է դղյակ-ամրոցը*, ամրությունը, քաղաքի պարիսպները* և այլն։ Այն լցվում է ջրով՝ տարածքի պաշտպանությունն ուժեղացնելու նպատակով:

Հայաստանում խրամը հանդիպում է հազվադեպ: Ըստ էության՝ դրա անհրաժեշտությունը չկար, քանի որ ամրությունների կառուցման համար ընտրվում էին բնական հիանալի պաշտպանություն ունեցող վայրեր՝ հաճախ խոր ձորերով շրջապատված։

Սակայն որոշ փաստեր վկայում են խանդակի գոյության մասին ոչ միայն անտիկ շրջանում, ինչպես օրինակ Արտաշատում, այլև միջնադարյան Հայաստանի որոշ վայրերում: Օրինակ, Անի մայրաքաղաքի պաշտպանությունն ուժեղացված էր Սմբատյան մեծ պարսպի (977- 990 թթ.) երկայնքով փորված և ջրով լցված 500 մետրից ավելի երկարությամբ փոսով:
Այնտեղից ոչ հեռու՝ Մաղասբերդում (11-13-րդ դդ.), խրամը փորված էր դղյակը եզերող ամրաշինության երկու գծի միջև։
Մինչդեռ Կիլիկիայի հայկական թագավորության ամրոցներում* խանդակներ չեն հայտնաբերվել: